کد خبر: ۲۴۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 06
یکی از موضوعات مهم در مورد بیماران CF موضوع کنترل عفونت آنهاست زیرا این مسئله به شدت سلامتی بیماران CF را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت از تولید داخلی داروهای بیماران سیستیک فیبروزیس و پوشش بیمه‌ای آنها خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، مهدی شادنوش رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت ، با اشاره به وضعیت بیماران CF ( سیستیک فیبروزیس) اظهار کرد: بیماری CF جزء بیماری های صعب‌العلاج در کشور تلقی می‌شود که به دلیل مشکلات ترشحی در اندام‌های مختلف بدن این افراد مستعد عفونت <Infection>می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در مورد بیماران CF موضوع کنترل عفونت آنهاست زیرا این مسئله به شدت سلامتی بیماران CF را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

شادنوش تاکید کرد: مشکلات تنفسی ازجمله دیگر موضوعات مهم بیماران CF است به طوری که اگر مداخلات درمانی به خوبی و در زمان مناسب انجام نگیرد در سنین پایین مانند ۱۰ سالگی اکثرا دچار عفونت تنفسی شدید شده که در چنین مواقعی بیماران فوت می‌کنند.

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت بیان کرد: به تازگی وزارت بهداشت با کمک انجمن CF ایران بسته های حمایتی را تدوین کرده است که در این دسته خدمات درمانی ویژه این  بیماران ارائه می‌شود و دستور‌العمل های لازم به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای  اجرا ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی خدمات خوبی به بیماران CF در مراکز تخصصی و فوق تخصصی ریوی ارائه می‌دهند افزود:  امیدوارم طول عمر بیماران CF مانند کشورهای پیشرفته افزایش پیدا کند و اکنون در کشورهای توسعه یافته با انجام مراقبت های بهداشتی و درمانی بیماران CF تا سن ۵۰ سالگی عمر می‌کنند و معتقدم که می‌توانیم طول عمر بیماران CF را با ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب به مرز۵۰ سالگی برسانیم.

هیچ کمبودی در زمینه  داروی داخلی بیمارانCF نداریم

شادنوش ادامه داد: خوشبختانه داروهای مورد نیاز بیماران CF مانند سدیم کلراید  در یکی از شرکت‌های داروسازی داخل تولید می‌شود و داروی مهم دیگر ویژه بیماران CF توقرامایسین جزء داروهای مورد نیاز بیماران CF است که هیچ کمبودی در این زمینه نداریم و تحت پوشش بیمه‌ای هم قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه ویزیت بیماران CF و مشاوره های بهداشتی درمانی ازجمله دیگر اقدامات حمایتی وزارت بهداشت از این افراد است، افزود: در حال حاضر یک هزار بیمار مبتلا به عارضه CF در کشور شناسایی شده است که این افراد نیازمند حمایت‌های درمانی و دارویی هستند و باید توجه داشت که توزیع جغرافیایی شیوع بیماری CF در کشور وابسته به منطقه خاصی نیست و در سراسر ایران مبتلایان به این عارضه مشاهده شده‌اند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: