کد خبر: ۲۲۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 22
هوا که مانند این هفته خیلی سرد می‌شود، ناچار به اعمال تغییراتی در سبک زندگی‌مان هستیم. اگر به سرمای هوا، برف هم اضافه شود، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>هوای سرد و یخ بندان، افراد را به ماندن در خانه تشویق می‌کند. این ماندن طولانی مدت در خانه و البته از سر ناچاری، شاید بتواند ما را از زمین خوردن حفظ کند، اما عوارض خود را دارد. این عوارض در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی دیده می‌شود، اما به صورت کلی تحریک‌پذیری، خستگی، بی‌حوصلگی، بی‌خوابی و نارضایتی از زندگی از جمله آن‌ها ست.


 به گزارش شفا آنلاین:هوا که مانند این هفته خیلی سرد می‌شود، ناچار به اعمال تغییراتی در سبک زندگی‌مان هستیم. اگر به سرمای هوا،<Cold weather> برف هم اضافه شود، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. در این شرایط، بسیاری ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در خانه صرف کنند و جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند.


کوچک‌ترها از بیرون رفتن منع می‌شوند که مبادا سرما بخورند و در مقابل افراد کهن سال به‌ دلیل لغزندگی معابر و ترس از زمین خوردن از بیرون رفتن دوری می‌کنند. هر چند ممکن است بارش برف، باعث شادی و تنوع در برنامه‌ها برای مدت کوتاهی شود اما در مجموع لغزندگی و سرما، بیش از هر چیز افراد را به ماندن در خانه تشویق می‌کند.

این گیر افتادن در خانه البته عوارض روانی خاص خودش را دارد و می‌تواند بر سلامت روان افراد تاثیر بگذارد. در پرونده امروز نگاهی به عوارض روانی بیرون نرفتن از خانه بر اثر سرما داریم. در کنار آن، وضعیت کودکان و سالمندان را به‌عنوان دو گروه آسیب‌پذیر در این شرایط بررسی می‌کنیم. همچنین یک بسته پیشنهادی از فعالیت‌های مناسب برای کودکان در خانه و نکاتی در ارتباط با مراقبت از سالمندان را در این فصل در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پیامدهای گیر افتادن در خانه به‌دلیل سرما

هوای سرد و یخ بندان، افراد را به ماندن در خانه تشویق می‌کند. این ماندن طولانی مدت در خانه و البته از سر ناچاری، شاید بتواند ما را از زمین خوردن حفظ کند اما عوارض خود را دارد. این عوارض در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی دیده می‌شود اما به صورت کلی تحریک‌پذیری، خستگی، بی‌حوصلگی، بی‌خوابی و نارضایتی از زندگی از جمله آن ها ست. باید توجه داشت تحریک‌پذیری یا بی‌حوصلگی در گروه‌های سنی مختلف، نمایش‌های متفاوتی دارد.

به عنوان مثال ممکن است در نتیجه این بی‌حوصلگی، پرخاشگری در کودکان افزایش یابد یا به دلیل تحریک‌پذیری، دوره‌هایی از فوران انرژی و غیرقابل کنترل شدن را از خود نشان دهند. در مقابل افراد کهن سال ممکن است بهانه‌گیر شوند و با بدخلقی‌های بی‌دلیل به اطرافیان نشان دهند که حالشان خوب نیست. جدای از جلوه‌های متفاوت این وضعیت، شدت این نشانه‌ها نیز در موقعیت‌های مختلف تفاوت دارد. در ادامه چند راهکار برای جلوگیری از عوارض بیرون نرفتن از خانه ارائه می کنیم.

فرمولی برای رفع کسالت در روزهای سرد

    تغییر در رژیم غذایی: افزایش میزان پروتئین (چه گیاهی و چه حیوانی) در کنار توجه به میزان دریافت ویتامین D در این شرایط مفید است.
    تنوع در برنامه های تفریحی : در برنامه‌های تان تنوع ایجاد کنید . برای سرگرم شدن به تماشای تلویزیون یاشبکه‌های مجازی بسنده نکنید. مهارت‌های دستی مانند بافتنی یا حتی تعمیر وسایل خانه در این شرایط مفید است.
    ورزش : برنامه‌های ورزشی سبک در خانه را جدی بگیرید. انجام ورزش با دیگر اعضای خانواده می‌تواند روش کارآمدی در این روزها، برای بهتر شدن حال شما باشد.
    بهره گیری از نور خورشید: برای دقایقی روی صندلی در بالکن یا مقابل پنجره بنشینید و بگذارید آفتاب به صورت‌‎تان بتابد. تابش آفتاب نه تنها به تنظیم بهتر ساعت بدن کمک می‌کند بلکه در تامین ویتامین D نیز نقش دارد.

در دنیا با چقدر برف و سرما مدارس تعطیل می‌شوند؟

زمستان که می‎شود، همه ذوق و شوق بچه‎ها معطوف سرما، برف و تعطیل شدن مدرسه‌هاست. جدای از لذت برف بازی و بازی‎های زمستانی، این تعطیل شدن و در خانه ماندن، تکلیف نداشتن و بازی کردن است که فصل زمستان را محبوب کرده‌ است اما وضع تعطیل شدن مدارس و فراغت دانش‎آموزان در کشورهای دیگر در این فصل باور کردنی نیست. در شهرهای مختلف ایران، مدارس خیلی راحت‏تر از برخی کشورهای پیشرفته تعطیل می‎شوند. در ادامه قوانین تعطیلی مدارس چند کشور در فصل سرما را مرور می‌کنیم.


حتی احتمال برف، برخی از مدارس آمریکا را تعطیل می‌کند

وضعیت تعطیلی مدارس هنگام بارش برف، در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است؛ مدارس برخی از ایالت‎های این کشور گاهی با پیش‌بینی آمدن برف هم تعطیل می‎شود اما مدارس برخی از ایالت های دیگر آن حتی با بارش برف‌های نیم متری، تعطیل نمی شود. البته در مناطق شهری ایالت متحده آمریکا مانند «نیویورک» و «شیکاگو» که تجهیزات بیشتری برای برف‌روبی دارند، فقط برف سنگین منجر به تعطیلی مدارس می‏شود.

منفی 40 درجه دمای تعطیلی مدارس در کانادا

در شهرهای شمالی کانادا، کشوری که به گفته «دیوید فیلیپس» (اقلیم شناس) دومین میزان بارش برف را در دنیا دارد، برخلاف مناطق جنوبی آمریکا، شرایط سخت‏تری برای تعطیلی مدارس دارد. مسئولیت تعطیلی مدارس بر عهده مدیران است. در این کشور در روزهایی که دما به منفی 40 درجه می‌رسد مدیران مدارس می‌توانند این تصمیم‌ها را بگیرند:

     اگر امکان دارد هوا دوباره گرم شود، مدارس را تا ساعت 10 صبح تعطیل کنند و پس از آن باز کنند.
    تعطیلی مدارس برای کل روز و برای همه.
    تعطیل کردن مدارس فقط برای مقطع دبستان.
    تعطیل کردن مدارس برای دانش‎آموزان و نه برای کارکنان.
    اختیاری کردن مدارس و واگذاری مسئولیت کودکان برعهده خانواده‌ها .

سوئد کشوری آماده در مقابل برف

امن‌ترین کشور هنگام بارش برف‏‎، «سوئد» است. مسئولان داخلی کشور در فصل زمستان موظند خیابان‎ها را تمیز کنند، رانندگان مجبورند چرخ خودروهای خود را با میزان برف هماهنگ کنند و مغازه‌دارها هم باید پیاده‌روها را تمیز کنند. هنگام بارش برف، سازمان های مختلف در خیابان‌ها، نمک می‌ریزند. حتی اگر روزی دمای هوا منفی 10 یا 15 درجه سانتی‌گراد باشد، باز هم کودکان در خیابان‎ها بازی می‎کنند و مدارس تعطیل نمی‎شود.

چطور هوای سرد، دل سالمندان را گرم کنیم؟

یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در زمستان، سالمندان هستند. بسیاری از سالمندان از ترس زمین خوردن در این روزها از خانه بیرون نمی‌روند. درنتیجه ممکن است حتی برای خرید روزانه به دیگران وابسته شوند. این وابستگی و از دست دادن استقلال حتی به‌صورت موقت، می‌تواند به تشدید عوارض ماندن در خانه، دامن بزند و وضعیت را بدتر کند. فرزندان و نوه‌های سالمندان می‌توانند با کمک به آن‌ها مانع از این وضعیت شوند.

با تشدید سرما، سر زدن به سالمندان و احوال پرسی از آن ها را افزایش دهید. آن‌ها در این روزها نیاز بیشتری به کمک دارند؛ چه برای خرید، چه رفتن به دکتر و چه حتی سرگرم شدن!

در مقابل گله و شکایت آن‌ها در این روزها بیشتر از قبل صبور باشید. گاهی اوقات این شکایت ها تنها شکلی از درخواست کمک و نیاز آن‌ها به توجه بیشتر است.

برای این که کاری برای آن‌ها انجام دهید، منتظر درخواست مستقیم نمانیدو گاهی خودتان پیش‌قدم شوید. اگر در این روزهای سرد، برای چند روز خبری از اقوام یا همسایه‌های مسن خود ندارید، حتما با آن ها تماس بگیرید. احساس گیر افتادن در خانه، می‌تواند در آن ها احساس ناتوانی مضاعفی ایجاد کند، پس اگر برای کارهایی که تا پیش از این توان انجام آن ها را داشته‌اند، از شما کمک خواستند، تعجب نکنید. این وضعیت می‌تواند با فرارسیدن فصل بهار، بهبود یابد.

سرگرم‌کردن بچه ها در تعطیلی مدارس

هیچ چیز به اندازه بی‎حوصلگی و نداشتن سرگرمی برای بچه‎ها آزاردهنده نیست. آن‌ها در این مواقع می‏توانند به هیولاهایی سرگردان تبدیل شوند که قابلیت بالا رفتن از درودیوار را هم پیدا می‎کنند و کاری می‎کنند که از شدت خشم موهای‌تان را بکنید! در این روزهای سرد زمستان که هر لحظه امکان تعطیلی مدارس به دلیل بارش برف و سردی هوا وجود دارد، پیشنهادهای سرگرم‌کننده زیر می‏‎تواند مرهمی بر زخم احتمالی شما باشد.

داستان‌ طنز بسازید: به دو گروه تقسیم شوید. به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق، اسباب‌بازی، جوراب، توپ یا روبان بدهید. سپس ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا هر گروه ایده و داستان طنز خود را با توجه به این وسایل بیان کند.

بازی‌های رایانه‌ای: بازی‌های رایانه‌ای همیشه هم بد نیستند. به هرحال رایانه بخشی از زندگی روزمره ما شده‌است و همان‌طور که می‌تواند وسیله‌ای برای آموزش بچه‌ها باشد، وسیله‌ای سرگرم‌کننده نیز هست.

نقاشی: کمتر کودکی را می‏توان پیدا کرد که از رنگ‎ها و نقاشی کردن خوشش نیاید. بچه‌ها نقاشی با انگشت را دوست دارند. می‌توانید خمیرهای رنگی درست کنید تا با آن نقاشی برجسته آماده کنند. برای تهیه خمیر، نصف فنجان نشاسته را در یک فنجان آب سرد حل کنید، بعد سه فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا دو مرتبه به جوش بیاید. خوب آن را ‎هم بزنید، وقتی شفاف و کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید .در نهایت پودرهای رنگی به آن اضافه کنید تا خمیر خنک و آماده استفاده شود.


در خانه لی‌لی بازی کنید: ممکن است در روزهای تعطیلی و سرما، فرزندتان هوس بازی کردن در بیرون از خانه را داشته‌باشد ولی شما نتوانید او را بیرون ببرید. تنها با وسایلی ساده می‌توانید سرگرمی را برای او به داخل خانه بیاورید. به‎‏طور مثال با داشتن چسب نواری رنگی و کاغذ برای او روی زمین، بازی لی‌لی طراحی کنید تا انرژی‎اش را در خانه تخلیه کند.

عروسک‌های کاغذی درست کنید: می‌توانید با استفاده از روزنامه و مجلات قدیمی که تصاویر جالبی دارند یک سرگرمی درست کنید. افزون بر این می‌توانید با بریدن اشکال و افراد از روی عکس ها، شخصیت‌های بامزه خلق کنید و کودکتان را حسابی سرگرم و خوشحال کنید.

با هم کتاب بخوانید: کتاب خواندن یکی از سرگرمی‌های خوب است که می‌توانید با فرزندتان انجام دهید. اجازه دهید تا او نیز برای شما کتاب بخواند یا تصاویر را برایتان تعریف کند.

کاردستی: با فرزندتان از لذت خلق یک اثر هنری بهره‌‎مند شوید.می توانیدگونه‌های مختلف برگ و گل را جمع آوری کنید وبا چسباندن گلبرگ‌های خشک روی مقوا کاردستی درست کنید.خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: