کد خبر: ۲۴۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 13
تحقيقات نشان مي‌دهد که مزاياي ورزش براي پيشگيري و حتي درمان سرطان ثابت شده است. يک راه براي پيشگيري از عوارض جانبي درمان، روي آوردن به پزشکي ورزشي است
شفاآنلاین>سلامت>انجام فعاليت‌هاي بدني براي کنترل علائم بيماري‌هاي مزمن تنها همراه با اثرات مثبت جسمي‌نيست، بلکه اثرات مثبت رواني به‌همراه دارد.

به گزارش شفاآنلاین، برخي از تمرينات ورزشي خاص براي برخي بيماري‌هاي مزمن پيشنهاد شده است که مهمترين آنها در ادامه نام برده مي‌شود:

دردهاي مزمن کمر

براي کساني‌که از درد مزمن رنج مي‌برند، ورزش مي‌تواند منجر به کاهش سفتي عضلات<Muscles>، ضعف، تقويت عضلات و حمايت از ستون فقرات شود. براي جلوگيري از آسيب البته بايد ورزش‌هاي ويژه انجام شوند. متخصصان توانبخشي پيشنهاد مي‌کنند که يکسري از تمرينات کششي براي افزايش انعطاف‌پذيري عضلات کمر، پاها، باسن و اطراف ستون فقرات مفيد است. علاوه بر اين، تمرينات تقويت عضلات شکم و عضلات نگهدارنده ستون فقرات بايد تعقيب شوند. ورزش‌هاي قلبي‌وعروقي، نظير شنا و دوچرخه‌سواري نيز مفيدند.

ديابت

انجمن ديابت آمريکا اعلام کرده که تجويزهاي ورزشي براي درمان ديابت و کاهش گلوکز خون بايد توسط پزشکان انجام شود. در ترکيب با يک رژيم غذايي مناسب، انجام ورزش به مدت 150 دقيقه در هفته يعني معادل 20 دقيقه در روز در سطح هوازي متوسط تا شديد براي اين بيماران بايد تجويز شود.

آرتروز

مانند درد مزمن کمر، افرادي که از آتريت رنج مي‌برند، بايد بدانند که بي‌تحرکي و عدم فعاليت منجر به افزايش علائم و درد در آنها مي‌شود. ورزش در حد مناسب در عوض، خشکي مفاصل را کاهش مي‌دهد و منجر به بهبود درد و افزايش دامنه حرکت مي‌شود. نسخه ورزشي براي مبتلايان به آرتريت شامل ورزش‌هاي هوازي کم‌تاثير براي 30 تا 60 دقيقه در 5 روز هفته است. البته ورزش‌هاي کششي نبايد فراموش شود.

سرطان

تحقيقات نشان مي‌دهد که مزاياي ورزش براي پيشگيري و حتي درمان سرطان ثابت شده است. يک راه براي پيشگيري از عوارض جانبي درمان، روي آوردن به پزشکي ورزشي است. البته نوع و شدت ورزش بسته به وضعيت بيمار بايد پيشنهاد شود چون ورزش‌هاي شديد اثر منفي بر روي عملکرد سيستم ايمني بدن مي‌تواند بگذارد. بسته به هر مرحله از درمان، نوع ورزش تجويزي توسط متخصصان پزشکي ورزشي متفاوت است.

سلامت قلب

بنياد سکته‌مغزي و انجمن قلب کانادا اعلام کرده خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در کساني که فعاليت کافي و کامل ورزشي دارند 35 تا 55 درصد کمتر است. علاوه بر اين کساني که در دوره نقاهت بيماري قلبي ورزش مي‌کنند، کاهش فشارخون، کنترل چربي خون و ديابت را تجربه مي‌کنند. متخصصان بازتواني قلبي تمرينات مختلف هوازي و قدرتي را براي پيشگيري و بهبود بيماري‌هاي قلبي پيشنهاد مي‌کنند.

بيماري ام‌.اس

ام‌.اس يک بيماري التهابي مزمن سيستم عصبي مرکزي است که با ترکيبي از دارو درماني و ورزش مي‌توان آن را کنترل کرد. ورزش طبق مطالعات بخش مهمي ‌از مديريت بيماري‌هاي مزمن و ناتوان‌کننده‌اي مانند ام‌.اس است. افزايش قدرت عضلاني، تمرينات تعادل براي بهبود توانايي راه رفتن و تمرينات کششي براي کنترل خستگي به بيماران پيشنهاد مي‌شود. علاوه بر مزاياي فيزيکي، ورزش منجر به کاهش افسردگي و خشم ناشي از ام‌.اس مي‌شود و آن هم با افزايش انرژي و کيفيت کلي زندگي.

سرماخوردگي

طرفداران ارتقاي سلامت هميشه به ما يادآوري مي‌کنند که شستن دست‌ها مهمترين راه براي کاهش شانس ابتلا به آنفلوآنزا و يا سرماخوردگي است. در اين ميان ورزش نيز يک راه عمده کاهش اين خطر محسوب مي‌شود. البته بايد در نظر داشته باشيد که ورزش‌هاي بسيار شديد مي‌تواند تاثير مخالف داشته و منجر به تضعيف سيستم ايمني بدن و افزايش آمادگي براي ابتلا به اين بيماري‌ها را داشته باشد.آرمان ملی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: