کد خبر: ۲۲۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 06
دانش آموز عزیز، عوامل موثر در نتیجه نگرفتن شما به دو دسته تقسیم می شود. یکی نقص در حین مطالعه و دیگری نقص در هنگام پاسخ گویی به سوالات که در این مطلب درباره هر کدام توضیحاتی داده می شود

شفا آنلاین>اجتماعی>بعد از دریافت کارنامه ام از زندگی ناامید شده ام. هرچند تلاش بسیار زیادی برای کسب نمرات خوب در نیم سال تحصیلی کردم اما معدلم تقریبا 17 شده است. در ضمن کلاس نهم هستم و درس های مان هم بسیار سخت است. بعد از گرفتن کارنامه ام، حال درس خواندن ندارم. چه کنم؟

 
دانش آموز عزیز، عوامل موثر در نتیجه نگرفتن شما به دو دسته تقسیم می شود. یکی نقص در حین مطالعه و دیگری نقص در هنگام پاسخ گویی به سوالات که در این  مطلب درباره هر کدام توضیحاتی داده می شود.


   از زندگی ناامید نشوید!
قبل از هر چیز باید اعتماد به نفس از دست رفته تان را بازیابید تا بتوانید به آن چه که می خواهید در خرداد ماه دست یابید. به خودتان و توانمندی هایتان ایمان بیاورید و جملاتی مانند این که نمی توانم یا از زندگی ناامید شده ام را فراموش کنید. مطمئن باشید که با رعایت یک سری نکات در زمان مطالعه و امتحانات، موفقیت تحصیلی چشمگیری خواهید داشت.
1- نواقص در هنگام مطالعه
ممکن است شما به رغم مطالعه زیاد، به علت عوامل درونی مانند تمرکز پایین یا عوامل بیرونی مانند سر و صدا نتوانید تمرکز لازم را داشته باشید و در واقع تمرکز پایین تر موجب می شود که بازدهی کار شما پایین بیاید. اگر سر و صدا مزاحمتان است آن را رفع کنید یا اگر افکاری شما را اذیت می کند و مدام شما را درگیر خود می کند، سعی کنید در هنگام مطالعه این افکار را یادداشت کنید و در زمان استراحت خود به سراغ این افکار بروید.
شاید روش مطالعه تان اشتباه است: هر درسی روش مطالعه خاص خود را دارد. به عنوان مثال، شاید شما درس هایی با خاصیت ریاضی را پشت سر هم مطالعه می کنید یا دروس عمومی و حفظی را پشت سر هم می خوانید. این مسئله نیز اشتباه است زیرا این کار موجب خستگی شما از این مباحث می شود. بنابراین باید در برنامه درسی تان درس های متنوع را کنار هم قرار دهید تا کمتر خسته شوید.
شاید برنامه ریزی تان نادرست است: چند ساعت در روز؟ چند درس در روز؟ چه درس هایی؟ کدام اولویت بندی برای درس ها؟ از چه ساعتی تا چه ساعتی؟ و ... . همه این ها مربوط می شود به برنامه ریزی شما. این که شما چند ساعت و چند درس در روز بخوانید متناسب با زمان های خالی شما خواهد بود اما اولویت شما می تواند درس های نخوانده یا ضعیف یا درس های مهم رشته تان باشد. بهتر است از اول صبح مطالعه تان را شروع کنید درست از زمانی که مغزتان استراحت کرده و آماده دریافت اطلاعات است. همچنین درباره استراحت شما در حین مطالعه نیز باید بدانید به ازای هر 45 دقیقه تا یک ساعت مطالعه باید ده دقیقه تا یک ربع استراحت داشته باشید همچنین هر سه، چهار ساعت یک بار یک استراحت یک ساعته به خود بدهید.
شاید مرورتان نامناسب است: برخی مباحث نیاز به تمرین بیشتر و برخی کمتر دارند بنابراین ممکن است تمرین شما در مبحث کم باشد یا این که در هنگام مطالعه به درستی تمرین نکنید. یکی از شرایط تمرین این است که شرایط محل امتحان را برای خودشبیه سازی کنید. همچنین برنامه ای برای مرور درس ها در نظر بگیرید و بدانید اگر مرور نکنید همه چیز به مرور از ذهن تان پاک خواهد شد.
2- نواقص در حین پاسخ دادن
ممکن است مشکل فقط در روش مطالعه نباشد و شما در انتقال اطلاعات به روی کاغذ و پاسخ گویی  مشکل داشته باشید. تعدادی از این نواقص را که در هنگام پاسخ گویی به سوالات روی می دهد، در ادامه مطلب بررسی می کنیم.
شاید زمان را مدیریت نمی کنید: شما اگر روی زمان تان مدیریت نداشته باشید، تعدادی از سوالات را ممکن است پاسخ ندهید. برای آن که بتوانید زمان تان را مدیریت کنید باید این کار را در خانه تمرین کنید.
شاید صورت مسئله را دقیق نمی خوانید: بسیاری از دانش آموزان با عجله و بدون تمرکز متن سوال را می خوانند و همین مسئله موجب اشتباه آن ها در فهم سوالات می شود و نتیجه آن اشتباه در حل کردن سوال و از دست دادن نمره آن می شود.خراسان


 فرزانه عطاران | مشاور تحصیلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: