کد خبر: ۲۲۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 21
کی از وظایف کلیه ها، تولید ماده محرک برای مغز استخوان است که وظیفه خون سازی را بر عهده دارد.همچنین تبدیل ویتامین دی به نوع فعال و مفید برای بدن ، تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون ، توازن اسیدی و قلیایی بدن ، تصفیه خون و... از دیگر وظایف کلیه هاست بنابراین وقتی کلیه شما آسیب می بیند هر کدام از این کارکردها نیز دچار مشکل می شود
شفا آنلاین>سلامت>اگر چه خبر اول بودن ایران در پیوند کلیه <Kidney transplant>در خاورمیانه حکایت از  پیشرفت در حوزه جراحی ، ابزارها و فناوری های به روز برای جراحی اعضای مهم و حیاتی بدن از جمله کلیه ها دارد  و زمینه ای است برای جذب گردشگر سلامت تا  او بتواند در کشور ما پیچیده ترین جراحی ها را زیر تیغ زبده ترین پزشکان ومتخصصان انجام دهد اما این موضوع  که آمار پیوند، رقم کمی نیست و چرا باید مردم ما این همه دچار نارسایی کلیه باشند و کارشان به دیالیز یا جراحی بکشد، جای تامل دارد. به منظور آگاه  سازی خوانندگان از مراقبت های کلیه، در ادامه به ارائه راهکارهای مراقبتی  می پردازیم :

پیوند  عضو یکی از موفق ترین رشته ها
به گزارش شفا آنلاین:رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی ومجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به این که پیوند اعضا یکی از موفق ترین رشته های پزشکی در ایران است، گفت: اولین کشور در منطقه خاورمیانه هستیم که پیوند کلیه انجام می دهیم. دکتر عباس بصیری با بیان این که از لحاظ ابزار و تکنیک جراحی از پیشرفت های خوبی برخورداریم، تصریح کرد: پزشکان زبردستی در کشور داریم که پیوند کلیه را انجام می دهند.

انجام 40 هزار پیوند کلیه درایران
وی گفت: تاکنون حدود 40 هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده که نشان دهنده توانمندی ما دراین حوزه پزشکی است.تقریبا 60 درصد پیوند کلیه در ایران از افراد دچار مرگ مغزی و بقیه از افراد زنده است. این کار سبب افزایش تعداد پیوند کلیه در ایران شده است. بصیری ادامه داد:حدود 85 درصد کسانی که پیوند کلیه انجام می دهند، بعد از سه سال هنوز کلیه شان در حال کارکردن است که نشان دهنده موفقیت خوبی در این زمینه است.

30 هزار بیمار دیالیزی
وی با اشاره به این که در ایران حدود 30 هزار نفر دیالیز می شوند، گفت: این افراد در مرحله پنجم نارسایی کلیه هستند و باید دیالیز شوند. نارسایی کلیه به پنج قسمت تقسیم می شود، آن هایی که به مرحله پنجم می رسند باید دیالیز شوند. حدود پنج برابراین افراد هم دچار درجاتی از نارسایی کلیه هستند که هنوز به مرحله دیالیز نرسیده اند که امیدواریم با مراقبت و تغذیه مناسب بتوان این بیماری را کنترل کرد.

ایران پیشرو درجراحی لاپاراسکوپی کلیه
وی بیان کرد: ما در جراحی آندوسکوپی و لاپاراسکوپی در بیماری کلیه و مجاری ادرار، پیشرفت های بسیار شایانی داشتیم و به عبارتی پیشرو این رشته در منطقه هستیم .

 کلیه با مسئولیت های ریز و درشت فراوان
یکی از وظایف کلیه ها، تولید ماده  محرک برای مغز استخوان است که وظیفه خون سازی را بر عهده دارد.همچنین تبدیل ویتامین دی به نوع فعال و مفید برای بدن ، تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون ، توازن اسیدی و قلیایی بدن ، تصفیه خون و... از دیگر وظایف کلیه هاست بنابراین وقتی کلیه شما آسیب می بیند هر کدام از این کارکردها نیز دچار مشکل می شود. از طرفی فشارخون بالا ، دیابت و مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن هاو آنتی بیوتیک ها  نیز در کار کلیه اختلال ایجاد می کند. گفته می شود با 20 درصد کلیه هم می توان زندگی کرد اما این را به یاد داشته باشید در صورتی که شما رعایت سبک زندگی سالم را نداشته باشید چه فشاری را باید این قسمت باقی مانده  از کلیه تحمل کند.به گزارش مشرق، از هر سه نفر یک فرد به دلیل فشار  خون ، دیابت و سابقه بیماری  دچار نارسایی کلیه می شود .

مواردی که به کلیه آسیب می رساند:
 عادت به مصرف نوشابه
درژاپن تحقیقی روی کارمندان دانشگاه انجام شد تا نشان دهند نوشیدن روزانه دو تا چند لیوان نوشابه، احتمال بروز بیماری های کلیوی را افزایش می دهد . جالب است بدانید در نمونه های ادرار این افراد، پروتئین که نشانه تخریب کلیه هاست، پیدا شد.
 مصرف دخانیات
مصرف دخانیات باعث سخت و باریک شدن رگ های خونی می شود که خون رسانی به کلیه هارا با مشکل رو به رو می کند.( کشیدن دو عدد سیگار در روز برای دو برابر شدن سلول های اندوتلیال رگ ها کافی است تا ضخامت آن ها را افزایش دهد.)
 ویتامین B6  ناکافی
 کمبود این ویتامین خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد.این ویتامین را می توانید در ماهی، نخود، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته دار و میوه ها و مرکبات پیدا کنید.
کمبود منیزیم
 با کمبود منیزیم، رسوب کلسیم افزایش می یابد و چه جایی مناسب تر از کلیه برای این رسوبات !
این ماده معدنی در سبزیجات ، حبوبات و آجیل یافت می شود .
 
 موارد  متعددی برای نارسایی و در نهایت از کار افتادن کلیه ها وجود دارد که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، مشکلات زیادی را هم برای بیمار و هم نظام سلامت ایجاد می کند . مصرف زیاد پروتئین ، مصرف نامنظم داروها، رسیدگی نکردن به بیماری ها به ویژه عفونت کلیه ، شیوه مصرف داروها و مواد الکلی ، مصرف زیاد کافئین و سدیم از جمله موارد هشدار است .
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: