کد خبر: ۲۲۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم نیز برای تقویت استخوان‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود. هر چه مصرف کلسیم افزایش یابد، استخوان‌ها تقویت می‌شوند و احتمال آسیب‌دیدگی یا ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا کاهش می‌یابد
شفاآنلاین>سلامت>انجیر یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که خواص زیادی را برای آن برشمارده اند، مصرف انجیر می‌تواند سلامت کلی بدن شما را تضمین کند.

به گزارش شفاآنلاین، انجیر <Fig>یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که خواص زیادی را برای آن برشمارده اند.این میوه مغذی منبع خوبی از مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، مس و آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین A، K و E است.مصرف انجیر می تواند سلامت کلی بدن شما را تضمین کند.

انجیر را به دو شکل تازه و خشک می‌توان در بازار یافت. البته انجیر تازه تنها در فصول گرم سال موجودند، به همین دلیل هم مصرف انجیر خشک در میان مردم متداول است. در هر 100 گرم انجیر خشک، 249 کالری، 3/3 گرم پروتئین، 9/0 گرم چربی، 69 گرم کربوهیدرات و 6/5 گرم فیبر وجود دارد. این مقادیر در انجیر تازه به ترتیب 80 کالری، 3/1 گرم پروتئین، 3/0 گرم چربی، 3/20 کربوهیدرات و 2/2 گرم فیبر است.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

انجیر خشک حاوی فنول، امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر زیادی بر میزان تری‌گلیسیرید موجود در خون دارد. در واقع، برگ انجیر یک بازدارنده برای تری‌گلیسیرید محسوب می‌شود و مقدار کلی آن را کاهش می‌دهد. تری‌گلیسیرید یکی از علل اصلی بیماری‌های قلبی است.

مناسب برای بیماران دیابتی

متخصصان معتقدند که انجیر می‌تواند در کنترل دیابت افراد مبتلا به این بیماری موثر باشد. علت این خاصیت نیز وجود فیبر در انجیر است. برگ انجیر باعث می‌شود نیاز بدن افراد دیابتی به انسولین کاهش یابد. این مورد برای بیمارانی که باید انسولین تزریق کنند می‌تواند موثر باشد. انجیر سرشار از پتاسیم است که می‌تواند به کاهش جذب قند پس از هر وعده غذایی کمک کند. هرچه میزان پتاسیم در بدن بیشتر باشد، نوسانات قند در بدن کاهش می‌یابد و دیابتی‌ها می‌توانند زندگی عادی‌تری داشته باشند.

کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر خواص زیادی دارد. یکی از کارهایی که فیبر انجام می‌دهد، کمک به کاهش وزن است. به همین دلیل است که معمولاً به افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن توصیه می‌شود فیبر زیادی مصرف کنند. البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتا دارای کالری زیادی است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصاً اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن کافی است. پس بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

کاهش کلسترول

انجیر دارای پکتین است. پکتین نوعی فیبر گیاهی و محلول است. هنگامی که این فیبر در سیستم گوارش جابه‌جا می‌شود، به سادگی کلسترول‌های اضافی را با خود حمل می‌کند و به قسمتی از بدن که مواد زائد برای دفع در آنجا جمع می‌شوند منتقل می‌شوند. علاوه بر این، انجیر به دلیل وجود فیبر زیاد در آن می‌تواند در کنترل اشتها و میل شما به مصرف غذاهای چرب و مضر موثر باشد و از این طریق نیز مانع از ورود مقادیر اضافی کلسترول به بدن شود.

محافظت در برابر سرطان سینه

ثابت شده است که فیبر موجود در انجیر از خانم‌ها در برابر سرطان<Cancer> سینه پس از یائسگی محافظت می‌کند. در این دوران، تعادل هورمون‌ها در بدن خانم‌ها ممکن است برهم خورد همین امر موجب ایجاد بیماری‌های گوناگون شود. سیستم‌های گوناگون در بدن با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی دارند. از این رو اگر تعادل هورمون‌ها بر هم خورد، سیستم ایمنی بدن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه توانایی بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی ایجاد انواع سرطان هستند کاهش می‌یابد.

تقویت استخوان‌ها

انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم نیز برای تقویت استخوان‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود. هر چه مصرف کلسیم افزایش یابد، استخوان‌ها تقویت می‌شوند و احتمال آسیب‌دیدگی یا ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا کاهش می‌یابد. انجیر همچنین دارای فسفر است. فسفر در شکل‌گیری استخوان‌ها یا جوش خوردن آنها پس از آسیب‌دیدگی یا شکستگی موثر است.

مقابله با برونشیت

مواد شیمیایی طبیعی موجود در برگ‌های انجیر مواد خوبی برای جوشاندن هستند. دم‌کرده برگ انجیر برای بسیاری از بیماران تنفسی تجویز می‌شود. یکی از مشکلات تنفسی ، برونشیت است که می‌توان به بهبود آن با مصرف دم‌کرده برگ انجیر کمک کرد. همچنین این دم‌کرده برای افراد مبتلا به آسم نیز می‌تواند مفید باشد و علائم آن را کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان روده

حضور فیبر باعث می‌شود حذف رادیکال‌های آزاد از بدن ساده و سریع‌تر صورت گیرند. رادیکال‌های آزاد، علت ایجاد سرطان در بدن هستند. فیبر فعالیت روده را تنظیم می‌کند و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

جلوگیری از یبوست

در هر سه عدد انجیر متوسط، حدود 5 گرم فیبر وجود دارد. این میزان فیبر زیاد به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها کمک کرده و مانع از ایجاد یبوست می‌شود. فیبر علاوه بر جلوگیری از یبوست، مانع از اسهال نیز می‌شود و عملکرد روده‌ها را به‌طور کلی متعادل می‌کند.

کنترل فشارخون

سدیم معمولاً به شکل نمک در وعده‌های غذایی وارد بدن می‌شود. اما اگر افزایش سدیم با کاهش پتاسیم همراه شود، نتیجه آن افزایش فشارخون است. انجیر از طرفی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و از طرف دیگر دارای میزان کمی سدیم است. در نتیجه این میوه برای مبارزه با فشارخون گزینه بسیار مناسبی است. انجیر با ایجاد تعادل در فشارخون برای شما آرامش به همراه می‌آورد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: