کد خبر: ۲۴۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
مدیرعامل سانوفی ایران خبرداد:
در زمان حاضر مهمترین محصولات شرکت های دارویی بین المللی از جمله سانوفی در بازار ایران وجود دارد و هیچکدام از داروهای شرکت ما در ایران کمبود ندارد اما مهمترین مشکل فرآیند انتقال ارز به خصوص یورو باعث کاهش دسترسی به ارز و گران شدن هزینه های فعالیت در ایران شده است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت داروسازی سانوفی در ایران گفت: با توجه به پیشرفت خوب صنعت داروسازی<Pharmaceutical industry> در ایران ، شرکتهای بین المللی علاقه مند زیادی به تولید تحت لیسانس در ایران دارند و اگر تصمیم سازان در دولت و مجلس با یک تعریف جامع و ساز و کار درست فرایند انتقال دانش فنی و مزایای آن را تبیین کنند. ایران می تواند به هاب تولید دارو در منطقه تبدیل شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر نریمان صدری افزود: در زمان حاضر مهمترین محصولات شرکت های دارویی بین المللی از جمله سانوفی در بازار ایران وجود دارد و هیچکدام از داروهای شرکت ما در ایران کمبود ندارد اما مهمترین مشکل فرآیند انتقال ارز به خصوص یورو باعث کاهش دسترسی به ارز و گران شدن هزینه های فعالیت در ایران شده است

مشروح گفتگو با مدیرعامل شرکت سانوفی در ایران را می خوانیم:
لطفا درباره پيشينه شركت سانوفي در جهان وايران،مهمترين توليدات و خدماتي كه در ايران نيز ارايه مي کند، توضيح دهيد

با سلام خدمت شما و خوانندگان نشریه شما و تبریک روز پزشک و روز داروساز خدمت تمامی تلاشگران عرصه سلامت شرکت سانوفی در سال 1973 تاسیس شد و بعدتر با ادغام و خرید ده ها شرکت به یکی از ده شرکت بزرگ دارویی جهان تبدیل شد. پیشینه قدیمی ترین شرکت ادغام شده به سال 1863 برمی گردد که شرکت هوخست آلمان است که امروزه هنوز سایت صنعتی آن فعال است و بسیاری از داروهای سانوفی از جمله انسولین ها در آن تولید می شوند.

در ایران در سال 1384 و پس از ادغام شرکتهای سانوفی و اونتیس دفتر سانوفی اونتیس گروپ ایران تاسیس شد که بعدتر فقط با نام سانوفی فعالیتهای خود را ادامه داد.

سبد خدمات و محصولات سانوفی بسیار متعدد است که در شش دسته مجزا و در حیطه های بهداشتی و درمانی مختلف خدمت رسانی انجام می شود. این دسته ها شامل دیابت، سرطان و پیوند، بیماریهای متابولیک وراثتی، بیماریهای داخلی و عمومی از جمله بیماریهای قلب و عروق و سیستم عصبی، واکسن ها و در نهایت داروهای بدون نسخه شامل مکمل ها می شود.

سانوفی در کنار ارائه راه حل های درمانی به همکاری های آموزشی و تحقیقاتی با وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و انجمنهای تخصصی پزشکی مشغول است تا بتواند وظیفه خود را به عنوان یکی از ارکان مدیریت سلامت جامعه به درستی ایفا کند. همچنین سانوفی با انتقال دانش فنی خود به شرکای ایرانی سالهاست تعدادی از محصولات دارویی اصلی خود را تحت لیسانس در شرکت داروسازی دکترعبیدی و شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی تولید می کند تا هم به ارتقاء دانش فنی صنعت داخلی کمک کرده باشد و هم دسترسی بیماران به داروی با کیفیت خود را تضمین کند.
 
وضعيت سانوفي در زمان تحريم هاي ايران چگونه است؟ آيا دركيفيت خدمات، واردات و ارائه داروها بامشكل روبه رو بوده ايد؟

در حال حاضر هیچکدام از داروهای سانوفی کمبود ندارد ولی محدودیتهای اعمال شده برای تجارت با ایران باعث کاهش دسترسی به ارز و گران شدن هزینه های فعالیت در ایران شده است که تا به امروز موفق شدیم مشکلات را به درستی پیش بینی و برای آنها راه حل لازم را پیدا کنیم.

درحال حاضر شرايط شركت چگونه است؟
در حال حاضر بیش از 200 جوان با استعداد ایرانی به شکل مستقیم و ده ها نفر به شکل غیر مستقیم فعالیت های صنعتی، علمی و تجاری شرکت را پیش می برند، کماکان برنامه های خود را بدون وقفه پیاده سازی می کنیم و پیش بینی های شرکت محقق شده است.

آيا باچالش هاي ارزي روبه رو بوده وهستيد؟
بله، بزگترین چالش یک سال اخیر سانوفی انتقال ارز بوده است که تا به امروز راه حلهای خوبی را برای عبور از این چالش ها پیدا کرده ایم ولی با کاهش دسترسی بانکهای ایرانی به منابع ارزی یورویی پیش بینی می کنم عمق این چالش ها بیشتر شود و نیاز است همواره راه حل های جایگزین برای انتقال ارز وجود داشته باشد که در حال بررسی این راه حل ها هستیم.

مهمترين موانع برسر راه شركت هاي بزرگ دارویی چیست؟
تغییر قوانین به صورت مکرر بزرگترین مانع برای برنامه ریزی راهبردی طولانی مدت در ایران است، در دو سال اخیر سه بار مدیریت سازمان غذا و دارو و در نتیجه رویکرد آن به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر و مجری تغییر کرده است، اولا تجمیع سه کارکرد متضاد ذکر شده در یک سازمان محل اشکال است و ثانیا تغییرات مکرر عملا شرکت ها را به سمت برنامه ریزی اقتضایی کوتاه مدت سوق داده است.

همكاري وزارت بهداشت وسازمان غذا و دارو چگونه است؟ آيا ازعملكردشان رضايت داريد؟
هر دو مجموعه دارای بدنه کارشناسی بسیار قوی هستند لیکن برنامه ریزی های بالا به پایین و با تغییرات سریع اجازه استفاده مناسب از این ثروت انسانی را نمی دهد، به طور خلاصه خیر، انتظار داریم هر دو مجموعه برنامه خود را حداقل به صورت دوساله تا انتهای دوره دولت فعلی اعلام کنند به آن پایبند باشند و اطمینان برای برنامه ریزی راهبردی را به شرکتهای دارویی بدهند.

آيا برنامه اي براي توليد در ايران هست؟
بله در حال بررسی چند داروی دیگر برای اضافه کردن به سبد محصولات تولید داخل خود هستیم از جمله داروهایی برای درمان بیماری دیابت و فشار خون که مشکلات بهداشتی بسیار بزرگی در جامعه ما هستند.

آينده بازار داروهاي وارداتي به ايران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
با توجه به پیشرفت خوب صنعت داروسازی در ایران ، پیش بینی می کنم شرکتهای بین المللی بیشتری علاقه مند به تولید تحت لیسانس در ایران باشند. به نظرم درصورتی که تصمیم سازان در دولت و مجلس با یک تعریف جامع و ساز و کار درست فرایند انتقال دانش فنی و مزایای آن را برای صنعت داخلی و شرکت اهداکننده دانش تبیین کنند. ایران می تواند به هاب منطقه ای تولید دارو تبدیل شود، در این صورت براساس طبیعت اقتصاد سالم واردات؛ محدود به داروهایی می شود که صرفه مقیاس ندارند و داروهای جدید که امکان اهدا دانش فنی آنها نیست تا زمانی که محدودیتهای مالکیت معنوی این داروهای جدید امکان انتقال دانش را به اهدا کننده بدهد.

درپايان درباره روز پزشك و داروساز هرمطلبي مد نظرتان هست بفرماييد.
تبریک مجدد خدمت همکاران عزیزم و آرزوی سلامتی و موفقیت برای آنها.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: