کد خبر: ۲۲۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، احتمالا آگاهید که این شرایط می تواند خطر هر چیزی را از حمله قلبی و سکته مغزی تا زوال عقل و بیماری کلیوی افزایش دهد
شفا آنلاین>سلامت>برخی داروها مانند ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs)، قرص های رژیمی، ضد احتقان ها، و حتی داروهای ضد افسردگی می توانند فشار خون انسان را افزایش دهند. اگر در حال مصرف دارویی هستید که فکر می کنید در افزایش فشار خون <Increased blood pressure>شما موثر است، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

به گزارش شفا آنلاین:اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، احتمالا آگاهید که این شرایط می تواند خطر هر چیزی را از حمله قلبی و سکته مغزی تا زوال عقل و بیماری کلیوی افزایش دهد.

 خوشبختانه موارد مختلفی وجود دارند که می توانید برای کاهش فشار خون و در نتیجه، خطر این قبیل بیماری ها مد نظر قرار دهید.


ممکن است به پزشک مراجعه کرده و برای کنترل فشار خون خود در حال مصرف دارو باشید.

اما برای برخی افراد این داروها نیز کارایی لازم را نداشته و فشار خون آنها و خطر ابتلا به بیماری های مختلف همچنان بالا باقی می ماند. این شرایط به نام «پرفشاری خون مقاوم» شناخته می شود.

اما پرفشاری خون مقاوم چیست، چگونه باید متوجه شوید که به آن مبتلا هستید و مهم‌تر این که برای مقابله با آن چه کاری می توانید انجام دهید؟
بنیان های پرفشاری خون مقاوم

برای بیشتر افراد تغییرات سبک زندگی سالم و احتمالا استفاده از یک داروی تجویزی برای بهینه سازی فشار خون و دور نگه داشتن آن از منطقه خطر کفایت می کند.

با این وجود، اگر در یکی از دسته های زیر قرار می گیرید، پرفشاری خون مقاوم می تواند برای شما مساله‌ساز باشد:

پزشک حداقل سه داروی مختلف فشار خون را برای شما تجویز کرده است، و...

شما بر اساس دستور پزشک آنها را مصرف کرده، بدون این که دوزی را فراموش کنید، و...

فشار خون شما همچنان بالاست.

پس، اگر باید چهار داروی فشار خون را برای کاهش فشار خون خود به زیر سطح 130/80 میلیمتر جیوه مصرف کنید یا اصلا نمی توانید فشار خون خود را زیر کنترل بگیرید، به عنوان یک مورد کلاسیک پرفشاری خون مقاوم در نظر گرفته می شوید.
دلایل پرفشاری خون چه چیزهایی هستند؟

پزشکان درباره دلایل این که چرا برخی افراد در مقایسه با دیگران دارای فشار خون بالا و مقاوم نسبت به درمان هستند، 100 درصد مطمئن نبوده اما برخی عوامل وجود دارند که شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن - با افزایش سن احتمال این که به پرفشاری خون مقاوم مبتلا شوید، بیشتر می شود.

نژاد - آفریقایی آمریکایی تبارها نسبت به نژادهای دیگر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون مقاوم قرار دارند.

جنسیت - مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد به فشار خون بالا که درمان آن دشوار است، مبتلا شوند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب پرفشاری خون مقاوم شده اما برگشت پذیر هستند و پزشک باید آنها را مشخص کند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندرم کت سفید - برخی افراد با ورود به مطب پزشک عصبی می شوند که افزایش فشار خون آنها را در پی دارد. اگر شما از جمله این افراد هستید می توانید با پوشیدن یک دستگاه نظارت بر شرایط قلب برای 24 تا 48 ساعت احتمال ابتلا به پرفشاری خون مقاوم را بررسی کنید.

داروهای تجویزی دیگر - برخی داروها مانند ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs)، قرص های رژیمی، ضد احتقان ها، و حتی داروهای ضد افسردگی می توانند فشار خون انسان را افزایش دهند. اگر در حال مصرف دارویی هستید که فکر می کنید در افزایش فشار خون شما موثر است، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

رژیم غذایی و سبک زندگی - دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از سدیم، مصرف الکل و یک سبک زندگی کم تحرک می تواند به فشار خون بالا منجر شود. برای غلبه بر پرفشاری خون، شما باید به این موارد رسیدگی کنید. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، کاهش وزن اضافه و ورزش منظم می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

دلایل زمینه ای دیگر مانند آپنه خواب، بیماری کلیه یا مشکلاتی در سرخرگ هایی که به کلیه ها منتهی می شوند و اختلال در غدد آدرنال نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

پزشک باید هر یک از این شرایط را پیش از تشخیص پرفشاری خون مقاوم مورد بررسی قرار داده و داروهای لازم برای درمان آنها را تجویز کند.
مبارزه با پرفشاری خون مقاوم

گزینه شماره یک برای غلبه بر پرفشاری خون مقاوم تغییر در سبک زندگی است که تنها روش برای کاهش فشار خون بدون هیچ گونه عوارض جانبی نیز محسوب می شود.

حفظ وزن سالم

چاقی و فشار خون بالا دست در دست یکدیگر دارند، از این رو، کاهش کیلوهای اضافه بدن می تواند اقدامی در مسیر درست باشد.

فعال بودن

حداقل 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته را برای بهبود گردش خون و حفظ سلامت قلب به انجام فعالیت جسمانی اختصاص دهید.

مدیریت استرس

مدیریت استرس گزینه ای برای کاهش فشار خون است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. برای کاهش استرس می توانید راهبردهایی مانند کسب آرامش از طریق مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، و یوگا و همچنین دریافت ماساژ، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، تقویت روابط اجتماعی و ارتباط بیشتر با دیگران را مد نظر قرار دهید.

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون

برای کاهش فشار خون خود می توانید دنبال کردن یک رژیم غذایی کم سدیم، مانند رژیم غذایی دش (DASH) که بر میوه ها و سبزی های تازه و لبنیات کم چرب استوار است را مد نظر قرار دهید و از مصرف الکل پرهیز کنید.

اگر تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون شما کفایت نمی کنند، پزشک ممکن است تغییر داروی تجویزی، افزایش دوز مصرفی دارو، تغییر در زمان مصرف دارو یا افزودن دارویی جدید به رژیم شما را مد نظر قرار دهد.

فشار خون بالا شرایطی خطرناک است و اگر به پرفشاری خون مقاوم مبتلا هستید و تلاشی برای کنترل این شرایط انجام ندهید، پیش از وقوع اتفاقی ناخوشایند تنها مساله زمان مطرح است. تغییرات سبک زندگی و صحبت با پزشک درباره دلایل زمینه ای که می توانند موجب افزایش فشار خون شوند را در دستور کار خود قرار دهید. فراموش نکنید، شاید زودتر از آنچه فکرش را بکنید برای تغییر شرایط دیر شود.ایزی هلث اپشنز"
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: