کد خبر: ۲۲۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 22
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و دوری از عوامل سرطان زا می توان از 40 درصد موارد سرطان جلوگیری کرد
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای برنامه های هفته ملی مبارزه با سرطان با شعار "سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است" در اماکن عمومی مناطق 22گانه و ایستگاه‌های مترو خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،  زینب نصیری سرطان را از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی در جوامع بشری عنوان کرد و افزود: در ایران سرطان <Cancer>سومین عامل مرگ و میر بوده و سالیانه بیش از 85 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند. از سوی دیگر با افزایش متوسط امید به زندگی و سالمندی جامعه و همچنین گسترش آلاینده های زیست محیطی و دور شدن از سبک زندگی سالم در سالهای اخیر با افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به این بیماری در کشور مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت مقوله پیشگیری از سرطان گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و دوری از عوامل سرطان زا می توان از 40 درصد موارد سرطان جلوگیری کرد.

نصیری با اشاره به شکل گیری "پویش ملی مبارزه با سرطان" افزود: اداره کل سلامت شهرداری تهران با مشارکت سازمانهای دولتی و غیردولتی همکار، برنامه های هفته ملی مبارزه با سرطان را در راستای ارتقای سلامت و توانمندسازی شهروندان در کنترل و پیشگیری سرطان برگزار می کند.

وی از مشارکت در برپایی 10 پایگاه آموزشی پیشگیری از سرطان با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در ایستگاه های مترو خبر داد و گفت: معاونت امور اجتماعی فرهنگی شرکت بهره برداری مترو با پخش کلیپ های آموزشی در نمایشگر ایستگاه ها، اکران طرح‌های گرافیکی و اطلاع رسانی پویش ملی مبارزه با سرطان در این زمینه همکاری می‌کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: 154 کارگاه آموزش پیشگیری از سرطان در سطح مراکز فرهنگی آموزشی خانه های سلامت مناطق و 22 ایستگاه اطلاع رسانی در اماکن عمومی با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، پایگاه ها و مراکز بهداشت در مناطق 22گانه شهر تهران برپا می شود.

وی از اکران شعارهای پویش ملی مبارزه با سرطان در سطح مناطق پایتخت از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران خبر داد و گفت: همکاری ادارات سلامت مناطق در برپایی پایگاه های سلامت و برگزاری کارگاه های آموزشی سلامت محور توسط شبکه ملی سرطان ایران، مشارکت در اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان و برپایی 10 ایستگاه اطلاع رسانی در مترو توسط شبکه ملی سرطان ایران از دیگر برنامه‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی در هفته مبارزه با سرطان به شمار می رود .

نصیری با اشاره به روز شمار هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: دوشنبه اول بهمن به عنوان روز «سرطان و تشخیص زودهنگام آن»، سه شنبه 2 بهمن به عنوان روز «محیط سالم و پیشگیری از سرطان»، چهارشنبه 3 بهمن به عنوان روز «پیشگیری از سرطان و زندگی اجتماعی و معنوی سالم»، پنجشنبه 4 بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه»، جمعه 5 بهمن به عنوان روز « پیشگیری از سرطان و شیوه زندگی سالم»، شنبه 6 بهمن به عنوان روز «سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها» و یکشنبه 7 بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش نهادهای دولتی و حاکمیتی» نامگذاری شده است.

بر اساس گزارش شهرنوشت، وی افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم و باور به قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم درخصوص سرطان از جمله درمان پذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان را از اهداف اصلی پویش ملی مبارزه با سرطان برشمرد و افزود: همچنین اهداف اختصاصی پویش ملی مبارزه با سرطان در سطوح فردی، شبکه ای، سازمانی، اجتماعی و منطقه ای نیز در نظر گرفته شده است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: