شفا آنلاين-احمد احمدی معتقد است که احساس ناتوانی رشد اجتماعی دانش آموز را دچار اختلال میکند.
به گزارش
شفا آنلاين،احمد احمدی، جامعه شناس گفت: انسان با ناتوان کنشی متولد می شود و به تنهایی نمی تواند با محیط
خود سازگار شود، اگر آدمی بتواند با محیط خود سازگار شود دارای هویت موفقیت
و توفیق و چنانچه سازگار نشود دارای هویت شکست خواهد شد.
وی در
ادامه با تاکید بر اهمیت وجود شرایط ارزش در خانواده افزود: اگر شرایط ارزش
در خانواده وجود داشته باشد و با کودک با احترام برخورد شود او مفهوم
مثبتی از خویشتن خواهد داشت و برای خود ارزش قائل می شود و وقتی کودک احساس
ارزش کند با سایر کودکان برخوردی مثبت خواهد داشت؛ برداشت منفی از خود،
کودک را به کناره گیری و انزوا می کشاند.
وی افزود:عدم تائید باعث
کناره گیری و احساس ناتوانی دانش آموزان می شود و این احساس آنها را از
شرکت در فعالیت ها و در گروه دوستان باز داشته و به رشد اجتماعی آنها لطمه
می زند.
وی در پایان تصریح کرد: در ابتدا باید جو پذیرش و فضای
اعتماد در خانواده و محیط آموزشی انجام شود و شرایط اعتماد، احترام و تفاهم
به وجود آید و خانواده و مدرسه به صورتی باشد که فرصت اقدام را از
خویشتن به دانش آموز بدهد، همچنین باید بر نقاط مثبت شخصیت دانش آموزان
تکیه شود و از سرزنش و توجه به جنبه های منفی شخصیت آن ها احراز و دوری شود
و از همه مهمتر مهارت های سازگاری اجتماعی به دانش آموزان آموزش داده شود و
با خطاهای رفتاری دانش آموزان به صورتی سازنده برخورد شود و راه حل های
عملی ارائه شود.