کد خبر: ۲۲۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 06
خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود
شفاآنلاین>سلامت>بیش از پنج میلیون نفر در ایران به انواع دیابت مبتلا هستند و این در حالی است که 50 درصد بیماران دیابتی شناخته شده در کشور، درمان مطلوب را دریافت نمی‌کنند. برگزاری کنگره «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» ما را برآن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با پزشکان و صاحبنظران که در پی می‌آید.‏

به گزارش شفاآنلاین،دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است که در حال افزایش است و این در حالی است که بسیاری از افراد از ابتلا خود به این بیماری<Sickness> بی خبر هستند و عوارض بیماری سلامتی شان را تهدید می‌کند.

 در حال حاضر حدود 425 میلیون نفر در دنیا دیابت دارند و بر اساس پیش بینی فدراسیون جهانی دیابت، آمار مبتلایان تا سال 2045 به 629 میلیون نفر خواهد رسید. بررسی‌های انجام شده در کشور حاکی ازاین است که شیوع دیابت در ایران 9 تا 12 درصد است که از این تعداد 95 درصد به دیابت نوع 2 و سالیانه 800 نفر به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند؛ همچنین سالیانه 40 درصد مرگ و میر افراد زیر 40 سال در کشور به دلیل دیابت و عوارض آن است.

کارشناسان معتقدند، سالانه 17 هزار میلیارد تومان صرف دیابت در ایران می‌شود که این هزینه شامل دارو، تجهیزات مورد نیاز بیماران دیابتی، ناتوانی‌ها، بستری و بیمه‌هاست.‏

آنان می‌گویند، بیش از پنج میلیون نفر در ایران به انواع دیابت مبتلا هستند و این در حالی است که 50 درصد بیماران دیابتی شناخته شده در کشور، درمان مطلوب را دریافت نمی‌کنند.

برگزاری کنگره «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» ما را برآن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با پزشکان و صاحبنظران که در پی می‌آید.‏

** افزایش آمار بیماران مبتلا به دیابت ‏

فاطمه‌ هاشمی ـ رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در مورد بیماری دیابت می‌گوید: دیابت یکی از موضوعات مهم دنیا است که هر روز شاهد افزایش آماراین بیماری در جهان هستیم. حدود 60 درصد از مردمی که دیالیز می‌کنند مبتلا به بیماری دیابت بوده‌اند. دراین راستا و برای کنترل دیابت 50 مرکز کلینیک دیابت راه‌اندازی شده است، اما نتایج خوبی در زمینه کاهش آمار دیابت به دست نیاورده‌ایم. بسیاری از مردم مبتلا به دیابت هستند و در شهرها آمار دیابت بیشتر از روستاها است.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه با افزایش تکنولوژی شیوع بیماری‌ها هم بیشتر شده از اینرو ساختار آن باید تغییر کند می‌افزاید: شهرداری برای تغییر دیابت در تهران باید فرهنگ ‌سازی کند و ساختارهایی را فراهم کند؛ به نظرم آموزش و پرورش و صدا و سیما در زمینه افزایش آگاهی و فرهنگ می‌توانند ما را در تغییر دیابت کمک کنند.

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص یاد آوری می‌کند: ما نیازمند مکان‌های عمومی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب هستیم، باید جلسات متعددی با سازمان‌های ذیربط داشته باشیم تا برنامه‌ریزی خوبی در زمینه تغییر دیابت در شهر تهران انجام شود و من امیدوارم تهران به الگویی برای سایر شهرهای کشور تبدیل شود.‏

** افزایش بیماری‌های غیر واگیر در کشور

دکتر باقر لاریجانی ـ معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به اینکه سالانه حدود 300 هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند می‌گوید: یک چهارم جمعیت ایران چاق‌اند و 57 درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند و این مسائل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیرمی‌شود. بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت علل مرگ و میر شایع در کشور است و در واقع 300 هزار مرگ در سال به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندند.

وی می‌افزاید: کشور ما براساس تعهد جهانی در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقداماتی انجام داده است و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، ولی اقدامات وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند نتایج مؤثری را به همراه داشته باشد. معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سند ملی در این زمینه در شورای عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز برای ادامه مسیر در این زمینه متعهد شده‌ است یادآوری می‌کند: مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیمارِ‌های غیرواگیر به شمار می‌رود.

لاریجانی با اشاره به اینکه 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند می‌گوید: دیابت پنجمین علل مرگ و میر در ایران است و در کشور ما بیش از 10 درصد مردم ما به این بیماری مبتلا هستند. نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشمگیر دیابت وجود دارد و در واقع شیوع دیابت در حال افزایش است و یک تهدید جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود. ‏

وی با بیان اینکه 290 بیماری و 60 عامل خطر بیماری‌زا در تمامی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است می‌افزاید: وضعیت این بیماری‌ها در کشور خوب نیست و برخی از استان‌ها وضعیت نامطلوب‌تری دارند. دیابت در افراد بالای پنجاه سال به بالا است و 50 درصد این افراد یا دیابت دارند و یا زمینه ابتلا به این بیماری در آنان وجود دارد، همچنین دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد.

این متخصص غدد با اشاره به اینکه حدود 10 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود خاطر نشان می‌کند: در تهران به دلیل افزایش آگاهی بهبود رتبه در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری داشته‌ایم البته در برخی مناطق تهران همچون منطقه 12، 16 و 20 بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی که دیابت می‌تواند زمینه آن باشد وجود دارد. از اینرو باید برای تهران استراتژی روشنی در مقابله با این بیماری داشته باشیم. بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و 57 درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود 30 درصد فشار خون دارند و 25 درصد گرفتار چربی خون هستند. شیوع دیابت در کشور بیش از 10 درصد است و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

وی با بیان این مطلب که پوشش درمان دیابت در تهران در گروه‌های سنی پایین کمتر است و تلاش برای توسعه مراکز درمان دیابت در حال انجام است می‌گوید: خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود. ‏

** اهداف سند ملی بیماری‌های غیر واگیر

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر می‌افزاید: سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر تدوین شد و این در حالی است که این سند مورد حمایت‌های ملی و بین‌المللی قرار گرفته است. علاوه بر اهداف سازمان جهانی بهداشت برخی اهداف اختصاصی متناسب با شرایط کشور در این سند در نظر گرفته شده است که ثابت نگه داشتن میزان شیوع دیابت و چاقی یکی از اهدافی است که در این سند دنبال می‌شود و مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی نیز است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود شیوع دیابت تا سال 2045، به میزان 48 درصد در جهان افزایش یابد یاد آوری می‌کند: بار این بیماری‌ها تا سال 2045 افزایش خواهند یافت و هزینه دیابت در دنیا در سال2017 برابر 727 بیلیون دلار برآورد شده بود که این میزان تا سال 2045 به 776 بیلیون دلار می‌رسد. هزینه دیابت در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در سال 2017 برای هر بیمار دیابتی 1282 دلار و کل هزینه دیابت حدود 17درصد کل بودجه بهداشتی و معادل 50 بیلیون دلار تخمین زده شده و قاعدتا مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها نیز در منطقه افزایش خواهد یافت.

دکتر لاریجانی در مورد روند فزاینده دیابت در جهان می‌افزاید: شیوع دیابت در منطقه ما، 10ر 8 درصد است و با روند فزاینده‌ای که دارد، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2045 به 12ر1درصد برسد. این در حالی است که میزان شیوع دیابت در منطقه خاورمیانه بیش از سایر مناطق و در زنان بیش از مردان است.‏

وی با بیان این مطلب که آگاهی از دیابت حدود 40 تا 50 درصد است که شبیه آمار جهانی است می‌گوید: پوشش خدمات پیشگیری و درمانی دیابت در کشور خوب است و برای نظم خدمات در تهران باید تلاش بیشتر شود. کشور ما یکی از پیشروها در استراتژی‌ها و اطلاعات روشن در زمینه بیماری‌های غیرواگیر است و جایزه بین‌المللی هم در این زمینه دریافت شده است.

این متخصص غدد با تأکید بر لزوم عزم ملی برای اجرایی کردن استراتژی‌های مرتبط با کنترل بیماری‌های غیرواگیر می‌افزاید: کنترل میزان شیوع، پوشش درمانی، کیفیت درمان، نظام ثبت و پوشش بیمه‌ای از جمله اهدافی است که در زمینه بیماری دیابت باید دنبال شود و بر این اساس توافق‌هایی بین معاونت‌های وزارت بهداشت برای راه اندازی کلینیک‌های دیابت در سراسر کشور به این منظور صورت گرفته است.

وی با اعلام این نکته که علیرغم همه این تلاش‌ها اگر کارهای بیشتری نکنیم نمی‌توانیم به اهداف مرتبط با کنترل دیابت در کشور دست یابیم یادآوری می‌کند: در نقاط مختلف کشور باید مسئولان را مجاب کنیم که چه اقداماتی باید برای دیابت انجام دهند و این موضوع مستلزم همکاری تمامی بخش‌های مرتبط در استان‌های مختلف کشور است.

اطلاعات مرتبط با بیماری دیابت جمع‌آوری و ساماندهی شده و تلاش می‌شود کلینیک‌ها راه‌اندازی و متخصصان مربوطه برای ارائه بهتر خدمات در کشور ساماندهی شود. کلینیک‌های دیابت هم برای درمان و هم آموزش برای پیشگیری از این بیماری طراحی شده‌اند که با نرم افزاری که در حال آماده سازی است اقدامات این کلینیک‌ها اطلاعات خوبی برای برنامه‌ریزی‌های بعدی در اختیار خواهد گذاشت.

دکتر لاریجانی با بیان اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای کنترل بیماری دیابت این امر را مستلزم همکاری همه مسئولان و مشارکت مدیران استانی دانست و خاطر نشان می‌کند: شرایط استان تهران در زمینه بیماری دیابت جالب نیست و نیازمند کار جدی است و همه ارگان‌ها باید باهم همکاری کنند.

** عوامل تهدید‌کننده سلامت تهرانی‌ها

دکتر زینب نصیری ـ مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز با بیان این مطلب که کم‌تحرکی، چاقی و استرس سه عامل تهدیدکننده سلامت شهروندان تهرانی است به گزارشگر روز نامه اطلاعات می‌گوید: برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت در پایتخت در حال انجام است. مردم تهران به دلیل تغییر سبک زندگی درگیر مسائلی همچون کم‌تحرکی و افزایش وزن شده‌اند که انجام تغییرات جدی در این زمینه امری ضروری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در سطح تهران می‌افزاید: کم‌تحرکی، چاقی و استرس ناشی از زندگی در کلان‌شهر از جمله مشکلاتی است که پایتخت‌نشینان گرفتار آن هستند و باید به صورت جدی به این مسئله پرداخته شود. این در حالی است که نرخ شیوع دیابت‌ در تهران بالاتر از سایر شهرها و میانگین کشوری است که باید تلاش کنیم با هم افزایی از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف تهران در کنترل این بیماری استفاده کنیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مورد اجرای طرح تهران؛ پایتخت تغییر دیابت یاد‌آوری می‌کند: این طرح می‌تواند نتایج مؤثری را داشته باشد و ترویج آن در سایر استان‌ها نیز تکرار شود. در شهرداری تهران طی چند ماه گذشته تیم‌های ویژه و حرفه‌ای در این زمینه شکل گرفته تا بتوانیم با همکاری بخش‌هایی همچون وزارت بهداشت، بنیاد بیماری‌های خاص و سایر سازمان‌های مردمی حوزه دیابت در کنترل دیابت موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم طی سه سال آینده با اجرای این پروژه وضعیت بهتری در کنترل دیابت شهروندان داشته باشیم خاطر نشان می‌کند: مدیریت چاقی<Obesity> و دیابت در پایتخت، اجرای نقشه دیابت، ارائه آموزش‌های منسجم و افزایش آگاهی شهروندان، همچنین ارائه خدمات بهینه در کنترل عوارض دیابت از اهداف اصلی برنامه تهران پایتخت، تغییر دیابت به شمار می‌رود.

دکتر نصیری می‌گوید: مشخصات اماکن و مراکز ارائه دهنده خدمات تخصصی حوزه دیابت، بوستان‌های مناسب سازی شده برای پیاده روی در سامانه «تهران پایتخت تغییر دیابت» به ثبت خواهد رسید و من امیدوارم سایر سازمان‌های ذیربط نیز ما را در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند تا ظرف سه سال آینده شاهد تغییرات اساسی در اصلاح سبک زندگی شهروندان، افزایش پیاده روی و توجه به سبک زندگی سالم و ارتقای دسترس پذیری به خدمات حوزه سلامت در شهر تهران باشیم. در کلانشهر‌هایی همچون تهران از تغذیه تا تحرک نیاز به تغییر دارد چرا که زندگی شهرنشینی ریسک فاکتور‌های ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

 بر همین اساس شهرداری تهران سعی دارد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فضا‌های شهری مناسب، معابر و بوستان‌ها امکان پیاده روی برای شهرنشینان فراهم کند تا این کلانشهر به جای خودرو محور بودن، انسان محور شود.مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به پروژه «تهران پایتخت تغییر دیابت» که برای اجرای آن سه سال زمان پیش‌بینی شده است، افزود: نرم افزار کاربردی «دیابتو» یکی از زیر مجموعه‌های این پروژه است که اماکن و امکانات لازم را برای کسانی که قصد پیشگیری از دیابت دارند یا مبتلا به دیابت هستند و به دنبال اماکن درمانی غربالگری و ورزشی هستند ارائه می‌دهد.

وی می‌گوید: 352 کانون اجتماع محور در حوزه دیابت با همکاری کانون اجتماعی پزشکان داوطلب در حوزه دیابت همگرایی کرده‌اند و سعی شده است شبکه‌های اجتماعی کاربردی در سطح مناطق شهرداری تهران ایجاد شود که در کنار خدمات تخصصی انجمن‌های پزشکی خدمات آموزشی پیشگیری و درمانی مورد نیاز مردم را در زمینه دیابت ارائه دهند.‏

** راه‌های پیشگیری از دیابت ‏

1- فعالیت بدنی‌ بیشتری داشته باشید

وزنتان را پایین بیاورید زیرا قند خونتان را پایین می‌آورد و حساسیت‌تان را به انسولین بالامی‌بردکه کمک می‌کند قندخونتان در یک محدوده نرمال بماند. تحقیقات نشان می‌دهد که هم ورزش‌های هوازی و هم قدرتی می‌توانند به کنترل دیابت کمک کنند اما بهترین نتیجه از برنامه تناسب‌اندامی حاصل می‌شود که از هر دوی این تمرینات استفاده می‌کند.

2- فیبر فراوان بخورید

فیبر با بالا بردن کنترل قندخونتان، احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهد، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و با کمک به احساس سیری، به کاهش وزن کمک می‌کند. موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

3- غلات کامل بیشتر مصرف کنید

با اینکه دلیل آن چندان مشخص نیست اما غلات کامل می‌توانند احتمال بروز دیابت را پایین آورده و به حفظ سطح قندخون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان کامل باشد. بسیاری موادغذایی که از غلات کامل درست می‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌های مختلف، پاستا و بسیاری سیریال‌ها.

4- اضافه‌ وزنتان را کم کنید

اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادی که اضافه ‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را 16 درصد در خود کاهش دادند.‏ اطلاعات

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: