کد خبر: ۲۳۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۸ - 2019July 05
دود گازوئیل ۷۰ ماده سمی دارد اما دود سیگار ۲ هزار ماده سمی دارد و مصرف سیگار یک خودکشی تدریجی است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس پیشین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معتقد است: زیبنده یک خانواده ایرانی نیست رستوران سنتی و غیر سنتی بروند که در آن دود سیگار موجب آسیب به فرزندان آنان می‌شود. سیگار کشیدن رویه‌ای خودآزاری و دیگر آزاری و نوعی خودکشی تدریجی است.

به گزارش شفا آنلاین، «غلامعلی افروز» پیش از خطبه‌های نماز سیاسی عبادی جمعه، افزود: دود گازوئیل ۷۰ ماده سمی دارد اما دود سیگار ۲ هزار ماده سمی دارد و مصرف سیگار یک خودکشی تدریجی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، خانواده را تنها نهاد فطری، طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه بشر دانست و گفت: پیامبر الهی پس از تأسیس مسجد در همان مسجد فرمودند محبوب‌ترین بنای هستی خانواده است. خانواده باغی است که مادران باغبان، پدران نگهبان و فرزندان میوه‌های آن باغ هستند. برای اینکه بتوانیم حقوق حقه فرزندانمان را ایفا کنیم، حقوق شناختی و سلامت آنان را باید رعایت کنیم

افروز با تاکید بر اینکه بچه‌ها حق دارند پدر و مادر خود را دوست داشته باشند، مادرشان محبوب پدرشان و پدرشان محبوب مادرشان باشد و در یک فضای سالم و پرنشاط خانواده زندگی کنند، اظهار داشت: فرزندانمان می‌خواهند در کلاس‌های پرنشاط با معلمان دل آرام و خوشرو حضور داشته باشند. بچه‌ها می‌خواهند دلبستگی امن با پدر، مادر و معلم داشته باشند و در این صورت سالم‌تر، غنی‌تر و هوشمندتر رشد می‌کنند.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان ما که در حال تجربه بلوغ(Puberty) هستند بیش از دیگران نیاز به اکسیژن دارند، لذا کوچه، خیابان و خانه باید فضای پاک داشته باشد.

این استاد علم روانشناسی همچنین گفت:: پدران و مادران به رستوران می‌روند و می‌گویند به رستوران سنتی رفتیم که باید به آنان بگویم سنت ما مهربانی، گذشت، امنیت بخشی، و سلامت آفرینی است نه دود و دم و قلیان. دود سیگار و قلیان بیش از ۲ هزار ماده سمی دارد هم سیگاری‌ها و هم افرادی که کنار آنان نشسته‌اند متضرر می‌شوند. سیگار در فرزندانمان و فکر آنان اثر بد می‌گذارد.

افروز با استناد به تحقیقات انجام شده، تصریح کرد: علت مبتلا شدن به سرطان معده و ریه در افرادی که اصلاً سیگار نکشیدند این بود که وقتی کودک بودند پدر یا مادرشان سیگار می‌کشیدند، در مغازه و رستوران‌ها افراد سیگار می‌کشیدند؛ قرار گرفتن در معرض این دود سیگار موجب وقوع این سرطان‌(Cancer) ها برای آنها شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید فرزندانمان را در معرض دود قلیان و سیگار قرار دهیم، اضافه کرد: دود سیگار علاوه بر آسیب بر قلب و ریه، اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد و بین مصرف سیگار و افسردگی دور باطلی وجود دارد به طوری که سیگار افسردگی را بیشتر می‌کند و افسردگی هم سیگار می‌طلبد.

وی با بیان اینکه گستره عمر در کشورهای همسایه بسیار بالاتر از کشور ما است، بی قراری، کاهش ضریب هوشی، اختلال در حافظه و گاهی خودکشی را از آسیب‌های مصرف سیگار عنوان کرد و گفت: فرزندانی با پدرو مادر سیگاری دچار ضعف بینایی و شنوایی می‌شوند و تارهای صوتی آنان زود معیوب می‌شود.

این روانشناس اضافه کرد: زیبنده یک خانواده ایرانی نیست رستوران سنتی و غیر سنتی بروند که در آن دود سیگار موجب آسیب فرزندان آنان می‌شود. سیگار کشیدن رویه‌ای خودآزاری و دیگر آزاری و نوعی خودکشی(Suicide) تدریجی است.

افروز مصرف سیگار در میان افراد باهوش کمتر و اختلال بالاتر را بسیار بیشتر دانست و گفت: هیچکس در سرازیری اعتیاد به حشیش، ماری جوانا، مورفین، کراک و تریاک قرار نمی‌گیرد مگر اینکه از سیگار آغاز کرده باشد. مصرف سیگار اولین سرازیری به گرایش به مواد مخدر است و دقت ما در این حوزه باید دو صدچندان شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مجرمان زندانی سیگار می کشند، اظهار داشت: این افراد وقتی ترخیص می‌شوند سیگار را ترک کرده باشند، آدم‌هایی هستند که تازه متولد شده‌اند. نباید فراموش کرد که آغاز کجروی کودک با سیگار است. معلمان مراقب دانش آموزان، استادان مراقب دانشجویان باشند تا سیگار نکشند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: دانشجوی تیزهوش سیگار نمی‌کشد مگر اینکه مشکل شناختی و روانی پیدا کرده باشد. برای ترک سیگار باید اراده و انگیزه قوی داشته باشیم سیگار رفتاری نامطلوب است و رفتار نامطلوب را باید سریع کنار گذاشت. نیت کنیم مطلقاً سیگار نکشیم.

این پژوهشگر گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد بهترین کار برای افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، افزایش مهارت‌های حرکتی است و این موجب تقویت مغز می‌شود و افراد نسبت به این ماده خانمان سوز احساس بی نیازی می‌کنند.

افروز در پایان گفت: هیچ پدر و مادری عمداً نمی‌خواهد فرزندانش مشکل بینایی و شنوایی داشته باشند اما یادمان باشد حتی مقابل میهمانان هرگز زیرسیگاری نگذاریم. به مهمانمان بگوییم دود سیگار طراوت فرزندان ما را خراب می‌کند و اینجا محل تبسم و سلامتی است نه دود سیگار.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: