کد خبر: ۲۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 05
شفا آنلاین:اداره کل حفاظت ازمحیط زیست کردستان محل دفن و بازیافت زباله شهر سنندج در جاده این شهر به کامیاران را که توسط شهرداری اداره می شود، دارای مشکلات زیست محیطی می داند ولی شهرداری این را نمی پذیرد.
به گزارش شفا آنلاین،شیرآبه زباله های این محل به رودخانه ای که به رودخانه قشلاق می پیوندد، وارد می شود.
مدیرعامل بازیافت شهرداری سنندج با بیان اینکه منتظر اعتبارات وزارت نیرو هستیم مسوولیت جلوگیری از آلوده شدن رودخانه توسط شیرآبه زباله های این سازمان را نپذیرفت.

قوامی با بیان اینکه برنامه ای برای این مشکل ندارد حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر نشد.

مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست استان کردستان در این رابطه گفت: محیط زیست اظهارات مسوولین سازمان بازیافت را قبول نمی کند و در کارگروه پسماند استان کردستان که بزودی تشکیل می شود این مشکل نیز مطرح خواهد شد تا چاره ای برای آن اندیشیده شود.

ناصح قادری با بیان اینکه شیرآبه زباله شهرداری وارد آبراهه منتهی به رودخانه قشلاق می شود، مسوول ساماندهی این مشکل را به طور مشخص سازمان بازیافت شهرداری سنندج دانست.

وی افزود: ورود این شیرابه به آب رودخانه پایین دست آن، می تواند مشکلاتی بهداشتی برای مردم و محصولات کشاورزی این منطقه ایجاد کند.

وی اظهار کرد: کارگروه پسماند استان کردستان در سه ماه گذشته وظایفی را برای شهرداری در جهت حل این مشکل معین کرده است که شهرداری به بهانه مشکلات اعتباری به آنها عمل نکرده است.

کارشناس ارشد بهداشت محیط نیز محل دفن و بازیافت شهرداری در این منطقه را غیراستاندارد بیان کرد و گفت: شیرآبه باید تصفیه شود و کف محل نگهداری آن باید ایزوگام باشد تا وارد آب و خاک محیط نشود.

لیلا ابراهیم زاده افزود: بارها در کارگروه پسماند به سازمان بازیافت شهرداری گوشزد کرده ایم اما تاکنون هیچ تغییری در وضعیت دفن و بازیافت زباله صورت نگرفته است.

وی گفت: برای اینکه مشخص شود تا چه حد این شیرابه، موجب آلودگی محیط می شود و چه آسیب هایی ایجاد می کند باید به صورت دقیق بررسی شود تا میزان عناصر شیمیایی شیرآبه مشخص شود.

این کارشناس بهداشت، شیوه تفکیک زباله ها برای بازیافت و تولید کمپوست را غیراستاندارد و غیراصولی دانست و گفت: زباله های مختلف و آلاینده ها وارد کمپوست تولیدی این مرکز می شود که کمپوست تولیدی را غیرقابل استفاده کرده است.

وی افزود: به دلیل عدم تفکیک از مبدا، کارگران به صورت دستی زباله هایی که به سرعت از روی نقاله می گذرند را تفکیک می کنند که در حین کار اشیایی همچون شیشه و حتی جیوه درون لامپ ها نیز وارد کمپوست تولیدی می شود.

به گفته وی لازم است که سازمان بازیافت به طور جدی تفکیک زباله از مبدا را اجرایی کند تا مشکلات بهداشتی موجود رفع شود.

مسوول جمعیت زنان حامی محیط زیست نیز بازیافت زباله در این محل را غیراصولی بیان کرد و گفت: چهار سال پیش، سازمان بازیافت گفته بود که برای این مشکل برنامه داریم اما تا امروز کاری صورت نگرفته است.

فاطمه اردلان افزود: تشکل جمعیت زنان حامی محیط زیست نیز طرحی را به عنوان پایلوت ارائه داده بودیم اما آن را اجرا نکردند.

این مشکل نزدیک به 12 سال است که پابرجا است.

15 خرداد روزجهانی محیط زیست است و مردم انتظار دارند در کارگروه پسماند استان کردستان این موضوع حل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: