کد خبر: ۲۳۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 06
بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پژوهش در جهاددانشگاهی از منابع درآمدی خود جهاد دانشگاهی و مراکز پژوهشی آن تأمین می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>محمدرضا صادقی  با بیان اینکه نباید پژوهش را به عنوان یک بخش هزینه‌بر تلقی کرد، گفت: باید به مقوله پژوهش به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب منابع درآمدی در آینده، توسعه تکنولوژی‌های نوین و دستیابی به بازارهای نو نگاه شود که این سرمایه‌گذاری مستلزم استفاده از فرصت‌های موجود با نگاه به آینده است.

به گزارش شفا آنلاین:وی یادآور شد: بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پژوهش در جهاددانشگاهی از منابع درآمدی خود جهاد دانشگاهی و مراکز پژوهشی آن تأمین می‌شود. این در حالی است که در تمام دنیا منابع پژوهشی از بخش صنعت و جامعه تأمین می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: در کشور ما بخش عمده منابع پژوهشی از طرف منابع مالی دولت و شرکت‌های دولتی تأمین شده و به عبارتی پولی که از فروش نفت به دست می‌آید، در کشور توزیع می‌شود. بخشی از این منابع صرف هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی شده و بخشی از آن نیز صرف پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دولتی و حتی تعداد محدود مراکز پژوهشی بخش خصوصی می‌شود.


صادقی تصریح کرد: کم شدن منابع درآمدی دولت به طور حتم در کاهش منابعی که صرف پژوهش در کشور می‌شود، تأثیرگذار است. در شرایط کنونی منابعی که به پژوهش اختصاص داده شده، تا حد زیادی کاهش یافته و در حد تأمین زیرساخت‌های اولیه، به‌روز نگه داشتن آن‌ها و تأمین حقوق و مزایای نیروی انسانی مشغول در این بخش است.

وی با اشاره به کاهش عمده منابع پژوهشی برای خرید دستگاه‌ها، مواد مصرفی و تجهیزات مورد نیاز، گفت: این موضوع باعث کاهش ضریب رشد و آهنگ پیشرفتی می‌شود که طی چند سال گذشته در سطح منطقه و دنیا به دست آورده‌ایم و این اُفت اثرات خود را در چند سال آینده نشان خواهد داد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا خاطرنشان کرد: در کنار کاهش منابع مالی و اقتصادی که باید به این بخش تزریق شود، هزینه‌های مترتب بر طرح‌های پژوهشی افزایش پیدا کرده است. تحریم‌ها دسترسی آسان پژوهشگران به اقلام مورد نیاز اعم از تجهیزات، مواد مصرفی و دیگر موارد را با مشکل مواجه کرده و از آن‌ جایی که این دسترسی به دلیل تحریم‌ها از طریق چندین واسطه‌ صورت می‌گیرد، با افزایش هزینه‌ طرح‌های پژوهشی مواجهیم.

صادقی در همین خصوص تشریح کرد: مواد مورد نیاز ما به ویژه در حوزه‌های زیست‌پزشکی، علوم پایه پزشکی و بیوتکنولوژی از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تأمین می‌شود و ما را کاملاً وابسته می‌کند. این در حالی است که این شرکت‌ها اجازه فروش مستقیم به ایران را ندارند و باید مواد مورد نیاز را از کشورهای واسطی مثل امارات و ترکیه تهیه کنیم. این رفت و آمد، و جابه‌جایی‌ها، موجب افزایش هزینه دسترسی به مواد مصرفی و نیز افت کیفیت آن‌ها می‌شود.

وی ضمن اشاره به دشواری مبادلات پولی و مالی در شرایط کنونی، افزود: گاهی اوقات شرکت‌ها از طریق کانال‌های میان‌بر هزینه‌های خرید را پرداخت می‌کنند که متأسفانه این اقدام آن‌ها به هر دلیلی رصد شده و مبالغ ارسالی به مقصد نمی رسد و امکان دسترسی ما را با وجود پرداخت هزینه‌ها، به اقلام مورد نیاز غیر ممکن می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا سپس به راهکار پژوهشگاه ابن‌سینا برای عبور از شرایط کنونی اشاره و اظهار کرد: طرح‌های پژوهشی خود را به طرح‌های کوتاه‌مدت و زودبازده محدود کرده و متاسفانه در حال حاضر از طرح‌های بلندمدتی که می‌تواند منجر به کارهای شاخص‌ و نوآوری‌ در مجموعه ابن‌سینا شود، صرف‌نظر کرده‌ایم. بنابراین طرح‌های بلندمدت و دیربازده در این شرایط با کندی پیش می‌روند.

تولید جنین هفت نژاد برتر گاو و تضمین بارداری بعد از انتقال جنین
صادقی با بیان اینکه پژوهشگاه ابن‌سینا حدود ۱۰ سال است به حوزه "بیوتکنولوژی تولید مثل دام” ورود پیدا کرده و طرح‌هایی را در این حوزه انجام داده است، توضیح داد: طی این ۱۰ سال حوزه تولید جنین از نژادهای اصلاح شده ژنتیکی و نژادهای برتر گاو را با موفقیت به پایان رسانده‌ایم که در حال حاضر در دسترس صنعت دامپروری کشور قرار گرفته است.

وی تشریح کرد: بعضی مراکز بزرگ دامپروری تولید شیر، کره و فرآورده‌های شیری را هدف قرار داده‌اند در حالی که هدف برخی دیگر از دامپروری‌ها تأمین نیاز گوشت کشور است. در حال حاضر به صورت یک روند تثبیت شده، جنین را از نژادهای مختلف براساس سفارش متقاضی تولید می‌کنیم. به عنوان مثال برای مراکزی که تولید فرآورده‌های شیری را هدف قرار داده‌اند، جنین گاوهایی را تولید می‌کنیم که از نظر شاخص تولید و راندمان کیفیت شیر برتری داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: همچنین ۳ نژاد گوشتی با کارایی بالا تهیه کردیم و از آن‌ها جنین تولید می‌کنیم. برخی دام‌داران سنتی، خواهان نژادهای دومنظوره هستند که دارای ارزش افزوده تولید شیر و گوشت هستند که از این‌ نژادها هم تولید جنین داریم .

صادقی یادآور شد: در حوزه جنین گاو بعد از تثبیت فناوری، سراغ بازار رفتیم. در شروع کار ما تنها یک نژاد را تولید کردیم در صورتی که در حال حاضر از ۷ نژاد گوشتی، شیرده، دومنظوره و … مطرح در سطح دنیا و سازگار با اقلیم ایران تولید جنین کرده و براساس نیاز متقاضی، انتقال جنین را به نحوی انجام می‌دهیم که به طور تضمینی به بارداری منجر شود.

وی همچنین از انتقال تکنولوژی در این حوزه به دامداری‌های بزرگ بخش‌های وابسته به نهادهای دولتی و عمومی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: به این نهادها با توجه به دارا بودن هلدینگ‌های بزرگ دامی و تعداد زیادی دام در دامپروری‌های صنعتی در سطح کشور، پیشنهاد انتقال تکنولوژی به آن‌ها را مطرح کردیم تا بتوانند تولید جنین را در مراکز خود انجام دهند. در عین حال قراردادهایی را با بخش خصوصی منعقد می‌کنیم تا آن‌ها هم به استفاده از این فناوری ترغیب شوند .

برنامه پژوهشگاه برای اصلاح نژاد گاومیش و تولید جنین با نژاد برتر
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به اینکه تکنولوژی فوق به دیگر حوزه‌ها نیز اشاعه یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه حیوانات و دام‌های بزرگ، تولید جنین از گاومیش با نژاد برتر را در دستور کار قرار دادیم. این موضوع با توجه به کیفیت شیر گاومیش، مقاومت و سازگاری با شرایط زیست‌محیطی و خصوصیات اقلیمی در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های شمال غربی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، بخش‌هایی از جنوب کشور در استان خوزستان، تا حدودی بوشهر و جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان با توجه به خصوصیات اقلیمی این مناطق مورد اقبال قرار گرفته است.

صادقی ادامه داد: این در حالی است که تاکنون در این مناطق نژاد سنتی گاومیش وجود داشته که از نظر راندمان تولید شیر، افزایش وزن، تولید گوشت و … مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به درخواستی که مرکز اصلاح نژاد جهاد کشاورزی از ما داشته‌اند، موضوع جدیدی که به آن ورود پیدا کرده‌ایم، انتتخاب نژادهای برتر و اصلح در حوزه گاومیش و تولید جنین گاومیش از نژاد برتر است.

وی با اشاره به اینکه نژاد اصلاح شده از نظر مقاومت در برابر بیماری‌ها و … نژاد برتر خواهد بود، گفت: به دنبال این اقدام نژاد گاومیش در کشور اصلاح خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا در همین زمینه افزود: در حال همکاری با مرکز تحقیقاتی جبل وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در آذربایجان غربی هستیم که بتوانیم بعد از تثبیت این فناوری در حوزه گاومیش ، خدماتی را که به دامداران در حوزه گاو ارائه کرده بودیم، به دام‌داران این حوزه نیز عرضه کنیم.

کاربرد فناوری‌های کمک‌ باروری در تکثیر اسب‌های اصیل
فعالیت مرکز "بایوفارم”
صادقی با بیان اینکه بُعد دیگر به‌کارگیری فناوری‌های کمک باروری در حوزه اسب است، گفت: تکثیر اسب‌ از نژاد های اصیل، ارزش افزوده فوق‌العاده زیادی ایجاد می‌کند که ارقام بسیار بالایی بوده و مستلزم روندی پیچیده و هزینه‌بر است.

وی تأکید کرد: اسب اصیل ایرانی (نژاد ترکمن) و اسب عربی در مناطق جنوبی و غرب کشور وجود دارد. اگر بتوانیم فناوری‌های کمک باروری را که در حوزه حیوانات مزرعه به کار بستیم، در حوزه اسب هم به کار ببریم علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، به انتشار نژادهای اصیل اسب ایرانی کمک می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به اینکه اسب‌های اصیل دارای شناسنامه هستند و اصالت آن‌ها از نظر ژنتیکی بررسی می‌شود ،یادآور شد: این اسب‌ها گاهی تا حدود چند میلیارد تومان قیمت دارند. چنین مواردی متقاضی خاص خودش را دارد و متقاضیانی از داخل و خارج می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند چند کره از یک اسب اصیل ایرانی به دست بیاورد.

صادقی با بیان اینکه در حوزه دامی و حیوانات مزرعه کاملاً برنامه مشخصی داریم و مجموعه بزرگی در پارک علم و فناوری البرز به این بخش اختصاص داده شده است، گفت: فضای زیادی از نظر امکانات آزمایشگاهی و امکانات نگهداری دام‌ها به این بخش اختصاص داده شده تا بتوانیم نژاد دام‌هایی را که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی و سازگار با اقلیم ایران هستند، تولید کنیم. فضاها و زیرساخت‌های این حوزه تحت عنوان مرکز بایوفارم، وابسته به جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند.

تمرکز بر عراق و افغانستان برای صادرات جنین نژادهای اصلاح شده گاو
وی ضمن اشاره به جنبه‌های اخلاقی اصلاح نژاد دام، گفت: در موضوعاتی همچون ژنتیک، تراریخته و اصلاح نژاد باید این نکته را مدنظر داشت که ما کار ژنتیکی خاصی انجام نمی‌دهیم. در توضیح فعالیت های ما بایستی توضیح داد که در یک دامداری بزرگ ۵ هزار رأس گاو وجود دارد که از این میان ممکن است یکی از گاوها روزانه ۸۰ لیتر شیر بدهد و کیفیت شیر آن از سایر گاوها بهتر باشد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: اگر خود دام‌دار بخواهد این گاو را تکثیر کند و از آن گوساله بگیرد ممکن است در مراحل تولید مثل یا آبستنی به حیوان آسیب برساند، ضمن آن که نهایتاً می‌تواند ۲ یا ۳ رأس گاو تولید کند. در عین حال مصرف علوفه گاوی که ۲۰ لیتر شیر می‌دهد با گاوی که ۸۰ لیتر شیر می‌دهد، یکسان است.

صادقی با تأکید بر آن که تقاضای دامدار این است که ۱۰ الی ۲۰ گاو با اصالت داشته باشد، توضیح داد: بر این اساس، روند تولید مثل گاو را تسریع می‌کنیم و بعد از تحریک تخمک‌گذاری، تعداد زیادی تخمک از گاو ارزشمند مزرعه تولید می‌شود که تبدیل به جنین می‌شوند. این جنین‌ها سپس در رحم گاوی گذاشته می‌شود که شیر کمتری دارد و بنابراین گوساله‌ای که از آن گاو متولد می‌شود، جنین همان گاوی است که روزانه ۸۰ لیتر شیر تولید کرده است.

وی خاطرنژاد کرد: بنابراین در این فرآیند تغییر ژنتیکی اتفاق نمی‌افتد بلکه در عرض ۶ ماه از یک گاو ۲۰ تا ۳۰ جنین می گیریم که باعث می‌شود گاو مطلوب دامدار تکثیر شده و نژاد گاوهای دامدار اصلاح شود. همچنین برای اینکه گاو آسیبی نبیند، جنین در گاوی کاشته می‌شود که شیر کمتری دارد و حتی قبل از آبستنی و زایمان قرار بوده است به کشتارگاه فرستاده شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه در این بخش ظرفیت برای صادرات نیز وجود دارد، یادآور شد: بحث اصلی این است که اصلاح نژاد را در داخل کشور انجام دهیم. صحبت‌هایی با قرقیزستان و کشورهای اروپای شرقی در خصوص برقراری تعاملات داشته‌ایم، اما تا زمانی که این مسائل به تحریم‌ها وابسته باشد تبادلات مالی سخت خواهد بود و در این شرایط بیشتر می‌توان روی عراق و افغانستان برای صادرات جنین نژادهای اصلاح شده گاو تمرکز کرد.

صادقی در پایان این بخش از صحبت‌های خود توضیح داد: برخی ذبح حیوان را اخلاقی نمی‌دانند در حالی که فتوای فقهی آن است که انعام و چارپایان را برای این فرستادیم که انسان‌ها از آن‌ها استفاده کنند. اصلاح ژنتیکی در شرکت‌های مختلفی در اروپا و آمریکا انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی نیز سعی داشته فرهنگ اصلاح نژاد را در کشور ترویج کند.

اخذ مجوزهای مورد نیاز برای تولید سلول‌های بنیادی از خون قاعدگی
وی سپس به فعالیت‌های پژوهشکده "بیوتکنولوژی تولید مثل” اشاره و تشریح کرد: این پژوهشگاه در حوزه مهندسی بافت و طب بازساختی سابقه طولانی دارد و تمرکز ما بر تولید سلول‌های بنیادی از خون قاعدگی و استفاده از آن در مهندسی بافت بوده است. در این حوزه یک شرکت دانش‌بنیان با پژوهشکده تولید مثل همکاری داشته و سعی بر این است که دستاوردهای این حوزه در قالب خدمات و محصولات دانش‌بنیان در کشور ارائه شود.

وی به اخذ تأییدیه و مجوز مورد نیاز از سازمان غذا و دارو برای تولید سلول‌های بنیادی از خون قاعدگی اشاره کرد و توضیح داد: هر آنچه در این حوزه انجام می‌شود باید دارای تأییدیه سازمان غذا و دارو باشد. بحث بعدی استفاده از این سلول‌ها است که به مهندسی بافت و طب بازساختی مربوط می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: در حال تدارک زیرساخت‌ها و اخذ مجوز شروع به کار برای ایجاد یک بخش سلول‌درمانی در مرکز خدمات درمان ناباروری ابن‌سینا هستیم تا در این مرکز بتوانیم از سلول‌های خون قاعدگی در درمان بیماری‌های مختلف به ویژه در حوزه سلامت و باروری زنان استفاده کنیم.

صادقی تأکید کرد: دسترسی به منابع سلول‌های بنیادی گران‌قیمت است، ضمن آن که امکان دسترسی به سلول‌های جنینی برای افراد بالغ تقریباً غیرممکن است. امروزه بحث سلول‌های بنیادی پرتوان مطرح است که مستلزم هزینه بوده و جنبه‌های اخلاقی آن نیز ملاحظاتی را به همراه دارد.

وی در همین زمینه تشریح کرد: سلول‌های بنیادی بالغین، از افراد بالغ گرفته می‌شود. این سلول‌ها در منابع مختلف از قبیل بافت چربی، مو، پالپ دندان و … وجود داشته و استخراج آن‌ها مستلزم صرف هزینه است. در عین حال یکی از منابع موجود سلول‌های بنیادی، خون قاعدگی است که هر ماه از خانم‌ها در سال های دوره باروری دفع می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا خاطرنشان کرد: تکنولوژی استخراج سلول‌های بنیادی را طی ۱۰ سال گذشته تثبیت کردیم و جداسازی و تکثیر آن‌ها را به راحتی انجام می‌دهیم، این سلول ها قابلیت تمایز  به سایر سلول‌های مورد نیاز در طب بازساختی را دارا هستند.

صادقی ادامه داد: این سلول‌ها می‌تواند به عنوان منبعی که هر ماه دفع می‌شود برای خانم‌ها نگهداری شده و برای مشکلات مختلف قلبی-عروقی، ارتوپدی، مفصل، استخوان و نیز مباحث تولید مثلی شامل باروری و ناباروری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تمرکز مجموعه سلول‌درمانی پژوهشگاه بر سلول‌های بنیادی و کاربردهای آن‌ها خواهد بود، گفت: این مجموعه با عنوان کلینیک مخصوص ذخیره و سلول‌درمانی در سال جاری شروع به کار خواهد کرد. بدین ترتیب خون قاعدگی زنانی  که در سن تولید مثل و باروری هستند حفظ شده و در زمان یائسگی آن‌ها می‌تواند به منظور درمان بیمارِی‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

ارزآوری از طریق ارائه خدمات سلامت
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به اینکه در مرکز خدمات درمان ناباروری ابن‌سینا بر ارائه خدماتی متمرکز شده‌ایم که در سایر مراکز قابل ارائه نیست، توضیح داد: شاید بشود گفت بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در بخش‌های خصوصی، دولتی و عمومی کشور فعالیت می‌کنند در حالی که مرکز ابن‌سینا به عنوان یک مرکز شاخص در کشور مطرح است و تعداد زیادی از مراجعین آن، کسانی هستند که از سایر مراکز نتیجه نگرفته و نیازمند مداخله جدی در حوزه ژنتیک و سایر حوزه‌های تشخیصی هستند. برخی از بیماران به منظور اهدای تخمک یا اهدای جنین به این مرکز مراجعه کرده و ما نیز سعی داریم در کنار گسترش ارائه خدمات، کیفیت خدمات ارائه شده را نیز افزایش دهیم.

صادقی یکی از موضوعات دیگر در حوزه درمان ناباروری را "توریسم سلامت” عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مزایای تنگناهای اقتصادی که با کاهش ارزش پول ملی به وجود آمده، جذب بیماران به صورت توریست به ویژه از کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی هموطنان ساکن در اروپا و امریکا است.

وی اظهار کرد: خدمات درمان ناباروری را با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت به توریست‌هایی که از خارج کشور به ایران می‌آیند، ارائه می‌دهیم. در واقع دورنما و فعالیت رو به جلوی پژوهشگاه ابن‌سینا گسترش توریسم سلامت (Health Tourism) است و جذب بیماران بیشتر به این مرکز می‌تواند با ارزآوری خوبی برای مرکز ابن‌سینا و کشور همراه باشد.

طرح تشخیص سرطان از طریق روش‌های غیرتهاجمی
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به اینکه در حال پیش بردن طرح‌های مختلف در حوزه آنتی‌بادی منوکلونال هستیم، گفت: یکی از این طرح‌ها تشخیص سرطان از طریق روش‌های غیرتهاجمی است. در حوزه سرطان، تشخیص زودرس از روش‌های اساسی به شمار می‌آید که در موفقیت درمان سرطان بسیار مؤثر است؛ به عبارتی  هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

صادقی خاطرنشان کرد: متاستاز (به معنی انتقال سلول‌های سرطانی به مناطق دور از تومور اولیه) بافت‌های غیرسرطانی را درگیر می‌کند. امروزه دنیا به این سمت می‌رود که تشخیص سرطان را در مراحل اولیه و سریع‌تر از روش‌های معمول به دست دهد. این در حالی است که در روش‌های تشخیصی موجود (عکس‌برداری، آزمایشات خون و…) زمان طلایی برای درمان سرطان از بین می‌رود.

وی افزود: امروزه تشخیص سرطان به کمک روش‌های غیرتهاجمی به ویژه از طریق مایعاتی همچون خون و ادرار مورد توجه قرار گرفته، چرا که این تشخیص اولیه در زمانی خواهد بود که سرطان به بخش‌های دیگر بدن گسترش پیدا نکرده و پراکندگی آن هنوز در حد چند سلول است.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: مهم‌ترین تشخیص از طریق ادرار است که این تست مراحل نهایی خودش را طی می‌کند و امیدوار هستیم این یکی از دستاوردهایی باشد که بتواند برای کمک به بیماران ارائه شود. این روش ها در پژوهشکده‌های ما در دست پیگیری هستند، ضمن اینکه مستلزم کارهای زیادی است که به نتایج نهایی خودش برسد.

صادقی در رابطه با برتری سرعت به نتیجه رسیدن تحقیقات در روش‌های تشخیصی نسبت به روش های درمانی اظهار کرد : روش‌های تشخیصی نسبت به تولید یک داروی جدید بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر است. تشخیص اینکه یک دارو در درمان یک بیماری مؤثر است، مستلزم آن است که دارو مراحل تحقیقاتی سلولی، حیوانی و انسانی را پشت سر بگذارد و این مستلزم صرف هزینه‌های زیاد و سال‌ها تحقیق است.

وی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد این است که دارو در دراز مدت عوارض ناخواسته در سایر بخش‌های بدن ایجاد نکند، تصریح کرد: داروهای بسیاری وجود داشته که توسط پدران و پدربزرگ های ما در گذشته مصرف شده اما در حال حاضر چنین عناوین دارویی وجود ندارد؛ چرا که به عنوان مثال دارو می‌توانست یک تومور را از بین ببرد اما اثرات جانبی روی بخش‌های دیگر بدن داشت و در طول زمان کنار گذاشته شد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا اضافه کرد: ممکن است یک دارو برای درمان بیماری مادرمناسب باشد، اما در نوزاد نقایص ژنتیکی ایجاد کند. بنابراین باید اثرات دارو را در درازمدت دنبال کرد و اثرات آن را در سایر اندام‌ها بررسی کرد. در دنیا نیز سازمان بین‌الملی غذا و دارو (FDA) داروها را ۵ تا ۱۰ سال بعد از تولید، مورد ارزیابی قرار می دهد تا برای تولید و ارائه به بازار تأیید کند.

تحقق ایده‌های فناورانه در مرکز رشد فناوری سلامت
صادقی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به فعالیت‌های مرکز رشد فناوری سلامت اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از مباحثی که در کشور وجود دارد این است که از ایده‌های نیروهای فعال و جوان در حوزه‌های مختلف استفاده و عملیاتی شدن ایده‌های آن‌ها مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال محدودیت‌های مالی دولت حمایت از مراکز رشد برداشته شده است، گفت: سعی کرده‌ایم در مرکز رشد فناوری سلامت فضاهایی را ایجاد کردیم تا شرکت‌های متقاضی را مورد حمایت قرار دهیم. در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت در حوزه‌های مختلف سلامت از دیجیتال و نرم‌افزار گرفته تا سخت‌افزار، تولید فرآورده‌های آزمایشگاهی و …فعالیت می‌کنند که ما آن‌ها را تا ۵ سال با توجه به زیرساخت‌هایی که در پژوهشگاه ابن‌سینا وجود دارد، حمایت می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: این شرکت‌ها تا ۵ سال از فضای اداری و زیرساخت‌های موجود برخوردار خواهند شد و بعد از ۵ سال که به رشد و بالندگی رسیدند، در پارک‌های علم و فناوری مستقر شده یا وارد بازار می‌شوند. بر این اساس به عنوان حلقه‌ای از زنجیره علم و فناوری، به صاحبان فناوری کمک می‌کنیم تا محصول بالقوه را به محصول بالفعل تبدیل کنند.

صادقی با اشاره به خروج موفق چندین شرکت از شرکت‌های مستقر در مرکز ابن‌سینا، گفت: یکی از شرکت‌ها آنتی‌بادی‌هایی در حوزه تشخیص و فرآورده‌هایی در حوزه درمان ناباروری تولید می‌کند. در عین حال پژوهشگاه به حیطه شرکت‌داری وارد نمی‌شود بلکه با شرکت‌های بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و برای مدت معینی بخشی جزیی از سود آن‌ها را دریافت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه کلی‌تری داشته باشیم کشور بیشتر از شرکت‌ها منتفع می‌شود؛ به خصوص زمانی که با گسترش این شرکت های فناور دانش بنیان وابستگی کشور به خارج کاهش پیدا می‌کند و اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا در پایان افزود: برای آن که تعداد بیشتری از متقاضیان را در مرکز رشد ابن سینا جذب کنیم، دولت باید از مراکز رشد حمایت کند تا این زنجیره اتصالی بین دانشگاه و صنعت گسترش یابد. تمام تلاش ما کمک به پژوهشگران جوان برای عملیاتی کردن ایده‌هایشان و تولید فناوری در محصول دانش بنیان است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: