کد خبر: ۱۵۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 02
عضو هیأت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :عضو هیأت مدیره انجمن مغز و اعصاب کشور از ام اس به عنوان بیماری شهر نشینی ومدرنیته یاد کرد و گفت: هرچقدر استفاده از صنایع و تکنولوژی ها افزایش پیدا کرد و زندگی دچار استرس های روزمره بیشتری شد به تبع آن نیز بیماری خود ایمنی ام اس بیشتر شد.

دکتر سید مسعود نبوی، در مورد کاهش سن بیماری ام اس درکشور به خبر نگار شفاآنلاین گفت: به طور کلی سن برخی از بیماری ها در ایران کاهش پیدا کرده که بخشی از آن به دلیل این است که ایران جمعیت جوانی دارد .اما در مورد کاهش سن بیماری ام اس خیلی نمی توانم اظهار نظر کنم .برای اینکه به نظر می رسد متوسط سن همیشگی آن یعنی 20 تا 40 سالگی شروع می شود و سن شروع بیماری و اولین تشخیص هم در ایران در همان سن 20 تا 40 سالگی می باشد.

مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان اظهار کرد: 17 سال پیش در سال دو هزار و زمانی که من اطلاعات بیماری ام اس در ایران را به فدراسیون جهانی بردم اعلام کردم بیماری ام اس در ایران در حال افزایش است .البته بیان شد که مقداری از افزایش به جهت افزایش جمعیت است بخشی به دلیل تشخیص بهتر و مقداری هم به دلیل مراجعه بیشتر بیماران است. اما با گذر زمان دیدیم که منحنی آمار بیماران ام اس در ایران افزایش معناداری پیدا کرد و خود بیماری هم فی النفسه افزایش پیدا کرده است .اما اینکه چرا افزایش پیدا کرده؛ در خیلی از نقاط دنیا هم اینطور است و علل آن مشخص نیست.

متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: معتقدم که بیماری ام اس یک بیماری شهر نشنی و مدرنیته است .چراکه هر چقدر سبک زندگی ما به سمت مدرنیته رفت و استفاده ما از یک سری صنایع و تکنولوژی ها بیشتر شد، استرس ها و درگیری های ذهنی، شغلی، محیطی و جسمی بیشتر شد بیماری ام اس نیز بیشتر شد و ما با برخی از بیماری های خود ایمن بیشتر مواجه شدیم و مشخص شدن علت های دقیق این بیماری نیاز به مطالعات دقیق و گسترده ای دارد.

دکتر نبوی تصریح کرد: در مورد عوامل به وجود آورنده بیماری ام اس تحقیقات جهانی صورت گرفته ، سیگار و استرس را جزء ریزفاکتورهای اصلی به وجود آمدن این بیماری دانسته و طبق تحقیقات اخیری که در کشور در مورد عوامل ظهور بیماری ام اس انجام شده نیز براین موارد تأکید شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: