کد خبر: ۲۳۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 04
افزایش سن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر قابل کنترل نیست اما می‌توان با حذف عوامل خطر دیگر مانند تغذیه غلط، تحرک نداشتن، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، چربی و فشار خون بالا، احتمال بروز سکته مغزی را به زیر 10 درصد رساند
شفاآنلاینی>سلامت>سالمندی بخشی از زندگی هر انسانی است که می‌تواند با ایجاد محدودیت در توانایی‌های انسان زندگی را بر او دشوار کند. اما به اعتقاد کارشناسان با برنامه‌ریزی صحیح و اقدامات پیشگیرانه در دوران جوانی می‌توان با فراغ بال به استقبال سالمندی رفت. 

به گزارش شفاآنلاین،ابتلا به انواع بیماری‌ها و در رأس آنها بیماری‌های مغز و اعصاب <Nerves>که شیوع آن در جهان روندی صعودی دارد، یکی از مشکلاتی است که کیفیت زندگی در سالمندی را تحت تأثیر قرار می دهد. این درحالی است که می‌توان با رعایت سبک زندگی سالم، خود را در برابر ابتلا به این بیماری‌ها واکسینه کرد.

دکتر فرزاد فاتحی متخصص مغز و اعصاب در این باره  می‌گوید: علت اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب، پیر شدن جمعیت انسانی است. در حقیقت بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب در سنین بالا دیده می‌شود. به‌عنوان مثال سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر انسان‌ها در کشور ما به شمار می‌آید و مهم‌ترین عامل بروز آن، افزایش سن انسان است. 

این فوق تخصص بیماری‌های عصبی و عضلانی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه جمعیت ایران به سوی سالمندی پیش می‌رود و تا یکی دو دهه آینده ما با موج سالمندی در کشور مواجه هستیم بهتر است به موضوع پیشگیری توجهی ویژه شود.

 به این معنا که هرچند افزایش سن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر قابل کنترل نیست اما می‌توان با حذف عوامل خطر دیگر مانند تغذیه غلط، تحرک نداشتن، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، چربی و فشار خون <blood pressure>بالا، احتمال بروز سکته مغزی را به زیر 10 درصد رساند.

 دکتر فاتحی تأکید می‌کند: سکته مغزی علاوه بر هزینه بالای دارو و بازتوانی، بار روانی سنگینی را به بیمار و خانواده وی تحمیل می‌کند. از سوی دیگر عوارض سکته مغزی می‌تواند تا سال‌ها بیمار را درگیر کند، از این‌رو اصلاح سبک زندگی در دوران جوانی و میانسالی اقدامی مؤثر برای رهایی از این مشکلات و تجربه یک زندگی با کیفیت در دوران سالمندی به شمار می‌آید.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: