کد خبر: ۲۱۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
ذخایر دارویی در داروخانه ۱۳ آبان در گروه داروهای خاصی که در داروخانه‌های معمولی پیدا نمی‌شود، در حد قابل قبولی است. البته در برخی اقلام دارویی کمبود هم داریم که عمده آنها دچار کمبود کشوری هستند
شفاآنلاین>سلامت> رییس داروخانه ۱۳ آبان با اشاره به ماجرای خرید و فروش غیرقانونی سودجویان بازار دارو در نزدیکی برخی داروخانه‌های بزرگ، گفت: متاسفانه همچنان شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم و هر زمان که بحث کمبود دارو یا اختلاف قیمت ارز پیش آید، قاچاق دارو چه از داخل و چه از خارج صرفه پیدا می‌کند و چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدرضا روئینی، درباره وضعیت ذخایر دارویی در داروخانه ۱۳ آبان، گفت: ذخایر دارویی در داروخانه ۱۳ آبان در گروه داروهای خاصی که در داروخانه‌های معمولی پیدا نمی‌شود، در حد قابل قبولی است. البته در برخی اقلام دارویی کمبود هم داریم که عمده آنها دچار کمبود کشوری هستند.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی

وی با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها میزان کمبودهای دارویی حدود ۵۰ قلم، است،  افزود: البته ممکن است اقلامی هم باشند که در کشور دچار کمبود نباشند، اما ما در برهه‌ای آنها را نداشته باشیم. از طرفی همچنان منتظریم تا مطالبات‌مان وصول شود.

بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی داروخانه ۱۳ آبان و انتظار برای تحقق وعده‌ها

روئینی با اشاره به برداشت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای جبران مشکلات نقدینگی حوزه سلامت، گفت: منتظریم تا از این ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است به حوزه سلامت و صنعت داروسازی تزریق شود، استفاده کنیم. سهم داروخانه ۱۳ آبان از این پول شاید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان باشد. بنابراین منتظریم تا مطالبات‌مان را دریافت کنیم و بتوانیم بخش زیادی از بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم. عمدتا بدهی‌هایمان به صنایع داخلی است که آنها را پرداخت خواهیم کرد.

کمبودِ محدودِ داروهای خاص

وی با بیان اینکه در زمینه داروهای خاص میزان کمبودهایمان محدود است، گفت: البته برخی از داروخانه‌های بزرگ سطح شهر این داروها (medicines)را دارند که بیماران می‌توانند از آن‌ها داروی مورد نیازشان را تهیه کنند.

رییس داروخانه ۱۳ آبان با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت‌مان در حوزه دارو نسبت به دو - سه ماه گذشته بهتر شده، ادامه داد: زیرا وزارت بهداشت عزمش را جزم کرد تا مشکل کمبودهای دارویی را تا حد امکان کاهش دهد و در نتیجه وضعیت‌مان در حوزه تامین دارو نسبت به دو - سه ماه قبل بسیار بهتر شده و کمبودهایمان نصف شده‌اند. البته با توجه به بروز تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، بحث نقل و انتقلات پولی به‌طور جدی مطرح است؛  به‌ویژه برای کارخانجات تولیدکننده داخلی که سازوکار خاصی برای تولید پول ندارند.

روئینی افزود: به هر حال شرکت‌های واردکننده، سازوکارهای خوبی برای انتقال پول دارند، اما صنایع داخلی قطعا به مشکل بر خواهند خورد. بر این اساس امیدوارم سیستم بانکی بتواند فکری برای آنها کند.

سهمیه‌بندی برای بهبود توزیع "مادوپال" و "وارفارین"

وی با بیان اینکه برای برخی داروها تا پنج ماه و برای برخی داروها بین دو تا سه ماه ذخیره داریم، گفت: بر همین اساس برای خرید داروهایمان از چند ماه قبل سهمیه‌بندی‌هایی انجام دادیم. به عنوان مثال برای داروی "مادوپال" و "وارفارین" سهمیه‌بندی‌هایی انجام دادیم تا توزیعش به درستی انجام شود. البته مشکل این داروها بحث کمبود نیست، بلکه ناشی از نگرانی مردم نسبت به تامین داروست که باعث می‌شود بیش از نیازشان دارو تهیه و ذخیره کنند.

روئینی در این باره ادامه داد: به هر حال فکر می‌کنم ذخیره دارو از سوی مردم باعث می‌شود برخی از افرادی که در حال حاضر به دارو احتیاج دارند، نتوانند آن را تامین کنند. بنابراین مردم به دلیل نگرانی از تامین دارو در شش ماه آینده، نباید اجازه دهند بیمارانی که اکنون دارو نیاز دارند، دچار مشکل شوند. در عین حال با تلاش‌های همکاران‌مان در وزارت بهداشت امید زیادی داریم که کمبود دارویی جدی در کشور ایجاد نشود. از طرفی اگر سیستم انتقال مالی هم سرعت یابد، کمبودی در زمینه دارو نخواهیم داشت. بنابراین از مردم می‌خواهیم که بیش از حد نیازشان دارو ذخیره نکنند.

خرید و فروش غیرقانونی دارو با موتورسیکلت!

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به خرید و فروش موتورسیکلتی دارو از سوی برخی افراد سودجو در نزدکی داروخانه‌های بزرگ، گفت: متاسفانه همچنان شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم. هر زمان که بحث کمبود دارو یا اختلاف قیمت ارز پیش آید، قاچاق دارو هم چه از داخل و چه از خارج صرفه پیدا می‌کند و چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. از طرفی صِرف توسل به زور برای از بین بردن این مسائل کارساز نیست و نمی‌توان در سراسر کشور از این طریق همه داروخانه‌ها را پوشش داد.

روئینی با بیان اینکه باید فکری اساسی برای این موضوع کرد، گفت: به هر حال در داروخانه ۱۳ آبان هم با چنین مسائلی مواجهیم. البته ما دائما با نیروی انتظامی و حراست در ارتباط هستیم و نیروی انتظامی این افراد را به صورت پنهان یا آشکار زیر نظر دارد و پشتیبانی لازم را انجام می‌دهد، اما باز هم نمی‌توان به‌طور کامل این مسائل را حل کرد. اگر چند دقیقه در کنار داروخانه ۱۳ آبان بایستید، می‌بینید که افرادی هستند که البته گروهند و یا با موتورسیکلت و یا با شیوه‌های دیگر برای خرید و فروش دارو می‌آیند. حتی ما را هم می‌شناسند و وقتی ما را می‌بینند، ‌ سریعا صحنه را ترک می‌کنند.

قیمت ارز و تغییر مسیر قاچاق دارو

رییس داروخانه ۱۳ آبان تاکید کرد: متاسفانه وقتی که قیمت ارز پایین است، قاچاق از خارج به داخل کشور انجام می‌شود و در شرایط افزایش قیمت ارز هم شاهد قاچاق از داخل کشور به خارج هستیم. به این صورت که برخی افراد سودجو اقدام به خرید داروهای گران قیمت دارای سوبسید دولتی از بیماران(patients) می‌کنند.

روئینی با بیان اینکه البته فکر می‌کنم مردم اگر ناچار نباشند، ‌هیچ‌گاه از این افراد دارو نمی‌خرند، ‌گفت: در بسیاری از موارد خرید دارو از این افراد بسیار خطرناک است. به وفور مشاهده شده که داخل ظرف دارو آن چیزی نیست که ادعا کرده‌اند و یا ترکیبات مضری جای داروی اصلی را پر کرده است. این تقلبات به میزان معدود در کشور خودمان و عمدتا در کشور پاکستان اتفاق می‌افتد و داروهای تقلبی را وارد کرده و دست مردم می‌دهند. باید توجه کرد که برای هیچکس به راحتی تشخیص داروی اصیل از تقلبی امکان‌پذیر نیست. بنابراین مردم از داروخانه‌ها دارویشان را تهیه کنند و در غیر این صورت ممکن است دچار عوارض جبران‌ناپذیر شوند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: