کد خبر: ۲۱۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 13
گاه روش‌هایی که برای مواجهه با مشکلات فصل سرما انتخاب می‌شوند، دست‌وپاگیر و آسیب‌رسان هستند.
شفا آنلاین>اجتماعی>  آغاز فصل پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا همواره مشکلات جدیدی را به زندگی شهرنشینان می‌افزاید. اما گاه روش‌های نادرست مدیریت شهری برای مقابله با این مشکلات، تأثیر تخریب‌گر آن‌ها را چند برابر می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:گاه روش‌هایی که برای مواجهه با مشکلات فصل سرما<Cold season> انتخاب می‌شوند، دست‌وپاگیر و آسیب‌رسان هستند. نمونه بارز این روش‌های نادرست که این روزها مطرح است موضوع نمک‌پاشی معابر شهری است.

به گفته محمدحسین بازگیر، رئیس محیط‌زیست شهر تهران، نمک‌پاشی در معابر برای مقابله با یخبندان روشی ناسازگار با محیط‌زیست و مخرب است. او تأکید کرده که این روش سال‌هاست که در کشورهای جهان منسوخ شده و اگر قرار باشد که بنا بر ضرورت به کار گرفته شود، باید از ترکیب مناسب نمک با شن و ماسه کمک گرفته شود.


بازگیر عواقب نمک‌پاشی معابر شهری به‌خصوص در مجاورت فضاهای سبز و درختان را یادآوری کرده و به مسائلی مثل شور شدن آب، آسیب رسیدن به درختان، تغییر ترکیب آب‌های سطحی و زیرزمینی، تخریب بافت خاک، تخریب آسفالت خیابان‌ها و بروز غبار نمکی در اثر وزش باد و تأثیر منفی آن بر سلامتی شهروندان اشاره کرده است.

در همین راستا شورای شهر تهران ممنوعیت نمک‌پاشی معابر را تصویب کرده و شهرداری نیز تأمین مواد جایگزین را بر عهده گرفته است. «محلول یخ‌زدا» ترکیب جدید جایگزین روش نمک‌پاشی برای مقابله با یخبندان است که با محیط‌زیست سازگار بوده و آسیبی به آن نمی زند.

معضل دیگری که همراه با شروع فصل سرد بلای جان شهرنشینان می‌شود، موضوع «وارونگی دما» است. در شرایط طبیعی، آلاینده‌ها با هوای گرم به سمت بالا حرکت کرده و از جو زمین خارج می‌شوند اما در حالت وارونگی دما، هوای سردِ سنگینِ مجاور جو زمین اجازه خروج به آلاینده‌ها را نمی‌دهد.‌ درنتیجه آلودگی هوا بر کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی غلبه می‌کند. عوامل متعددی در تشدید آلودگی هوا به هنگام بروز پدیده وارونگی دما نقش دارند که با عدم مدیریت شهری درست، این معضلی را تشدید کرده و حتی آن را به بحران تبدیل می‌کنند.

 بنزین کم‌کیفیت، خودروهای غیراستاندارد، فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، استفاده از دستگاه‌های دارای نقص فنی در ساخت‌وساز و عمران شهری، نقص فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها، وجود کارخانه‌ها در محدوده شهری و افزایش ترددهای درون‌شهری نمونه‌هایی از این عوامل تشدیدکننده آلاینده‌ها در فصل سرما هستند.

در این میان شاید بتوان گفت که تنها گام مؤثر دولت در کنترل چنین شرایط ناسالمی، توقف تولید داخلی بنزین و بهبود کیفیت بنزین مصرفی در چهار سال گذشته بود. چراکه تا پیش از آن به دلیل کیفیت پایین بنزین پتروشیمی‌ها، تمام فصول سال، آلوده بودند. اما سایر اقدامات صورت‌گرفته مانند گسترش محدوده اضطرار، طرح زوج و فرد، معاینه فنی خودروها، تعطیلی ادارات، آب‌پاشی، نصب فن و پنکه و ... تنها ممکن است به‌شکل موقتی و روزانه بر مشکل آلودگی هوای کلان‌شهرها تأثیر گذاشته باشد.

در این میان اقدام مؤثری که به شدت جای خالی‌اش احساس می‌شود و ضرورت دارد، تمرکز و سخت‌گیری جدی بر معاینه فنی خودروها، حذف متورسیکلت‌های دودزا و بازسازی ناوگان حمل و نقل درون‌شهری به ویژه اتوبوس‌ها است.

این دو مورد از موارد اصلی مدیریتی مختص فصل سرما هستند که با عدم رعایت اصول درست مدیریت شهری بر مشکلات زمستانی مردم کلان شهرها می افزایند.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: