کد خبر: ۲۲۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 29
عدسی نیز همانند دیگر قسمت‌های بدن،‌ در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد و لایه‌هایی به سطح خارجی آن اضافه می‌شود که با گذشت زمان، لنز سخت می شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد.آب مروارید ناشی از افزایش سن، شایع‌ترین نوع آب مروارید است و بین 65 تا 74 سالگی، 50 درصد افراد و بالای 75 سالگی، 70 درصد افراد به آن مبتلا می شوند اما می‌تواند از 35 سالگی به بعد شروع شود

شفا آنلاین>سلامت> آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به مشکلات بینایی می‌شود.
ابتدا با انواع آب مروارید آشنا شوید :

آب مروارید ناشی از افزایش سن
به گزارش شفا آنلاین:عدسی نیز همانند دیگر قسمت‌های بدن،‌ در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد و لایه‌هایی به سطح خارجی آن اضافه می‌شود که با گذشت زمان، لنز سخت می شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد.آب مروارید ناشی از افزایش سن، شایع‌ترین نوع آب مروارید<Cataracts> است و بین 65 تا 74 سالگی، 50 درصد افراد و بالای 75 سالگی، 70 درصد افراد به آن مبتلا می شوند اما می‌تواند از 35 سالگی به بعد شروع شود.

آب مروارید ناشی از دیگر بیماری‌ها
 این نوع آب مروارید در افرادی دیده می‌شود که بیماری‌های مشخص دیگری از جمله دیابت (بیماری قند) دارند. گاهی بروز آب مروارید به دلیل مصرف داروهای کورتون دار است.
 آب مروارید ناشی از ضربه
 گاهی بلافاصله پس از صدمات چشمی و گاهی سال ها بعد از آن، دیده می‌شود.
 آب مروارید مادرزادی
 برخی بچه‌ها با آب مروارید به دنیا می‌آیند یا این‌که در کودکی به آن مبتلا می شوند که معمولا در هر دو چشم است. این آب مروارید ممکن است در بینایی اختلال ایجاد نکند اما در صورت ایجاد اختلال، حتما باید جراحی شود.
علایم شایع آب مروارید
تار شدن دید چشم که بدون درد است
حساسیت به نور
تغییرات مکرر نمره عینک
دو بینی در یک چشم
احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه
کاهش دید در شب
محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
قبل از عمل جراحی چه باید کرد؟
اگر می خواهید تحت این عمل قرار بگیرید، در نظر داشته باشید یک یا دو هفته قبل از جراحی، پزشک آزمایش‌هایی  درخواست می‌کند که شامل آزمایش‌های خون و ادرار، عکس برداری از قفسه سینه و تعیین قدرت لنز داخل چشمی است. در صورتی که دچار افزایش فشار خون یا قند خون هستید قبل از عمل باید حتما زیر نظر متخصص داخلی، تحت کنترل قرار بگیرید و درمان شوید. روز قبل از عمل حمام کنید و شش ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید.
مراقبت های بعد از عمل جراحی
- چند روز اول بعد از عمل جراحی با کوچک ترین فشار، زخم ممکن است باز شود. بنابراین محافظ پلاستیکی را به خصوص هنگام خواب به چشم داشته باشید.
- محافظ پلاستیکی قابل شست وشوست، لذا روزانه باید با آب و صابون شسته شود.
 - داروها را طبق دستور پزشک مصرف و از استفاده خودسرانه آن ها خودداری کنید.خراسان
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: