کد خبر: ۲۲۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 2019January 17
بسیاری از اوقات ما سر تیترهای علمی بد را دیده‌ایم و برخی از آن‌ها را می‌شناسیم. این سر تیترهای بد در موضوعات مختلفی چون ترافیک، رانندگی، کره چشم، داستان‌ها و مقالات خاص به کار گرفته می‌شوند
 شفا آنلاین>اجتماعی>  روزنامه‌نگاران و ناشران برای اینکه مطالب علمیشان دیده‌شده و بیشتر خوانده شوند از سر تیترهای اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند که حاوی اظهارات و حرف‌های جسورانه‌ای است که به‌راحتی قابل رد شدن هستند.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از اوقات ما سر تیترهای علمی بد<Bad headed headlines> را دیده‌ایم و برخی از آن‌ها را می‌شناسیم. این سر تیترهای بد در موضوعات مختلفی چون ترافیک، رانندگی، کره چشم، داستان‌ها و مقالات خاص به کار گرفته می‌شوند.

    گاهی اوقات به نظر می‌رسد تنها چیزی که دانشمندان در حرفه خود انجام می‌دهند این است که تمامی شیوه‌های سرگرم‌کننده، شگفت‌انگیز و غریبانه‌ای که نشان دهد طبیعت قصد از بین بردن ما را دارد را به کار می‌گیرند. اگر بخواهید مقاله را بخوانید، فقط به یاد داشته باشید که روند علم آهسته و دقیق است و هرگز پاسخ‌های پیش روی زمان را نمی‌داند.


ما واقعاً نمی‌توانیم روزنامه‌نگاران و ناشران را سرزنش کنیم. آن‌ها برای کسب درآمد به این کارهایی که انجام می‌دهند، نیاز دارند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته گاهی آن‌ها در پرداخت موضوعات خود دچار اشتباه می‌شوند و درنهایت به‌جای اینکه به نشر علم کمک کنند بیشتر آسیب می‌رسانند و درک نادرستی از اینکه علم چیست و چگونه به نظر می‌رسد و چه کسی آن را انجام می‌دهد، در ذهن مردم ایجاد می کنند.

سر تیترهای علمی بد معمولاً شامل برخی از مطالب بیش‌ازحد اغراق‌آمیز بوده که اظهارات و حرف‌های جسورانه‌اش به‌راحتی قابل رد شدن هستند. گاهی اوقات این سه مورد در یک بسته جای می‌گیرند. درحالی‌که یک فهرست خاص از نمونه‌هایی وجود دارند که غیرجذاب و خسته‌کننده هستند ،انواعی از سر تیترها نیز وجود دارند که در بخش سر تیترهای بد قرار می‌گیرند.

حال چگونه می‌توان سر تیترهای بد را شناخت؟ اگر یکی از علائمی که در زیر به آن اشاره می‌شود را مشاهده کنید، می‌توانید سر تیتر موردنظر را جزء سر تیترهای بد قرار دهید و آن‌ها را شناسایی کنید.

    اشتباه علمی: گاهی اوقات سر تیترها فریاد می‌زنند که دانشمندان از چیزی که در طبیعت پیدا کردند، دست‌پاچه، گیج یا سردرگم شدند. این نوع مطالب همیشه درست هستند اما کمی خواننده را فریب می‌دهد. علم فرایند سؤالات پیچیده‌تر از طبیعت و رسیدن به پاسخ‌های حمایت‌شده توسط علت و معلول، ریاضیات و شواهد تجربی است؛ اما سردرگمی همیشه در مرزها و حاشیه‌های دانش وجود دارد.
    آن‌ها همیشه اشتباه بودند: این مسئله، بخشی از اشتباه علمی است. یک نتیجه، یک مطالعه، یک فرضیه، یک آزمایش، یک مشاهده و یک اتفاق ناگهانی که برای کل دانش رخ می‌دهد را ما با دقت در دهه‌های متمادی ساخته ایم و در حال حاضر توسط نمونه جدید لغو می‌شود. یک نتیجه یا یک ایده که با دیدگاه‌های غالب درگیر است، جالب خواهد بود، نه کمتر و نه بیشتر.
    طبیعت قصد دارد شما را بکشد: یک ستاره عجیب‌وغریب که در انفجار آتشین، بارش مرگ و انهدام را بر زمین خواهد آورد. یک قطعه‌سنگ، از طریق منظومه شمسی و با سرعت ده‌ها هزار مایل در ساعت به‌سوی ما می‌آید که ما را هدف قرار دهد. یک سیستم طوفانی که قبلاً دیده‌شده است. یک حیوان خطرناک، یک ویروس فوق‌العاده و ... گاهی اوقات به نظر می‌رسد تنها چیزی که دانشمندان در حرفه خود انجام می‌دهند این است که تمامی شیوه‌های سرگرم‌کننده، شگفت‌انگیز و غریبانه‌ای که نشان دهد طبیعت قصد از بین بردن ما را دارد را به کار می‌گیرند.
    ریاضی هرگز دروغ نمی‌گوید: درست است، ریاضی، ریاضی است و اعداد، اعداد هستند. به همین دلیل آن‌ها بسیار قدرتمند بوده و به‌صورت گسترده در علم به کار گرفته می‌شوند. ما می‌توانیم به‌اندازه گیری خطاها پرداخته تا نشان دهیم که تا چه اندازه می‌فهمیم. ما می‌توانیم نظریه‌ها را آزمایش کنیم و مجبور نباشیم بر اساس برخی از مبهمات به بازنگری مطالب بپردازیم؛ اما آمارها، حتی آمارهای خوب نیز می‌توانند به‌صورت ضعیف مورداستفاده قرار گیرند. اعداد خارج از متن نقل‌قولی اساساً بی‌معنی هستند. ریاضی دروغ نمی‌گوید، اما مردم  می توانند از اعداد سواستفاده کرده و اطلاعات غلط ارائه دهند.
    متفکر مشتاق: آیا علم می‌تواند تا پایان سال معجزاتی را نشان دهد؟ آیا علم در لبه توسعه برخی از تکنولوژی‌های در حال تغییر است؟ آیا علم می‌تواند مشکلات شخصی شما را حل کند؟ هنگامی‌که این‌گونه سر تیترها را می‌بینید نمی‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید. اگر بخواهید مقاله را بخوانید، فقط به یاد داشته باشید که روند علم آهسته و دقیق است و هرگز پاسخ‌های پیش روی زمان را نمی‌داند. forbes
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: