کد خبر: ۲۴۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 10
افرادی که قصد عزیمت به کربلا را دارند قبل از اقدام به پیاده‌روی یک چکاب کامل از لحاظ سلامتی انجام دهند و از نظر پزشک خود در رابطه با این سفر مطلع شوند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس شبکه بهداشت شهرستان بروجن ضمن بیان توصیه‌های بهداشتی برای زائران اربعین، گفت: موکب‌های بهداشتی درمانی در فواصل معین آماده‌ خدمت‌رسانی به زائرین هستند و افراد می‌توانند در صورت بروز بیماری به این موکب‌ها مراجعه کنند.

به گزارش شفاآنلاین،محمدحسن کرمی امروز  در بروجن گفت: مهمترین توصیه بهداشتی به زوار اربعین شست‌وشوی دست‌ها قبل از میل غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی است. 

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بروجن بیان کرد: افرادی که قصد عزیمت به کربلا را دارند قبل از اقدام به پیاده‌روی <walking>یک چکاب کامل از لحاظ سلامتی انجام دهند و از نظر پزشک خود در رابطه با این سفر مطلع شوند.

کرمی با اشاره به بیماری‌های مزمن، بیان کرد: افرادی که به بیماری‌های مزمن همچون فشارخون و دیابت مبتلا هستند با مشورت پزشک عازم این سفر شوند و اگر هم قرار است به این سفر بروند به همراه داشتن دارو ضروری است.

چگونه از تاول زدن پا جلوگیری کنیم؟

وی با اشاره به همراه داشتن کفش، لباس مناسب و ماسک، گفت: کفش زوار باید نرم باشد و یک شماره بزرگتر از پا و این فضای خالی میان پا و کفش را با پوشیدن جوراب ضخیم پر کنند چرا که این اقدام موجب کمتر تاول زدن پا و آسیب نرسیدن به آنها می‌شود نکته‌ قابل توجه اینکه در حین پیاده‌روی سه الی چهار بار پاها را از کفش درآورده و شست‌وشو دهند.

کرمی ادامه داد: زائران به پاهای خود استراحت بدهند و در هنگام تاول زدن به پزشک مراجعه کنند تا جلوی عفونت‌های شدید گرفته شود، لباس زوار حتما نخی باشد تا از عرق سوز شدن زائرین جلوگیری کند و کلاه آفتابی و ماسک حتما استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بروجن با اشاره به اهمیت استفاده از آب‌های بسته بندی شده، خاطرنشان کرد: حتما از آب بسته‌بندی شده استفاده شود چرا که این احتمال وجود دارد آب‌های غیر بسته‌بندی بیماری‌های واگیردار داشته باشند.

استفاده از غذاهای گرم و لیموترش توصیه می‌شود

کرمی گفت: غذاهایی که در موکب‌های عراقی طبخ می‌شوند به مزاج ایرانی‌ها سازگار نبوده و ممکن است گوارش را دچار مشکل کنند، توصیه می‌شود زوار از موکب‌های ایرانی غذا تهیه کنند؛ لازم به ذکر است در هر موکب ایرانی بازرسین بهداشت محیط حضور دارند و بر طبخ مواد غذایی و بهداشت غذا نظارت می‌کنند‌.

وی ادامه داد: زوار سعی کنند غذاهایی که گرم هستند مصرف کنند و حتما لیمو ترش استفاده کنند، از حمل غذاهای فاسد شدنی بپرهیزند اما مغزها، خشکبار و تنقلات را می‌توانند استفاده کنند.

کرمی با اشاره به شایع بودن بیماری تنفسی در عراق، بیان کرد: به دلیل شایع بودن بیماری تنفسی در عراق، زائرین برای پیشگیری از این بیماری موکب‌های خلوت با تهویه‌ مناسب را هنگام استراحت برگزینند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بروجن گفت: زوار در هنگام بارندگی به جای مناسبی پناه برند و یا همراه خود پانچ، بادگیر یا کیسه‌های بزرگ پلاستیکی داشته باشند که هنگام بارندگی استفاده کنند چرا که سرد و گرم شدن موجب سرماخوردگی می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

کرمی در پایان بیان کرد: تقریبا در هر سه کیلومتر موکب‌های بهداشتی درمانی آماده‌ خدمت‌رسانی به زائرین هستند و افراد می‌توانند در صورت بروز بیماری به این موکب‌ها مراجعه کرده و درمان شوند.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: