کد خبر: ۲۳۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 21
یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه توریسم سلامت کشور وجود دارد، حضور افراد غیر کارشناس و غیر حرفه‌ای در زمینه راهنمایی بیماران است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن گردشگری سلامت ضمن تشریح مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های حوزه گردشگری سلامت در کشور، گفت: در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی از این حوزه داشتیم.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمد جهانگیری - معاون فنی و عملیاتی سازمان نظام پزشکی کشور  درباره وضعیت گردشگری سلامت در کشور، گفت: یکی از افتخارات کشور این است که امروزه حوزه پزشکی ما از نظر کیفیت ارائه خدمات در منطقه حرف اول را می‌زند و از نظر قیمت هم با توجه به همه مبانی موجود، پایین‌ترین قیمت را داریم؛ به طوری هزینه دریافت خدمات سلامت<Health> و اقامت یک بیمار خارجی در ایران بسیار کمتر از کشورهای همجوار ماست، اما کیفیت ما از آنها بهتر است.

گردشگران بیشتر از کدام کشورها برای درمان به ایران می‌آیند؟
وی افزود: بر همین اساس افراد زیادی از کشورهای همجوار به‌ویژه عراق، آذربایجان، ‌ افغانستان و... برای دریافت خدمات پزشکی به ایران می‌آیند. این موضوع برای کشور فرصتی است که بتوانیم خدمات پزشکی‌مان را عرضه کنیم و هم سلامت کشورهای منطقه را افزایش داده و هم درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

دست دلالان در جیب گردشگران سلامت
جهانگیری با اشاره به چالش مهم حوزه گردشگری سلامت، گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه توریسم سلامت کشور وجود دارد، حضور افراد غیر کارشناس و غیر حرفه‌ای در زمینه راهنمایی بیماران است. این افراد دلالان و واسطه‌هایی هستند که با عنوان مترجم، راهنما و... در فرودگاه‌ها یا جاهای دیگر مستقر می‌شوند. این افراد بیماران را به مراکزی هدایت می‌کنند که از نظر ما فاقد کیفیت استاندارد هستند و پول زیادی هم به جیب می‌زنند؛ به‌طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های این افراد به جیب این دلال‌ها می‌رود.

رئیس انجمن گردشگری سلامت و معاون فنی و عملیاتی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: بر این اساس ما ملزم هستیم که در شورای راهبری توریسم سلامت که متشکل از وزارت بهداشت، ‌ وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی است، ‌ این موضوعات را پیگیری کنیم. البته کمیته‌ای هم برای پیگیری امور اینچنینی در این شورا ایجاد شده است. بیمارستان‌های واجد صلاحیت در زمینه گردشگری سلامت به عضویت این شورا درآمده و در این راستا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه در حوزه ارائه خدمات گردشگری سلامت باید به بیمارستان‌هایی که دارای مجوز ارائه خدمت به بیماران خارجی هستند مراجعه شود، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی هم پزشکان و بیمارستان‌هایی را که در این زمینه صاحب صلاحیت هستند، معرفی می‌کند که امیدواریم این اطلاع‌رسانی به خوبی انجام ‌شود تا توریست‌ها از جای مناسب، خدمات مناسب را دریافت کنند.

خدمات گردشگری سلامت، محدود به درمان نیست
دهکده‌های سلامت؛ از کویر تا چشمه
وی با بیان اینکه در حال حاضر حوزه پزشکی ما به عنوان نقطه‌ای برای اشتغال‌زایی در عرصه‌های مختلف می‌تواند پیشگام باشد، گفت: باید توجه کرد که گردشگری سلامت، فقط مختص خدمات پزشکی نیست و با ارائه خدماتی چون  آب‌درمانی هم می‌توان آن را توسعه داد؛ به‌طوری‌ که در حال حاضر در استان‌هایی مانند اردبیل چنین ظرفیت‌هایی را داریم که فرصت بسیار خوبی برای توسعه خدمات گردشگری سلامت است.

جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ چشمه آب گرم در ایران وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت در حوزه سلامت به خوبی استفاده کرد. در خطه شمال، کویر و... ظرفیت‌های خوبی را در حوزه تندرستی داریم و می‌توانیم خدمات خوبی را به گردشگران خارجی ارائه دهیم. این گردشگران به ویژه در سنین بالا می‌توانند با مراجعه به شهرک‌ها و دهکده‌های سلامت، خدمات لازم را دریافت کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار خوب است و می‌تواند در آینده به توسعه کشور بسیار کمک کند.

گردشگران سلامتی که ویزای درمانی نمی‌گیرند
جهانگیری درباره نحوه پیگیری وضعیت گردشگران خارجی که برای درمان به ایران می‌آیند، گفت: ‌بسیاری از افرادی که برای گردشگری سلامت به ایران می‌آیند، ویزای درمانی نمی‌گیرند، بلکه با ویزای عادی می‌آیند. از طرفی در حال حاضر ویزا برای عراقی‌ها هم رایگان شده و آنها می‌توانند با دریافت ویزا به ایران بیایند و خدمات را دریافت کنند. در این زمینه با سفارت ایران در عراق صحبت کردیم و کانالی به طور رسمی از طرف وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه اعلام شد.

 بر این اساس ما هم اعلام می‌کنیم که بیماران از کانال مشخصی برای دریافت خدمات گردشگری سلامت مراجعه کنند. خواسته‌ای که در این زمینه داریم این است که رسانه‌ها جاهایی را که از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مورد تایید هستند، به عنوان برندی در حوزه گردشگری سلامت معرفی کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۶ بیمارستان<Hospital> دارای مجوز در حوزه گردشگری سلامت داریم که  ۶۰ موردشان عضو انجمن گردشگری سلامت نیز هستند و فعالیت خوبی دارند. مهم‌ترین شهرهایی که در آن‌ها بحث گردشگری سلامت به خوبی راه‌ افتاده شامل مشهد، شیراز، تهران و شهرهای مرزی مانند کرمانشاه، اهواز، ایلام و... است که همه بیمارستان‌هایشان عضو انجمن هستند.

جهانگیری همچنین گفت: در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی از این حوزه داشتیم که این عدد تا پنج میلیارد دلار هم قابل افزایش است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: