کد خبر: ۲۳۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
طبق اطلاعیه سازمان غذا و دارو اعلام شده است با توجه به اینکه از قدیم ‌الایام مراجعه به عطاری برای درمان مشکلات روحی و جسمی در بین ایرانیان جایگاه خاصی داشته و دارد بهتر است آگاهی‌های لازم به مراجعه کنندگان داده شود
شفاآنلاین>اجتماعی> به تازگی ماده اعتیادآور «ناس» یا «نسوار» در بعضی عطاری‌ها و مراکز دیگر، بیشتر به چشم می‌خورد این ماده، سبز رنگ بوده طعم و بوی بد، تهوع آور و تندی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، طبق اطلاعیه سازمان غذا و دارو اعلام شده است با توجه به اینکه از قدیم ‌الایام مراجعه به عطاری برای درمان مشکلات روحی و جسمی در بین ایرانیان جایگاه خاصی داشته و دارد بهتر است آگاهی‌های لازم به مراجعه کنندگان داده شود.

ارائه مواد اعتیادآور برای درمان مشکلات مختلف یکی از خطرناکترین اقداماتی است که در برخی عطاری‌ها رخ می‌دهد و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روحی خانواده‌ها دارد لذا آشنایی با شکل ظاهری و حقه‌هایی که ممکن است بر سر راه باشد از بروز خطرات و عوارض جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند، ماده اعتیاد آور «ناس» یکی از این مواد است که در ادامه به مشخصات ظاهری و عوارض آن اشاره می‌شود.

به تازگی ماده اعتیادآور «ناس» یا «نسوار» در بعضی عطاری‌ها و مراکز دیگر، بیشتر به چشم می‌خورد این ماده، سبز رنگ بوده طعم و بوی بد، تهوع آور و تندی دارد و از برگ خشک شده گیاهی به نام «تملول» که حاوی نوعی فنل است، به دست می‌آید.

نگه داشتن ناس در دهان که ترکیبی از تنباکو و آهک است، تنها به مدت چند دقیقه باعث سرخوشی مصرف کننده می‌شود از قدیم الایام مخلوط پودر تنباکو و آهک در کشور‌های همسایه شرقی به عنوان یک ماده سرخوشی آور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. عمده اثر روانی و سرخوشی‌آور ناس از میزان بالای نیکوتین موجود در تنباکوی آن ناشی می‌شود که زیان آورترین ماده موجود در آن است که خود به تنهایی سرطان زاست و یک آلکالوئید سمی است که مصرف یک دهم گرم آن کشنده است و از طریق مخاط دهان جذب و وارد خون می‌شود.

دستگاه گوارش و کلیه‌های ما برای جذب و دفع آهک ساخته نشده و این ماده باید از طریق کلیه (Kidney)دفع شود و این باعث می‌شود نارسایی‌های جبران‌ناپذیر کلیوی در فرد ایجادشده و در آینده مجبور به دیالیز شود. اثر خورندگی آهک بر بافت دهانی و ایجاد آسیب بافتی، جذب نیکوتین را چند برابر می‌کند آهک موجود در ناس به واسطه اثر خورندگی، آسیب شدید بافتی را در دهان ایجاد می‌کند و موجب پوسیدگی دندان‌ها و زخم‌های لثه می‌شود و در نهایت به ایجاد عفونت منجر می‌شود.

وابستگی روحی و روانی در ناس و حشیش خیلی بالاتر از وابستگی جسمی بوده و شبیه به وابستگی به سیگار است. جذب نیکوتین موجود در ناس و تنباکو‌های جویدنی ۴-۳ برابر سیگار است و به همین ترتیب اعتیاد به آن سنگین‌تر بوده و رهایی و ترک آن دشوارتر است.
عوارض خطرناک ناس

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض کوتاه‌مدت این ماده‌ی مخدر است.

افراد سودجو ودست اندرکاران تهیه و توزیع ناس برای گسترش مصرف آن اسانس‌های خوشبو کننده و مواد شیرین کننده مصنوعی مانند سدیم ساخارین را به پودر اولیه اضافه کرده و مخلوط حاصل را در کیسه‌های کوچک شبیه چای کیسه‌ای قرار می‌دهند و تعدادی از این کیسه‌های کوچک در یک بسته بندی شکیل قرار داده و با نام‌های مختلف وارد بازارمی کنند و بیشتر افراد به عنوان خوشبوکننده دهان خریداری کرده و استفاده می‌کنند.

در بازرسی‌های اخیر بازرسان معاونت غذا و دارو (medicine)دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از عطاری‌های تحت پوشش دانشگاه، در تعدادی از عطاری‌ها این ماده مشاهده شد که بازرسان با دقت و هوشیاری جمع آوری کرده اند و پرونده تخلفات از سوی مراجع قضایی در حال بررسی است و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به خانواده‌ها هشدار داده می‌شود تا بر رفتار و دوستیابی‌های فرزندان خود بیش از پیش نظارت داشته باشند، زیرا تحقیقات میدانی نشان داده است مصرف این گونه مواد در سنین نوجوانی و بین دانش آموزان دبیرستانی بیشتر از سایر رده‌های سنی است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: