کد خبر: ۲۳۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 16
همه ساله با پایان ترم تحصیلی، مصرف مواد مخدر و محرک، بویژه انواع داروها از جمله قرص‌های ریتالین در بین گروههای فعال جامعه، بویژه در دانشجویان افزایش می‌یابد
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: هم اکنون قبح مصرف م داروهای محرک و روانگردان در بین عموم جامعه به ویژه دانشجویان شکسته شده و می توان گفت به امری طبیعی و به قول جامعه شناسان به یک هنجار نبدیل شده است.

به گزارش شفا آنلاین، ‌دکتر مهدی بیگدلی روز یکشنبه افزود: در سال‌های گذشته تداوم و پایداری آسیب‌های متعدد اجتماعی و در مواردی ظهور و بروز مشکلات جدید در این حیطه شرایط پرالتهابی را فراهم کرده و در این میان مصرف مواد مخدر در بین جوانان آسیبی دیر پا، پر دامنه و با تبعات فردی و اجتماعی بشمار می‌رود.

وی اظهار داشت: همه ساله با پایان ترم تحصیلی، مصرف مواد مخدر و محرک، بویژه انواع داروها از جمله قرص‌های ریتالین(Ritalin) در بین گروههای فعال جامعه، بویژه در دانشجویان افزایش می‌یابد که، این ماده را برای افزایش تمرکز و کاهش خواب آلودگی دربازه زمانی کوتاه و بلندمدت استفاده می‌کنند.

این دارو ساز خاطرنشان کرد: این موضوع پایان ماجرا نیست چرا که در زمان حاضر تغییر الگوی مواد محرک همانند شیشه و اکستازی در بین دانشجویان افزایش یافته که هر چند، در ظاهر برای مدت کوتاهی از آن استفاده می‌کنند، اما در بلند مدت آثار وتبعات ناخوشایندی را بر جای می‌گذارد، بی آنکه به این مهم توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: بسیاری از گروههای هدف این نوع محرک‌ها را در فصل امتحانات برای افزایش تمرکز و بی‌خوابی استفاده می‌کند که یکبار مصرف آن، به مرور زمان به استفاده چندین باره آن سوق می‌دهد و در نتیجه فرد اعتیاد(Addiction) پیدا می‌کند، فعالیت‌های روزانه نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

بیگدلی افزود: هر چند مصرف ریتالین در مقایسه با مواد مخدر و محرک‌ها آثار به مراتب کمتری دارد اما مصرف طولانی مدت آن مخاطراتی ار قبیل افت تحصیلی، حتی کاهش ارتباطات اجتماعی را به دنبال داشته و از عوارض سو آن بی خبر هستند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در کشورمان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان بطور افسار گسیخته با الگوبر داری از جوامع غربی مصرف مواد محرک‌ها از قبیل گیاه مار ی جوانا که در کشورمان با نام گل برای عمئوم شناخته شده، بصورت گیاه آپارتمانی در دسترس بوده وبه راحتی استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: نبود نظارت و کنترل‌های کافی از سوی خانواده‌ها و انجام هر کار فارغ ازهر گونه آگاهی لازم موجب شده که جوانان و بیش از دختران به این سمت وسو گرایش پیدا کنند، و این موضوع به نوبه خود یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقایسه با دانشجویان مراکز آموزشی به دلیل حجم بالای دروس، وقت بیشتری را برای گذران و مطالعات مستمر اختصاص می‌دهد و در نتیجه امکان بسیار محدودی وجود دارد به سمت مصرف مواد محرک گرایش پیدا کنند.

این دارو ساز خاطر نشان کرد: مسئولان و متولیان به ویژه جامعه شناسان با ریشه یابی این مسائل در صدد رفع مسائل و معضلات این مهم باشند تا از عوارض مخرب مصرف این نوع مواد و داروها توسط نسل پویای جامعه جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: