کد خبر: ۲۴۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 09
نقشه برداری مغز علم جدیدی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که با استفاده از آن می توان مغز را مطالعه کرد و ساختمان و عملکرد مغز را مورد بررسی قرار داد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس ششمین همایش نقشه برداری مغز، با عنوان این مطلب که امروزه پزشکی بدون فناوری به نتیجه نمی رسد، گفت: بودجه‌ های تحقیقاتی را به خدمات تشخیصی پزشکان می دهند.

به گزارش شفاآنلاین ، مجتبی زارعی، صبح چهارشنبه در ششمین همایش نقشه برداری مغز، در دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اینکه سایه سنگین سیاست سبب شده برخی بودجه های تحقیقاتی به جای اینکه به دست متخصصین و محققین واقعی برسد به سمت صاحبان قدرت و از لحاظ علمی بی کفایت برود، افزود: بودجه نقشه برداری مغز<the brain> در کشور به بی راهه رفته است. این بودجه که طبق طرح بنده قرار بود به تاسیس مرکز ملی نقشه برداری مغز اختصاص یابد، به اسم ستاد علوم شناختی و تاسیس یک کنسرسیوم منحرف شد و سر از دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران در آورد که هیج مصرفی برای آن ندارد.

وی ادامه داد: امروز پس از ۴ سال، نه کنسرسیومی وجود دارد، نه علمی تولید شده و نه ابزار جهت محققین به راحتی در دسترس است. امروز  بر همه دانشمندان و مسئولین منصف کشور روشن شده است که سپردن بودجه های علمی به دست سیاسیون و انحصار طلبان جز اتلاف بیت المال و دلسرد کردن نخبگان حاصلی ندارد. البته مقامات و شخصیت های متعددی به این آزمایشگاه ملی رفته و جهت تبلیغات عکس یادگاری گرفته اند.

زارعی افزود: حاصل قراردادن این دستگاه ها در دانشگاه تهران و اداره آن توسط کسانی که از علوم اعصاب هیج نمی دانند باعث شده که دستگاه ها به اسم تحقیق اما جهت ارائه خدمات تشخیصی توسط پزشکان استفاده شود. کاری که صدها مرکز دیگر در کشور به مراتب بهتر انجام می دهند. متاسفانه برخی مسئولین همچنان در این کالبد بی جان می دمند و به پایش پول می ریزند.   

وی اظهار داشت: نقشه برداری مغز علم جدیدی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که با استفاده از آن می توان مغز را مطالعه کرد و ساختمان و عملکرد مغز را مورد بررسی قرار داد.

زارعیافزود: نقشه برداری مغز فعالیت الکتریکی مغز را نشان می‌دهد و در حال حاضر بیشتر کاربردهای تحقیقاتی و کمتر استفاده بالینی دارد همچنین به طور کلی می توان از این روش جهت تشخیص بهتر بیماری ها و درمان موفقیت آمیز آن از طریق تاثیر بیماری بر روی عملکرد مغز اقدام کرد.

رئیس ششمین همایش نقشه برداری مغز با اشاره به اینکه اولین بار ۶ سال پیش بنده مجوز تاسیس مرکز نقشه برداری مغز را از وزارت بهداشت اخذ کردم و از همان سال اولین و بزرگ ترین همایش نقشه برداری مغز را هر ساله در دانشگاه شهید بهشتی با شرکت دانشمندان برجسته جان برگذار می کنیم، گفت: به رغم اینکه ما بیشترین فعالیت و تحقیقات را در این مدت در زمینه نقشه برداری مغز در کشور داریم و بیشترین تعداد متخصصین این رشته را از خارج از کشور به دانشگاه جذب کرده ایم هیچ کمک مالی از سوی دولت به ما نمی شود تحت این عنوان که باید با ستاد علوم شناختی و آزمایشگاهشان در دانشگاه تهران همکاری کنیم. 

در حقیقت ستاد علوم شناختی که باید نهادی برای حمایت از محققین این زمینه ااز علم باشد خود به یک مونوپولی تبدیل شده که افراد خاصی را که با سیاست های خاصی همسو هستند، حمایت می کند.  

زارعی خاطرنشان کرد: به دلیل همین سیاسی‌کاری ها علم نقشه برداری مغز در کشور پیشرفت جدی در طی چند سال اخیر نداشته و در عوض متاسفانه عده ای پزشک و غیر پزشک تحت همین عنوان و یا با عنوان متخصص علوم اعصاب، متخصص علوم شناختی و...، از اسم نقشه برداری مغز استفاده کرده و خدماتی را به مردم می فروشند که از لحاظ علمی ثابت نشده و یا بی ارزش است. 

رئیس ششمین همایش نقشه برداری مغز گفت: ما معتقدیم سیاسیون نباید در علم دخالت کنند و علم و عالم و دانشگاه باید بر اساس شایسته سالاری و آزادی فکر اداره شود و گرنه صدمات آن همانطور که می بینید، همه را گرفتار می کند. 

ششمین همایش نقشه برداری مغز تا ۱۹ مهر ۹۸ در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: