کد خبر: ۲۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 31
شفاآنلاین-عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و فوق تخصص گوارش گفت: شیوه های رایج درمان هلیکو باکتر پیلوری برای بدن عوارض دارد.
به گزارش شفاآنلاین، از فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر صادق مسرت مشهدی با انتقاد از درمان نابجای همه بیماران ناقل هلیکو باکتر پیلوری از سوی پزشکان افزود:متاسفانه با وجود اینکه تنها سه درصد از بیماران ناقل این باکتری دچار عارضه زخم معده و اثنی عشر می شوند اما پزشکان تمام بیماران ناقل این باکتری را تحت درمان آنتی بیوتیک های قوی برای چندین دوره قرار می دهند که این مساله باعث بروز برخی عوارض جبران ناپذیری در بیماران می شود.

وی تصریح کرد: خطر ابتلا به سرطان مری و روده بزرگ در افرادی که تحت درمان هلیکو باکتر قرار گرفته اند بسیار بالاست و باید در درمان این باکتری در افراد مشکوک محتاطانه عمل کرد.

مسرت بر ضرورت بازنگری در درمان بیماران ناقل این باکتری تاکید کرد و گفت: کسانی که ناقل این باکتری در معده هستند و افراد درجه اول مانند پدر یا مادرشان مبتلا به سرطان معده بوده اند لازم است درمان با هدف ریشه کنی باکتری در آنها صورت گیرد و بقیه افراد حتی با وجود داشتن این باکتری ضرورتی به درمان ندارند.

هلیکوباکتر پیلوری ( Helicobacter pylori) گونه ای از باکتری هلیکوباکتر است و مهم ترین عامل بیماری هایی مانند زخم معده محسوب می شود.

این باکتری با مصرف غذا یا آب آلوده از راه دهان وارد معده می شود و کافی است یک بار بتواند در موکوس معده پنهان شود.

در این حال باکتری مذکور در لایه مخاطی معده مستقر شده و توسط تاژک های برآمده، خود را در میان سلولهای لایه مخاطی جای می دهد و یا در صورت بروز زخم معده، در ناحیه فاقد لایه مخاطی و در واقع بر روی سلولهای اپی تلیوم معده استقرار یافته و تاژک های خود را در آن ناحیه فرو می برد و نهایتا منجر به زخم معده می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: