کد خبر: ۲۲۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 16
رييس معنوي جامعه پزشكي كه سال قبل با انتخابش به سمت رياست سازمان نظام پزشكي موجي از اميدواري در ميان پزشكان ايجاد شده بود به ناگاه استعفا داد براستعفاي خود ماند و رفت . مهم ترين معناي اين استعفا لاعلاج بنظر رسيدن سيستم سلامت كشور بود .پيامي بود به جامعه براي اقدامي عاجل
شفاآنلاین>سلامت> هر سال در ملتقاي دو سال از انچه بايد رخ ميداد و نداد انچه ارزو بود و حسرت شد ، در تلاش براي انكه هنوز ارزو بماند سخن ميگفتيم .از سيستم سلامت علمي و روز امدي براي همه . امسال اما بايد از انچه رخ داد اما ارزو ميكرديم رخ ندهد صحبت كرد وقايعي  كه نشانه هايي نگران كننده از روندي بحراني بودند . وتنها ميتوان اميدوار بود وقايعي بدتر از اين رخ ندهد

 رييس معنوي جامعه پزشكي كه سال قبل با انتخابش به سمت رياست سازمان نظام پزشكي موجي از اميدواري در ميان پزشكان ايجاد شده بود به ناگاه استعفا داد براستعفاي خود ماند و رفت . مهم ترين معناي اين استعفا لاعلاج بنظر رسيدن سيستم سلامت كشور بود .پيامي بود به جامعه براي اقدامي عاجل .

  سال نو را در حالي اغاز ميكنيم كه براي ويزيت يك متخصص جوان داخلي در يك بيمارستان دانشگاهي بيمه ها (Insurance)رقمي كمتر از بيست هزار تومان ميپردازند . اين  بيمارستان ها بايد با همين پرداخت ها و پرداخت هايي مشابه ان اداره شوند پرداخت هايي ان هم با تاخير چند ماهه .پرداخت هايي كه تغييرات عظيم نرخ دلار و تمام نرخ هاي وابسته به ان كوچكترين تأثيري برانها نميگذارند . چنين مشكلاتي مبناي اقتصادي هر كاري را مختل و  خود ان كار را دچار بحران ميكند سيستم سلامت هم بر همين منوال دچار بحران است با اين تفاوت كه بسياري از مردم حتي از وجود چنين بحراني بي اطلاع هستند كه هيچ ، اصلا مبناي اقتصادي كار پزشكي را ناديده ميگيرند . 
 
  دكتر هاشمي وزير بهداشت در اخرين ماه هاي سال استعفا داد مبناي استعفا هر چه بود بي ترديد نشانه اي بود از مشكلاتي كه در برابر طرح تحول سلامت پديد امده بود . طرح تحول سلامت قرار بود مايه اميدواري مردم و پزشكان به سيستم بهداشتي درماني كشور باشد و دررابتدا هم واقعا چنين بود  پزشكان جوان در مناطق دور دست در عمل مدتي دريافت هاي بهتري داشتند و بار هزينه هاي درماني از دوش مردم كاسته شده بود اما بعد معلوم شد اين اتش بازي پنبه است بسيار خوشرنگ وزودسوز اما با عمري كوتاه !  رفته رفته باز بيمه ها بدهكار بيمارستان ها شدند و چرخ تحول از چرخش ماند . اين كشمكش طولاني با استعفاي وزير به اوج خود رسيد .ايا اين طرح از ابتدا هم برمبناي سنجيده بنا نشد و كليدي ترين گره هاي سلامت را نديده بود؟  يا اينكه بحران اقتصادي موجود در جامعه ان را به لرزه در اورد ؟ يا هردو اين احتمالات در كاربود؟  در هرحال ميشد تصور كرد كه درغياب اين دو عامل طرح تحول ميتوانست به شيوه اي ديگر و با حل كليذي ترين و پيشيني ترين  مشكلات سلامت و تلاش در اصلاح زيرساخت اقتصادي سلامت باعث اميدواري بيشتري بشود  .

   بحران سيستم سلامت(Health) درراستانه سال جديد در مرحله خطرناكي است .خطرناك ترين وجه اين بحران ان است كه برخلاف ساير مسايل و مشكلات اجتماعي در نظرگاه و در عرصه عمومي عيان نيست و به شكل باور نكردني اي اين عرصه (سواي عرصه خصوصي يعني جامعه پزشكي) نسبت به ان بي تفاوت است و ان را تنها و تنها نتيجه كار پزشكان ميداند و از افراد انتقاد ميكند .صداي درخواست اصلاح "سيستم "سلامت از خارج از جامعه پزشكي به گوش نميرسد و نه تنها اين بلكه برخي مسيولين سيستم سلامت هم در اين ديدگاه اشتراك دارند .

با دو مثال از اخبار اخير رسانه ها اين موضوع را ميتوان بهتر نشان داد اول سرمقاله يك روزنامه كثير الانتشار اختصاص مييابد به شرح حال يك بيمار از زبان يك انسان فرهيخته كه در همان شرح حال بحران هاي عميق سيستم اجتماعي سلامت موج ميزنند اما به شكلي بديهي از انها عبور ميكنند و تنها اعتراض به برخورد غير دوستانه يا غير محترمانه پزشك محدود ميشود (كه ان هم قابل انتقاد است ) چرا بيمارستان هاي دولتي  كيفياتي ندارند  كه بيمار برگزيند؟  چرا پزشك انتخاب شده در ان بيمارستان دولتي عمل نميكند يا مستقلا عمل نميكند؟  چرا دربيمارستان هاي دولتي براي چنين عمل مهمي وقت طولاني ميدهند ؟ بيماراني كه مطلقا امكان تهيه پول ندارند چه بايد بكنند ؟ همه با چشم هاي نشسته بديهي هستند و عادت شده ! تنها طبيب بايد خوش اخلاق باشد .

دوم  در بحث پيرامون عوارض كارهاي جراحي در نگاه يك مسيول عاليرتبه هم نقش سيستم در كنار نقش فرد به چشم نمي ايد  . حال انكه در همين عوارض جراحي هم عوامل عمومي از امكانات و قواعد اتاق عمل تا نحوه كار و حتي روحيه پرسنل كه خود ان مسيول متولي انهاست تأثيري حداقل به اندازه مهارت جراح دارند  .دکتر بابک زمانی/ متخصص بیماریهای مغز و اعصاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: