کد خبر: ۲۱۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
تعزیرات حکومتی به همراه اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با افرادی که بدون مجوز، خدمات آموزشی و درمانی طب سنتی ارائه می دهند، برخورد و محل ارائه خدمت را پلمپ می کنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آیین نامه ابلاغی، از مدعیان طب سنتی آزمون مهارت سنجی گرفته می شود و در صورت تایید صلاحیت و اخذ مجوز، این افراد می توانند فقط در سلامتکده ها و تحت نظر پزشک، ارائه خدمت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، محمود خدادوست درباره آزمون مهارت سنجی مدعیان طب سنتی افزود: هنوز ضوابط اجرایی این آیین نامه ابلاغ نشده و قرار است بر اساس این آیین نامه در بازه زمانی مشخصی، افرادی که مهارت خاصی از طب سنتی را بلد هستند به مراکز دانشگاهی کلان منطقه ای (مراکز قطب) مراجعه کرده و در این مراکز، کمیته ای تشکیل شده و مهارت افراد ارزیابی شود.

وی ادامه داد: مدارک این افراد بررسی و با ادعای آنها مطابقت داده می شود و در نهایت این مدارک به تهران ارسال و مجدد بررسی می شود. اگر مهارت این افراد در کمیته نهایی تایید شود، به آن فرد اجازه داده می شود فقط در سلامتکده های طب سنتی که مسئول فنی و متخصص طب سنتی دارند، مهارت خاص خود را با نظارت پزشک ارائه کند. این افراد حتی در صورت دریافت مجوز، اجازه فعالیت مستقل ندارند و فقط می توانند در چهارچوب سلامتکده ها فعالیت کنند.

خدادوست بیان کرد: آیین نامه این موضوع ابلاغ شده و فقط ضوابط اجرایی آن باقیمانده است که موظف هستیم حداکثر تا دو ماه آینده، ضوابط اجرایی را نیز ابلاغ کنیم.

برخورد با مدعیان طب سنتی بدون مجوز
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درباره برخورد با مدعیان طب سنتی(Traditional medicine) که مجوزی ندارند نیز اظهار داشت: در حال حاضر نظارت ها در این رابطه قوی تر و بهتر شده و دانشگاه های علوم پزشکی به خوبی در این زمینه ورود کرده و همکاری با تعزیرات حکومتی بسیار خوب شده و در این زمینه تفاهمنامه ای نیز امضا شده است.

وی افزود: تعزیرات حکومتی به همراه اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با افرادی که بدون مجوز، خدمات آموزشی و درمانی طب سنتی ارائه می دهند، برخورد و محل ارائه خدمت را پلمپ می کنند. تعزیرات حکومتی در این زمینه با کل کشور مکاتبه انجام داده است.

خدادوست گفت: برخورد نکردن با این ادعاهای کاذب به آسیب رساندن به سلامت مردم منجر می شود.

برای ماساژ درمانی هم باید مجوز بگیرند
وی درباره ماساژ درمانی نیز بیان کرد: در طب سنتی، ماساژ یکی از روش های درمانی است، اما بر اساس آیین نامه افراد باید مهارت خود را در کمیته مربوطه اجرا کرده و مجوز دریافت کنند. زیرا ممکن است این افراد با آناتومی بدن آشنا نباشند و کاری انجام دهند که به آسیب مهره ها و نخاع افراد منجر شود. در نتیجه باید مهارت این افراد مورد تایید تیم تخصصی قرار گیرد و مجوز مربوطه را دریافت کنند تا بتوانند در سلامتکده های طب سنتی و زیر نظر پزشک این مهارت را ارائه کنند.

خدادوست اظهار داشت: افرادی که اقدام به ماساژ درمانی می کنند و مجوز ندارند به اداره نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی معرفی شوند و حتما با آنها برخورد می شود. بر اساس قوانین کشور، افراد برای مداخلات درمانی باید مجوز داشته باشند و وقتی کسی مجوز این کار را ندارد، در صورت ایجاد عارضه برای بیمار مسئول است. مردم نیز باید به مراکز دارای مجوز مراجعه کنند تا آن مراکز در صورت بروز مشکل پاسخگو باشند.

روش های طب مکملی که مجوز می گیرند
وی بیان کرد: در تمام کشورهای دنیا، روش های درمانی طب مکمل متناسب با همان کشور انتخاب می شود و این طور نیست که هر روش درمانی در هر کشوری پیاده شود. در حال حاضر طب مکملی که وزارت بهداشت به آن مجوز می دهد فقط ناتروپاتی، کایروپراکتیک، هومیوپاتی و طب سوزنی(Acupuncture) است. البته این روش ها در ایران آموزش داده نمی شود و فقط به کسانی مجوز داده می شود که در کشورهای دیگر آموزش دیدند و مدرک آنها در اداره ارزشیابی وزارت بهداشت تایید شده باشد.

خدادوست گفت: این افراد پس از تایید مدرک و فعالیتشان توسط وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی برای تاسیس مطب معرفی می شوند. اگر مردم به جایی برای دریافت این خدمات مراجعه می کنند حتما باید مجوز رسمی آنها را که از سوی وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی اعطا شده باشد، درخواست کرده و رویت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: