کد خبر: ۲۱۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
قیمت‌گذاری دارو در ایران شرایط پیچیده‌ای ندارد و درک آن بسیار آسان است، کما اینکه کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده که بر اساس شرایط اقتصادی که بر بازار حاکم است و دیگر مولفه‌هایی که برای آن تعیین شده، داروها را قیمت‌گذاری می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، با بیان اینکه افزایش ۹ درصدی تا ۲۰ درصدی قیمت داروها میزان اعتراض در حوزه قیمت‌گذاری داروها را کاهش داده است تاکید کرد که در این زمینه باید منافع مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، همایون هاشمی در واکنش به انتقاد برخی فعالان حوزه دارو مبنی بر اینکه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که نرخ دارو تنها 9درصد افزایش داشته است که این اقدامی غیرکارشناسی بوده و ادامه فعالیت در صنعت داروسازی(Pharmacy) را زیان‌ده می‌کند، گفت: قیمت‌گذاری دارو در ایران شرایط پیچیده‌ای ندارد و درک آن بسیار آسان است، کما اینکه کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده که بر اساس شرایط اقتصادی که بر بازار حاکم است و دیگر مولفه‌هایی که برای آن تعیین شده، داروها  را قیمت‌گذاری می‌کند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در فرآیند قیمت‌گذاری دارو، این امکان وجود دارد که برخی داروها تا 15 درصد یا 20 درصد و در کمترین میزان 9 درصد افزایش قیمت داشته باشند.

منطق خوبی بر فرآیند قیمت‌گذاری داروها حاکم است
وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید قیمت‌گذاری‌های دارو می‌تواند محل انتقاد باشد، اما تصمیمات در این بخش کارشناسی‌شده است که سازمان غذا و دارو، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در آن نقش دارند و منطق خوبی هم بر این حوزه حاکم است.

هاشمی تاکید کرد: البته این موضوع که برخی ذینفعان اعم از نمایندگانی از سوی مردم، داروخانه‌ها، اصناف دارویی و اعضای مجامع صنفی در این کمیته قیمت‌گذاری دارو حضور داشته باشند و بتوانند در این مورد اظهارنظر کنند، باعث می‌شود که در این حوزه دقیق‌تر و روشن‌تر اقدام شود.

رفع مشکلات حوزه دارو در گروی نظارت دقیق سازمان غذا و دارو است
وی بیان کرد: این واقعیتی انکارناپذیر است که در شرایط کنونی هزینه‌های مربوط به تولید دارو به غیر از مواد اولیه در بخش اقلام و ملزومات حوزه دارو اعم از بسته‌بندی، حمل و نقل و سایر هزینه‌های تمام شده برای دارو، افزایش چشمگیری وجود داشته است که فشار زیادی به تولیدکنندگان دارو وارد می‌کند.

هاشمی اظهار کرد: رفع مشکلات حوزه دارو در گروی نظارت دقیق سازمان غذا و دارو است، ضمن اینکه تحقق این مهم همکاری متقابل بخش خصوصی، تولیدکنندگان، بازرگانان و داروخانه‌ها با این سازمان را می‌طلبد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: ما باید در قیمت‌گذاری دارو منافع مصرف‌کنندگان را در نظر بگیریم، بنابراین تولیدکنندگان باید در این مورد با دولت و مردم همکاری کنند، از سوی دیگر این جای تاسف دارد که از گذشته در روند نسخه‌نویسی در ایران برخی اقلام دارویی مصرف بالایی دارند که این موضوع به اقتصاد ملی آسیب می‌رساند.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در شرایط کنونی رشد 9 درصدی قیمت دارو حداقل میزان افزایش در فرآیند قیمت‌گذاری داروها بوده که قابل قبول است، ضمن اینکه برای برخی اقلام دارویی افزایش 20 درصدی هم لحاظ شده است، بنابراین تقریبا این پروسه که چند وقتی است که اجرا می‌شود، میزان اعتراض در حوزه قیمت‌گذاری داروها را کاهش داده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: