کد خبر: ۲۱۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018December 24
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ما در مورد وضع اقتصاد سلامت و جایگاه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی احساس نگرانی می‌کنیم چرا که در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و نباید اجازه دهیم این صنایع آسیب ببینند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: قیمت گذاری دارویی در ایران درست نیست و قیمت گذاری باید اصلاح شود.

به گزارش شفا آنلاین، نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران در نشست نمایشگاه فارماپک‌ که در اتاق بازرگانی برگزار شد با اشاره به رشد صنعت داروسازی‌ در 40 سال گذشته گفت: یکی از دستاوردهای‌ انقلاب اسلامی رشد صنعت داروسازی‌ بوده است، در ابتدای راه ما از تولید محصول نهایی در صنعت داروسازی آغاز کردیم و در نهایت به حوزه تولید ماده اولیه دارو ورود پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی مواد اولیه و بسته‌بندی دارو به طور کامل از خارج کشور وارد می‌شدند؛ سال‌ها نیز ما با وجود آن که 98 درصد نیاز دارویی کشور را تولید می‌کردیم اما بخش اعظم ماده اولیه دارو وارداتی بود اما اکنون بیش از 67 درصد نیاز ماده اولیه دارو در کشور را تولید می‌کنیم و در صنعت بسته بندی دارو تقریباً تمام نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

نجفی عرب با بیان اینکه ما در تولید داروهای بایوتک یکی از کشورهای پیشتار محسوب می‌شویم، گفت: کشور ترکیه به صنایع خود افتخار و درآمد ناخالص ملی موردنیاز را از صنعت تأمین می‌کند، در حوزه تولید داروهای بایوتک از ایران عقب‌تر است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ما در مورد وضع اقتصاد سلامت و جایگاه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی احساس نگرانی می‌کنیم چرا که در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و نباید اجازه دهیم این صنایع آسیب ببینند.

وی افزود: تغییرات ناگهانی نرخ ارز، رقابت‌پذیری برخی صنایع مانند صنعت دارو و تجهیزات پزشکی را در داخل کشور دچار مشکل می‌کند، اگر فکری برای وضعیت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نشود خطراتی صنایع و توسعه آنها را تهدید می‌کند، از طرفی طرح تحول سلامت نیز که یکی از طرح‌ها بسیار خوب در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

نجفی عرب با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و کشورهای وارده به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های بسیار خوب در حوزه سلامت بوده است اما باید مراقب باشیم که اجرای طرح‌های این‌چنینی تأثیر منفی بر اقتصاد سلامت نداشته باشد.

نحوه تخصیص  500 میلیون یورو صندوق توسعه ملی
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران در ادامه به بحث تخصیص 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه تخصیص 500 میلیون یورو به صنعت دارو، تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) و خدمات سلامت فراتر از اساسنامه صندوق توسعه ملی بود، برای همین بدون مجوز مقام معظم رهبری امکان برداشت این پول وجود نداشت در نهایت مقام معظم رهبری مجوز 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و نحوه هزینه‌کرد آن را به این شکل تأیید کردند.

وی گفت: قرار است معادل ریالی 500 میلیون یورو صندوق توسعه ملی که رقمی حدود 5 هزار میلیارد تومان می‌شود را به این شکل که هزار و 750 میلیارد برای دارو، هزار میلیارد برای صنعت تجهیزات پزشکی، 400 میلیون یورو برای بدهی داروخانه‌ها و مابقی صرف خدمات در حوزه سلامت شود اما ما امید نداریم که چیزی از این پول در نهایت به دست تولیدکنندگان دارو برسد و دست صنعت را بگیرد.

موانع توسعه صنعت داروسازی
نجفی عرب اظهار کرد: صنعت داروسازی در دهه هفتاد توسعه خوبی داشت و پس از آن به دلایلی چون شبهه دولتی شدن بخش اعظمی از این صنعت سرعت رشد و توسعه آن کم شد چرا که این شرکت‌های خصولتی در نهایت بخش اعظم منابع و سود خود را در حوزه‌های دیگر هزینه می‌کنند و منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت باقی نمی‌ماند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران با بیان اینکه اقتصاد دارو در ایران سودآور نیست، گفت: نظام قیمت‌گذاری دارو در ایران در اختیار وزارت بهداشت است و از طرفی این وزارتخانه خود مصرف‌کننده دارو محسوب می‌شود و اینکه خریدار و قیمت‌گذار یک ارگان باشند، در نهایت نوعی تعارض ایجاد می‌کند.

وزارت بهداشت باید واردات و تنظیم بازار را به عهده ارگان دیگری قرار دهد
وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که وزارت بهداشت وظیفه اصلی خود یعنی تنظیم قانون و نظارت بر کیفیت را به عهده بگیرد و بحث تولید، واردات و تنظیم بازار به عهده ارگان دیگری باشد.

نجفی عرب تأکید کرد: قیمت‌گذاری دارو در ایران درست نیست و همین موضوع سوددهی و سرمایه‌گذاری در حوزه دارو را دچار چالش کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران در ادامه به مشکلات ارزی صنعت دارو در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال تولیدکنندگان ماده اولیه به دلیل آنکه ماشین‌آلات را با ارز دولتی وارد نمی‌کنند، متقبل هزینه‌های می‌شوند از طرفی به دست آوردن این ارز نیز صنعت تولید ماده اولیه را دچار چالش کرده است.

وزارت بهداشت و صمت فکری به حال صنعت دارو کنند
وی افزود: وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای ماشین‌آلات صنعت دارو فکری کنند.

نجفی عرب در ادامه با بیان اینکه داروی تولیدی در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: وزارت بهداشت ناظر بر تولید دارو و ماده اولیه بوده و کیفیت داروهای ایرانی مورد تأیید است و سخت‌گیری‌های بسیاری در این زمینه انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران ظرفیت اسمی صنعت داروسازی در کشور را 3 برابر نیاز داخل دانست و گفت: با این وجود به دلیل آنکه صنعت داروسازی در دنیا پویاست و روش‌های تولید هر روز تغییر می‌کنند، صنعت داروسازی ما نیز نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، روزی ما خود دارای تکنولوژی بودیم اما اکنون صنعت ما نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

وی تأکید کرد: در خطوط تولید داروهای جامد، 3 برابر ظرفیت تولید امروز ظرفیت داریم اما اگر به وضع صنعت دارو رسیدگی نشود، ممکن است 50 درصد از این ظرفیت از دست برود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: