کد خبر: ۲۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 30
DMFT مهم‌ترین شاخص پوسیدگی دندان است D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است. DMFT شاخص تعداد دندان‌های پوسیده کشیده شده پر شده را نشان می‌دهد

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم پیشرفت در شاخص DMFT گفت: خدمات دندانپزشکی بیشتر در بخش خصوصی کار شده و مردم هم به بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند. علت آن هم این است که خدمات دندانپزشکی گران است و بیمه‌های پایه و تکمیلی خیلی زیر بار نرفته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:اکبر ترکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،  در خصوص صحبت‌های سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عدم پیشرفت مناسب در شاخص DMFT یا همان تعداد دندان‌های پوسیده،<Rotten teeth> کشیده و پرشده گفت: دندانپزشکی نسبت به بقیه خدمات پزشکی رشد عقب‌تری داشته؛ البته اینطور نبوده که خیلی هم رشد نداشته باشد.

ترکی افزود: خدمات دندانپزشکی بیشتر در بخش خصوصی کار شده و مردم هم به بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند. علت آن هم این است که خدمات دندانپزشکی گران است و بیمه‌های پایه و تکمیلی خیلی زیر بار نرفته‌اند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بحث دیگر این است که خدمات سطح بالا مثل عصب‌کشی، اندو و مسائل دیگر در مراکز بهداشتی درمانی دولتی انجام نمی‌شود که  همه اینها در این مورد دست به دست هم داده‌اند. از طرفی در طرح تحول سلامت هم که در طی سال‌های گذشته اجرایی شد، بحث دندانپزشکی یا دیده نشد یا بسیار ضعیف دیده شد به همین دلیل پیشرفت خدمات دندانپزشکی نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر بوده است.

DMFT مهم‌ترین شاخص پوسیدگی دندان است D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است. DMFT شاخص تعداد دندان‌های پوسیده کشیده شده پر شده را نشان می‌دهد. هر چه میزان این شاخص کمتر باشد بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان است. طبق تحقیقات انجام شده DMFT در کودکان ۱۲ ساله دو است، یعنی هر کودک ۱۲ ساله به طور متوسط دو دندان خراب دارد. البته این شاخص با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد به طوری که در افراد ۱۸ ساله DMFT حدود چهار است.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: