کد خبر: ۲۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۸ - 2019June 27
افزایش مصرف قلیان یکی از مشکلات کنونی جامعه است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای سلامت افراد ایجاد کند
شفا آنلاین>اجتماعی>سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان اظهار داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته مصرف هر وعده قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رشید حیدری‌مقدم روز چهارشنبه در همایش خودمراقبتی با هدف جامعه‌ای عاری از دخانیات بیان کرد: افزایش مصرف قلیان یکی از مشکلات کنونی جامعه است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای سلامت افراد ایجاد کند.

وی با یادآوری افزایش امید به زندگی در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۵۷ امید به زندگی زیر ۵۰ سال بود در حالی که هم‌اکنون این رقم در بانوان به ۸۰ سال رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) ابن سینای همدان با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه شنیدن متعدد، اثری بیش از دانستن موضوع دارد، گفت: این موضوع فلسفه آموزش بهداشت را تبیین می‌کند و بر این مسئله تاکید دارد که دانستن به تنهایی منجر به تغییر رفتار نمی‌شود.

حیدری مقدم از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خواست بیش از پیش به سلامت خود توجه کنند و خودمراقبتی و افزایش تحرک جسمانی را جزو اولویت‌های اصلی شأن قرار دهند.

وی بیان کرد: برای افزایش تحرک بدنی توصیه می‌شود حرکات ورزشی در سه زمان متفاوت و در هر نوبت به میزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان خواستار تغییر عادات نامناسب غذایی، افزایش فعالیت‌های جسمانی و تحرکات بدنی با هدف حفظ سلامت شد.

حیدری مقدم استفاده از گام‌شمار یا پدومتر، توپ برلی و تی. آر. ایکس را برای افزایش تدریجی فعالیت جسمانی پیشنهاد و توضیحاتی در مورد روش استفاده از آن بیان کرد.

وی با بیان اینکه ورزش منظم موجب عقب افتادن کوری چشم افراد دیابتی(Diabetes) می‌شود گفت: رشد مملکت نیازمند نگاه نوین، آموزش و تمرکز بر سلامت جامعه است و باید هر یک از افراد با توجه به خودمراقبتی منظم بخش عمده‌ای از بیماری‌های جامعه را مدیریت کنند.

مسئول واحد پیشگیری و سلامت مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق فرشچیان نیز درباره کلینیک ترک سیگار این بیمارستان بیان کرد: این کلینیک از سال ۹۶ راه‌اندازی شده است و روزهای چهارشنبه تمام ایام سال فعال است.

دکتر سیف ربیعی افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر برای ترک سیگار مراجعه کردند که به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد مراجعان بعد از سه ماه سیگار را ترک کردند.

وی برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و انجام کارهای تحقیقاتی را از دیگر اقدامات این کلینیک عنوان کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: