کد خبر: ۲۳۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 07
هرگز از انتقاد خبرنگاران ناراحت نشده و نمی‌شوم. زیرا فکر می‌کنم خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند چشم و گوش نظام سلامت برای انتقال مشکلات و رساندن صدای جامعه و بیماران به مسئولان باشند. مدیران دلسوز نیز باید از انتقاد صادقانه خبرنگاران و رسانه‌ها استقبال کرده و از این انتقادها استفاده کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>روز خبرنگار در ایران به یاد شهید صارمی، خبرنگار<Reporter> خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شده است. تنها روزی که در همه خاک ایران زمین به یاد خبرنگاران می‌افتند و از این قشر فرهیخته جامعه تجلیل می‌کنند. به مناسبت این روز با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت‌وگو نشستیم و از کمیت و کیفیت رابطه‌اش با خبرنگاران و رسانه‌ها پرسیدیم.

به گزارش شفا آنلاین:سعید نمکی از ابتدای حضور خود در وزارت بهداشت، ارتباط موثری با خبرنگاران و رسانه‌ها داشته است. او از ابتدای کار خود در این وزارتخانه، سه نشست خبری با حضور خبرنگاران اکثر رسانه‌ها برگزار کرده و به سوالات پاسخ داده است. رویکردهای رسانه‌ای نمکی تا حد زیادی مورد تایید خبرنگاران سلامت است. خبرنگارانی که به گواه بسیاری از مسئولان نظام سلامت، باید چشم و گوش سیاست گذاران باشند.

بهترین و بدترین خاطره‌ای که در طول تصدی پست‌های دولتی از خبرنگاران داشتید چه بود؟

در تمام طول دوران تصدی پست‌های دولتی، ارتباط موثر و صمیمانه‌ای با خبرنگاران داشتم. در نتیجه هیچ خاطره تلخی از خبرنگاران به ذهن ندارم و بسیاری از خاطره‌های من از خبرنگاران، خاطره‌های به یاد ماندنی و خوش است. فقط یک خاطره جالب از سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ از خبرنگاری دارم. در آن زمان معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و خبرنگاری از من سوال کرد که میزان جذام در ایران چقدر است و من پاسخ دادم که ۲ در میلیون جذام در ایران وجود دارد. آن خبرنگار همان شب تیتر زد که ۲ میلیون بیمار مبتلا به جذام در کشور وجود دارد و خلاصه آن شب شوک عظیمی به واسطه این خبر بر من وارد شد. البته بهترین خاطره‌های من از زمانی که به وزارت بهداشت آمدم، حضور بین بیماران و بیمارستان‌ها و رسیدگی به مشکلات بیماران و البته دیدن رضایت مردم از خدمات است.

پس از اینکه به عنوان وزیر بهداشت آغاز به کار کردید، چه موضوع یا تیتری نظر شما را بیشتر از همه چیز در رسانه‌ها جلب کرد؟

جذاب‌ترین تیتر برای من پس از آغاز به کار در وزارت بهداشت، اعلام توفیق در رسیدن به هدف ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر غربالگری فشار خون بود. زیرا ما حداکثر فکر می‌کردیم بتوانیم فشار خون ۲۰ میلیون نفر را مورد سنجش قرار دهیم، اما پس از اینکه میزان سنجش فشار خون به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسید، از میزان تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی احساس غرور و شادمانی کردم.

آیا از انتقاد خبرنگاران ناراحت می‌شوید؟

هرگز از انتقاد خبرنگاران ناراحت نشده و نمی‌شوم. زیرا فکر می‌کنم خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند چشم و گوش نظام سلامت برای انتقال مشکلات و رساندن صدای جامعه و بیماران به مسئولان باشند. مدیران دلسوز نیز باید از انتقاد صادقانه خبرنگاران و رسانه‌ها استقبال کرده و از این انتقادها استفاده کنند.

یک بار در صحبت‌های خود گفتید که بازوی رسانه در کنار وزارت بهداشت حضور دارد، چقدر به کمک و قدرت خبرنگاران و رسانه‌ها اعتقاد دارید؟

خبرنگاران و رسانه‌ها، زبان بیماران و مردم هستند تا مشکلات آنها را شناسایی کرده و بی واسطه به مسئولان منتقل کنند. از طرفی خبرنگاران پروژکتور مدیران برای ادامه دادن مسیری محسوب می‌شوند که نظام سلامت طی می‌کند. از زمانی که به وزارت بهداشت آمدم، خبرنگاران و رسانه‌ها بسیار به من و برنامه‌های وزارت بهداشت لطف داشتند. البته ممکن است در برخی موارد چیزهایی مطرح شده باشد که به دل نگرفتم.

خبرنگاران و رسانه‌ها چقدر در زمینه ارتقای سواد سلامت جامعه می‌توانند به وزارت بهداشت کمک کنند؟

خبرنگاران و رسانه‌ها به شدت می‌توانند به ارتقای سواد سلامت جامعه کمک کنند. زیرا در حال حاضر با شیوع بیماری‌های غیرواگیر، نقش آموزش پررنگ‌تر از گذشته شده است. خبرنگاران و رسانه‌ها حتی در زمینه شفاف سازی نظام ارائه خدمت هم می‌توانند موثر باشند. یعنی می‌توانند نقص‌هایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد را منعکس کرده و پیگیری کنند تا شیوه ارائه خدمت اصلاح شود.

چقدر از وقت روزانه خود را برای پیگیری اخبار می‌گذارید؟

به علت مشغله کاری حداکثر می‌توانم روزی ۳۰ دقیقه برای پیگیری اخبار وقت بگذارم که آن هم آخر شب اتفاق می‌افتد.

اگر خبرنگار بودید، برای حدود ۷ ماه تصدی پست وزارت بهداشت توسط سعید نمکی چه تیتری انتخاب می‌کردید؟

شاید اگر می‌خواستم تیتر انتخاب کنم، می‌نوشتم: «وزیر دلسوز مردم» زیرا فقط به خاطر مردم به وزارت بهداشت آمدم و این عین واقعیت است. همه زندگی‌ام را برای مردم گذاشتم و در کنار مردم هم خواهم ماند. اولویت من مردم است و حاشیه‌ها اهمیتی ندارد. هرچند از برخی چیزها دلگیر شدم و بی صداقتی هم دیدم. چند روز قبل بر مزار شهدای پاوه حاضر شدم و وقتی به زیارت شهدا می‌روم، احساس شرمساری می‌کنم.

آیا پس از حدود ۷ ماه کار در وزارت بهداشت، با توجه به فشارها و حاشیه‌های ایجاد شده، احساس خستگی می‌کنید؟

هرگز خسته نمی‌شوم، هرچند در برخی موارد حس دلگیری دارم. وقتی برای بررسی مشکلات بیماران به شهرها و روستاهای مختلف سفر می‌کنیم و صمیمیت مردم را از نزدیک می‌بینم، برای برطرف کردن مشکلات مردم بیشتر انرژی می‌گیرم.

در این چند ماه کارهای بسیار بزرگی در وزارت بهداشت انجام شد. مواردی مانند اجرای پرونده الکترونیک سلامت، اجرای پویش ملی کنترل فشار خون بالا، طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان، مدیریت بیماری‌ها در جریان حادثه سیل از جمله این کارهای بزرگ است. حتی سازمان جهانی بهداشت در نامه‌ای از ایران به خاطر کسب دستاوردهای سلامت و به خصوص در زمینه بیماری‌های غیرواگیر تشکر کرد که این پیام در شرایط تحریم، معنی بسیار مهم و بزرگی دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران کشور پیشتاز در حوزه سلامت در عرصه بین المللی است. البته خستگی نیروهای بهداشت و درمان وقتی بر طرف می‌شود که مردم در مراکز درمانی احساس رضایت مندی داشته باشند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: