کد خبر: ۲۳۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 15
موادغذایی حاوی سالیسیلات مانند آووکادو، برخی توت‌ها، فلفل چیلی و گیلاس نیز می‌توانند مانع لخته‌شدن خون شوند
شفاآنلاین>سلامت>بدن‌تان برای محافظت از شما در برابر خونریزی، روش خاص خودش را دارد. در اغلب موارد توانایی خون شما برای لخته‌شدن، چیز خوبی است، اما لخته‌های خون در برخی مواقع می‌توانند خطرناک باشند.

به گزارش شفاآنلاین،اگر بیماری‌های خاصی مانند ضربان قلب نامنظم یا نقص قلب مادرزادی دارید یا اگر عمل‌های جراحی خاصی مانند جراحی دریچه‌ قلب انجام داده‌اید، پزشک‌تان ممکن است یک داروی رقیق‌کننده خون<Blood> برای شما تجویز کند.

 این بیماری‌ها و عمل‌های جراحی، احتمال تشکیل لخته‌های خون خطرناک را افزایش می‌دهند.چنین لخته‌هایی ممکن است باعث حمله‌ قلبی یا سکته‌‌مغزی شوند. داروهای رقیق‌کننده خون با کاهش احتمال تشکیل لخته‌های خون، ریسک حمله‌ قلبی و سکته‌‌مغزی را پایین می‌آورند.

همچنین عده‌ای معتقدند که برخی مواد موجود در طبیعت نیز می‌توانند به کاهش خطر لخته‌شدن خون کمک کنند. بااین‌حال آنها تحت آزمایش قرار نگرفته و با داروهای رقیق‌کننده خون نسخه‌ای مقایسه نشده‌اند. 

بهتر است در مورد درمان‌های طبیعی زیر که بر طبق گزارش‌ها به رقیق‌کردن خون کمک می‌کنند، با پزشک‌تان صحبت کنید. ضمنا هرگز آنها را به‌جای داروی رقیق‌کننده خون یا به‌همراه آن مصرف نکنید.در ادامه با خوراکی‌های رقیق‌کننده خون آشنا می‌شوید:

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ زردرنگی است که مدت‌هاست که در طب سنتی به‌کار می‌رود. با توجه به یک مطالعه، ماده‌ درمانی اصلی آن یعنی کورکومین از تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند.

سایر مواد غذایی

اگر به بیماری قلبی‌و‌عروقی یا بیماری قلبی‌وعروق خونی مبتلا هستید یا اگر می‌خواهید به پیشگیری از چنین بیماری‌هایی کمک کنید، پزشک‌تان ممکن است یک رژیم غذایی<diet> سالم برای قلب را به شما پیشنهاد کند.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات ۱۰۰ درصد کامل، روغن‌های سالم، محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی و پروتئین‌های سالم است. برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند به رقیق‌کردن خون کمک کنند که عبارتنداز:

سبزیجات: کاهو، گوجه‌فرنگی، بروکلی و پیاز و سیر

میوه‌ها: انواع توت، انگور، گریپ‌فروت، آناناس و انار.

آجیل‌ها: گردو، بادام‌درختی، فندق، بادام‌هندی، پسته.

ماهی: قزل‌آلا و سالمون.

نوشیدنی‌: چای‌سبز، آب زغال‌اخته و آب‌آناناس.

زنجبیل

زنجبیل از خانواده‌ زردچوبه و حاوی سالیسیلات است. سالیسیلات، یک اسید است که در بسیاری از گیاهان وجود دارد. استیل سالیسیلیک اسید که از سالیسیلات مشتق می‌شود و معمولا آسپرین نامیده می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از سکته‌‌مغزی کمک کند. 

موادغذایی حاوی سالیسیلات مانند آووکادو، برخی توت‌ها، فلفل چیلی و گیلاس نیز می‌توانند مانع لخته‌شدن خون شوند. برای آنکه مشخص شود آیا آنها به‌اندازه‌ داروهای نسخه‌ای موثر هستند یا نه، به مطالعات بیشتری نیاز است.

دارچین

دارچین و سنا که هردو متعلق به یک خانواده‌ هستند، به‌طور گسترده در دسترس بوده و حاوی کومارین هستند؛ کومارین یک ماده‌ شیمیایی است که به‌عنوان یک ضدانعقاد قوی عمل می‌کند. 

کومارین هنگامی که با دارچین و سنا مصرف شود، ممکن است موجب کاهش فشارخون شود و التهاب ناشی از آرتروز و سایر بیماری‌های التهابی را تسکین بدهد. با این‌حال مطالعاتی که روی انسان‌ها صورت گرفته است، هیچ مدرکی دال بر ارتباط دارچین با سلامتی انسان ارائه نمی‌دهد.

در هنگام استفاده از دارچین به‌عنوان یک رقیق‌کننده خون، احتیاط کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده‌ طولانی‌مدت از دارچین در غذاها ازجمله چای‌ها و نان‌های دارچینی می‌تواند باعث آسیب‌های کبدی شود.آرمان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: