کد خبر: ۲۱۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
سهم عمده‌ای از داروهای وارداتی مربوط به داروهای جدید و بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص که بیمار به برندهای خاصی وابستگی دارند، اختصاص می‌یابد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه تولید دارو تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر غلامرضا اصغری با اشاره به دستاوردهای صنعت دارو در ۴۰ سال گذشته اظهار کرد: استقلال یکی از اشعار انقلاب اسلامی بود و با توجه به اینکه یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، توجه ویژه‌ و تلاش زیادی برای خودکفایی در تولید آن صورت گرفت تا این خودکفایی در حد ممکن بیشتر و وابستگی کمتر شود.

وی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب کارخانه‌های داروسازی<Pharmacy> توسط شرکت‌های چندملیتی اروپایی و آمریکایی اداره می‌شد، اما در دهه اول جنگ با توجه به نیازی که در شرایط جنگی به دارو داشتیم، باعث رشد و توسعه این صنعت شد.

دهه اول انقلاب؛ دوران طلایی رشد صنعت دارو

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: تامین دارو در شرایط جنگ از کارهای بزرگی بود که داروسازان انجام داده و صنعت دارو را توسعه دادند. معتقدم در مقایسه ۴ دهه انقلاب بیشترین رشد دارویی در دهه اول و به لحاظ زیرساختی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این حوزه طی ۱۰ سال گذشته در حوزه نیروی انسانی رشد خوبی داشته است، گفت: تمام فعالان این عرصه کمک کردند تا محصولات جدید با استفاده از زیرساخت‌ها تولید  شود.

اصغری با اشاره به اینکه هماهنگی بین صنعت دارو و دانشکده‌های داروسازی باعث شد تا علم داروسازی به عمل و محصول برسد، افزود: اکنون بخش قابل‌توجهی از صنعت داروی کشور مخصوصا داروهای های‌تک مانند بایوتک و صنعت نانو دارو در کشور شکل‌گرفته است.

رکورد ایران در تولید دارو

وی با اشاره به پیشرفت صنعت دارویی کشور و با اشاره به افزایش میزان تولید دارو از ۲۵ درصد به بیش از ۹۶ درصد، افزود: این پیشرفت در منطقه و سطح جهان یک رکورد محسوب می‌شود که کشوری بیش از ۹۶ درصد اقلام خود را در داخل تولید کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از نظر سهم بازار نیز داروهای تولید داخل تقریبا ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

به گفته وی، علاوه بر تولید داروهای شیمیایی، در تولید داروهای گیاهی نیز موفق بوده و اقلام متنوعی را هم در داروهای گیاهی و هم در داروهای سنتی تولید کرده است.

وی ادامه داد: تولید مکمل‌های دارویی نیز رشد خوبی داشته؛ بطوریکه در این زمینه می‌توانیم بدون نیاز به واردات، بازار داخلی را تأمین کنیم.

بخش عمده داروهای وارداتی مربوط به بیماران صعب‌العلاج و داروهای جدید است

اصغری خاطرنشان کرد: سهم عمده‌ای از داروهای وارداتی مربوط به داروهای جدید و بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص که بیمار به برندهای خاصی وابستگی دارند، اختصاص می‌یابد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با اشاره به اینکه داروهای های‌تک مثل بایوتکنولوژی و نانو فناوری از افتخارات کشور است، گفت: در تولید این داروها در منطقه اول هستیم و تولید داخلی آن‌ها باعث شده است که به میزان قابل‌توجهی صرفه جویی ارزی شود.

معاون وزیر بهداشت از ورود چندین داروی جدید به بازار دارویی کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: چندین دارو در حال بررسی است که به زودی وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رادیو داروها عمر کوتاهی دارند که واردات آنها میسر نیست، خوشبختانه با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای تمام نیاز خود به رادیو داروها را در داخل تأمین می‌کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: