کد خبر: ۲۱۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۷ - 2018December 28
زمانی که نورون ها (سلول های عصبی) به علت بیماری ALS شروع به مردن می کنند، معمولا اولین علامت، ضعف عضلات است. این ضعف عضلانی می تواند در هر جای بدن فرد مبتلا خود را نشان دهد، اما معمولا اولین بار خود را در دست ها، پاها و یا دهان نشان خواهد داد
شفا آنلاین>سلامت>  بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یک بیماری عصبی است که طی آن سلول های مغز و ستون فقرات می میرند که منجر به ضعف عضلانی<Muscle weakness> پیش رونده و حتی مرگ خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:زمانی که نورون ها (سلول های عصبی) به علت بیماری ALS شروع به مردن می کنند، معمولا اولین علامت، ضعف عضلات است. این ضعف عضلانی می تواند در هر جای بدن فرد مبتلا خود را نشان دهد، اما معمولا اولین بار خود را در دست ها، پاها و یا دهان نشان خواهد داد.

ممکن است فرد متوجه شود که دیگر قادر نیست پاهای خود را به خوبی بلند کند و یا در حرکت دچار اشکال شود. برخی دیگر ممکن است با دست هایشان مشکل پیدا کنند، مثلا نتوانند کلید را در قفل قرار دهند. مشکلات صحبت کردن و یا بیان کلمات نیز از اولین علائم بیماری ALS محسوب می شوند. در هر فرد مبتلا، این ضعف ماهیچه ای بدتر شده و به سایر بخش های بدن فرد گسترش پیدا می کند. در نوع پیش رونده این بیماری، اغلب بیماران عملکرد حرکتی خود را سریعا از دست می دهند که در نهایت به مشکلات غذا خوردن و تنفس منجر می شود.


هم اکنون برای درمان بیماری ALS روی یک سری از سلول‌های مزانشیمال  به صورت بین المللی کار شده است؛  با اینکه تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. افرادی که دچار این بیماری هستند لازم است کمک کنند تا بتوان این تحقیقات را کامل کرد و راه‌های درمانی این بیماری  تکمیل شود.

بر اساس نظر متخصصان مربوطه هیچ درمانی برایALS  وجود ندارد. تنها یک داروی مخدر تاییدشده توسط سازمان غذا و دارو وجود دارد که می تواند طول عمر را تا به طور متوسط تا سه ماه ارتقا دهد. تمام گزینه های درمانی دیگر شامل مراقبت "تسکینی" برای کمک به فرد برای مقابله با نشانه های بیماری است. اما درمان فرد تسکین بخش نیست و یا موجب کاهش سرعت پیشرفت این علائم نمی شود.

اما چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران برای نخستین بار با بهره گیری از سلول‌درمانی موفق به بهبود بیماری ALS شد. بر اساس این خبر، مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان فاز تحقیقات اصلی خود را روی بیماری‌های  ALS، ام اس و آلزایمر گذاشته که در بیماری کشنده ALS هدف‌ افزایش طول عمر و بهبود وضعیت کیفی و عملکرد فرد است.

 اقداماتی طی پژوهش‌هایی در پژوهشگاه رویان انجام شد و تاحدی این تحقیقات موفقیت چشمگیری را برای کشورمان در  بیماری ALS رقم زد؛ سلول‌های بنیادی که در این پروژه‌ها استفاده شد، خاصیت عمده‌ای دارند، این سلول‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را ترمیم کنند و نقش واسطه‌ای بین بافت‌های آسیبب دیده و سایر سلول‌ها داشته باشند.

به تازگی معاون پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان از ساخت کلینیک ویژه سلول‌درمانی به‌منظور تحقیق، پژوهش، پیشگیری و درمان بیماری‌ ALS و نوروپاتی با مشارکت انجمن حمایت از این بیماران و پژوهشکده رویان خبر داده است.

مهدی حاجیان در این باره افزود: طرح‌های تحقیقاتی از بیماران ALS و نوروپاتی به‌زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم با راه‌اندازی کامل کلینیک سلول‌درمانی این تحقیقات تا مرحله درمان و توقف این بیماری پیش برود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: