کد خبر: ۲۳۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 17
فسردگی، افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی؛ یک دوره غم و اندوه نامیده می شود که به‌طورمعمول به از دست دادن علاقه به موضوعاتی می‌شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می‌شدند، مربوط می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> افسردگی، امروزه واژه ای عام محسوب می شود که به‌طورمعمول همگان در هر حالتی از آن استفاده می کنند و این موضوع تا حدی رواج دارد که شاید حتی فرد نداند که این موضوع امری جدی است و باید تحت درمان قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، افسردگی، افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی؛ یک دوره غم و اندوه نامیده می شود که به‌طورمعمول به از دست دادن علاقه به موضوعاتی می‌شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می‌شدند، مربوط می‌شود.

این احساسات به‌طورمعمول به همراه یک سری علائم و نشانه‌های روانی و فیزیکی خودنمایی می کنند و  ممکن است فرد بیش از ۲ هفته افسرده باشد، یا بیشتر اوقات احساس ناراحتی کند و یا علاقه و لذت خود را در فعالیت‌های معمول از دست داده باشد.

لازم به ذکر است؛ افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند، همه این علائم را نخواهند داشت.

تغییرات خواب

بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می‌شوند. تغییر الگوی خواب گاهی به شکل بی‌خوابی و گاهی به شکل خوابِ زیادتر از حد معمول بروز می‌کند.

صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم شایع در افسردگی‌های حاد است.

تغییرات اشتها

گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم‌خوری یا پرخوری روی می‌آورند.

این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود.

عدم تمرکز

برخی مبتلایان به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند.

گاهی این افراد در روزنامه خواندن یا دنبال کردن ماجرا‌های سریال‌های تلویزیونی نیز دچار مشکل می‌شوند و تصمیم‌گیری‌ها، حتی تصمیمات پیش‌پا‌افتاده، برای‌شان دشوار می‌شود.

کمبود انرژی

مبتلایان به افسردگی به‌طورمعمول احساس خستگی شدید می‌کنند، در فکر کردن کُند می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره نیستند.

بی‌علاقگی

مبتلایان به افسردگی ممکن است علاقه‌ خود را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره از دست بدهند یا ظرفیت تجربه‌ خوشی و لذت را نداشته باشند.

این افراد حتی احتمال دارد به بی‌اشت‌هایی یا عدم تمایلات جنسی دچار شوند.
کمبود اعتمادبه‌نفس

مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند.

افکاری مانند من یه بازنده‌ام یا دنیا جای خیلی ترسناکیه بر ذهن این افراد چیره می‌شود.
ناامیدی

افسردگی موجب می‌شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست.

به‌طورمعمول به دنبال این نگرش منفی، افکار خودکشی‌گرایانه بروز می‌کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

تغییرات حرکتی

برخی مبتلایان به افسردگی به لحاظ قوای جسمی تحلیل می‌روند یا دچار بی‌قراری حرکتی می‌شوند، به‌طورمثال ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم بزنند.

درد‌های جسمی

عده‌ای از مبتلایان به افسردگی به جای اینکه از احساسات اندوه‌بار خود حرف بزنند، مدام از سردرد یا ناراحتی‌های معده شکایت می‌کنند.

نحوه تشخیص افسردگی

تشخیص افسردگی موضوع پیچیده‌ای است، چرا که گاهی دوره‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌های روانی محسوب می‌شوند.

اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می‌کند، اغلب اوقات ریشه‌ فرهنگی دارد.

در جوامع غربی، مبتلایان به افسردگی به‌طورمعمول درباره‌ حالات یا احساسات‌شان حرف می‌زنند. اما در جوامع شرقی، به‌طورمعمول به درد‌های جسمی اشاره می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به درمان‌گرانی مراجعه کنند که از فرهنگ خودشان هستند یا درک بالایی از پیشینه‌ فرهنگی بیمار دارند.

اختلال اصلی افسردگی

در یک سال، بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی (اکثر آن‌ها زنان) این نوع افسردگی را تجربه می‌کنند که به افسردگی بالینی مشهور است.

تحت معیار‌های تشخیصی که توسط انجمن روان پزشکی آمریکا منتشر شد، افراد باید حداقل پنج بیماری را برای ۲ هفته یا بیشتر تشخیص دهند که مبتلا به اختلال افسردگی شدید هستند.

این نشانه‌ها می‌توانند شامل احساس ناراحتی، پوچی، بی ارزشی، ناامیدی و احساس گناه، از دست دادن انرژی، اشتها و یا علاقه به فعالیت‌های لذت بخش باشند؛ تغییرات در عادات خواب و فکر مرگ و خودکشی که به‌طورمعمول اغلب موارد قابل درمان هستند.

اختلال افسردگی اصلی دو نوع فرعی دارد که شامل:

    افسردگی سودا

افرادی مبتلا به به نوع اول دوست دارند فقط غذا بخورند و بخوابند و به گفته‌ دکتر نوبل آن‌ها واکنش احساسی دارند و بسیار نگران هستند.

افرادی که در گروه دوم هستند دچار مشکل خواب می‌شوند و به گناه فکر می‌کنند. بزرگسالان جوان مبتلا به افسردگی غیرمعمول هستند و نوع سودا اغلب در سالمندان دیده می‌شود.

افسردگی دو قطبی

نوسانات گسترده در حالت و انرژی، از شادی به ناامیدی، نشانه افسردگی قطبی هستند که اختلال دوقطبی و یا بیمار افسرده نامیده می‌شوند. برای تشخیص این نوع افسردگی، فرد باید حداقل یک دور از جنون را تجربه کرده باشد.

افسردگی دو قطبی به‌طورمعمول در بزرگسالان نشان داده می‌شوند.

در حالی که زنان و مردان مبتلا برابر تشخیص داده می‌شوند، مطالعات به تفاوت‌های جنسیتی ممکن اشاره می‌کنند:

به نظر می‌رسد مردان بیشتر رفتار شیدا یی دارند.

دو قطبی‌ها به‌طورمعمول بدون درمان شدن بدتر می‌شوند، اما می‌توانند با متعادل کننده و دارو‌های تجویز شده، دارو‌های ضدروان پریشی، و صحبت درمان شوند.


افسردگی شدید (حاد)

داشتن علائم افسردگی در بیشتر زمان روز به مدت حداقل ۲ هفته که با کار، خواب و خوراک، درس و لذت شما از زندگی تداخل پیدا می‌کند.

افسردگی مزمن

داشتن علائم افسردگی که بیش از ۲ سال طول بکشد نشان از داشتن افسردگی مداوم دارد.

اختلال افسردگی پایدار

افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی مزمن هستند در بیشتر روز‌ها حالت افسردگی دارند و حداقل ۲ نشانه افسردگی طی ۲ سال یا بیشتر طول می‌کشد. دکتر نوبل توضیح می‌دهد:

در کودکان و نوجوانان، به نام افسرده خویی می‌شناسند اگر علائم زودرنجی یا افسردگی برای یک سال یا بیشتر دوام بیاورد.

برای تشخیص این نوع افسردگی(Depression)، افراد باید ۲ مورد از موارد زیر را داشته باشند:

مشکلات خواب (کم خوابی یا پرخوابی)؛ انرژی کم یا خستگی؛ عزت نفس پایین؛ تمرکز ضعیف و یا دشواری تصمیم گیری؛ و احساس ناامیدی.

این نوع افسردگی به‌طورمعمول به درمان ترکیبی دارو و روان درمانی نیاز دارد.

اختلال افسردگی قبل از قاعدگی

۱۰ ٪ زنان در سن بارداری اختلال را تجربه می‌کنند.

این شکل شدید می‌تواند به افسردگی، ناراحتی، اضطراب، یا زود رنجی، و همچنین دیگر علائم شدید در هفته قبل از قاعدگی منجر شود.

افسردگی پرینتال

زنانِ دچار این افسردگی، دوران کاملی از افسردگی حاد را در دوران بارداری و پس از زایمان تجربه می‌کنند.

افسردگی پس از زایمان

تولد کودک باعث شادی عظیمی می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به افسردگی پس از زایمان شود، نوعی که در چهار زن و یک نفر در هشت مرد اثر می‌گذارد.

در زنان، افسردگی پس از زایمان ممکن است با تغییر در هورمون ها، خستگی و عوامل دیگر ایجاد شود. در مردان، محیطی است که با تغییر نقش‌ها و تغییر سبک زندگی که همراه با والدین است، ایجاد می‌شود.

افسردگی روحی هر زمانی در سال اول پس از تولد کودک شروع می‌شود، هر چند که به زودی پس از وضع حمل ظاهر می‌شود. احساسات شدید اندوه، اضطراب و خستگی شدید می‌توانند با زندگی روزمره تداخل پیدا کنند.

اختلال حواس درهم گسیخته

جیغ کشیدن و عصبانیت می‌تواند ویژگی‌های اختلال روحی، باشد که نوعی افسردگی در کودکانی که با تنظیم احساسات خود مبارزه می‌کنند، تشخیص داده می‌شود.

علایم دیگر شامل حالت عصبانی در اغلب روز‌ها تقریبا هر روز و دچار مشکلات در مدرسه، خانه و یا با همسالان خود می‌شوند.

در حال حاضر، این افسردگی با دارو، روان درمانی، و آموزش والد در مورد نحوه مقابله موثر با رفتار تند کودکان درمان(cure) می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: