کد خبر: ۲۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 03
دكترابهري درگفتگوي اختصاصي باشفاآنلاين تشريح كرد:
شفا آنلاین- متخصص علوم رفتاری ،جلوگیری از تک فروشی سیگار را گام نخست برای کاش مصرف دخانیات دانست و گفت:حدود 85درصد از افراد سیگاری دارای والدین سیگاری بوده يا هستند.

دکتر مجید ابهری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: برای جلوگیری از تک فروشی سیگار باید در فروشگاه ها و به ویژه دکه های روزنامه فروشی اقدامات لازم بازدارنده انجام شود.

وی افزود: همچنین تصویب قوانین بازدارنده در فروش سیگار برای افراد زیر18سال نیز اقدام مهمی محسوب می شود.

وی يكي ازمهم ترین اقدام ها را پیشگیری فرهنگی و آموزشی برشمرد و تأکید کرد: علاوه بر گنجانیدن زیان های سیگار در کتب درسی باید آموزش های کودکان از همان دوران راهنمایی نیز آغاز شود.

این آسیب شناس ادامه داد: همچنین صدا و سیما باید برنامه های هشدار دهنده ای مانند مصاحبه و نمایش بیماران ناشی از مصرف سیگار را در برنامه هایش قرار دهد.

متخصص علوم رفتاری افزود: استفاده از زیر نویس برای اعلام آمار مرگ و میر بر اثر مصرف دخانیات به طور مستمر در شبکه های تلویزیونی نیز باید نمایش داده شود.

وی آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان و جوانان را در سطح مدارس و دانشگاه حائز اهمیت دانست ودرعين حال بر قدرت نه گفتن به درخواست های غیرمنطقی دوستان تأکید کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تقویت اعتماد به نفس فرزندان را به شکلی که از مسخره شدن توسط دوستان هراسی نداشته باشند را حائز اهمیت دانست و افزود: اعمال این روش ها در پیشگیری از مصرف دخانیات و کاهش آن درسطح جامعه نیز مفید و موثرند.

ابهری با بیان این که ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولیتی در زمینه تبلیغات ضد سیگار ندارد به خبرنگار شفا آنلاین گفت: از آنجا که 90درصد معتادان ابتدا از سیگار شروع کرده اند در این ستاد باید بخش جداگانه ای برای مبارزه با سیگار ایجاد و تقویت شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: