کد خبر: ۲۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 2018December 22
در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سرطان ها به دلیل عفونت و بیشتر به دلیل ویروس‌ها ایجاد می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>مطالعات آزمایشگاهی اخیر نشان می‌دهد که باکتری‌ها بیش از آن چه دانشمندان تاکنون تصور می‌کردند در بروز سرطان‌ها نقش دارند.

به گزارش شفاآنلاین، در یک مطالعه از دانشکده پزشکی "مریلند" در "بالتیمور" نوعی عفونت باکتریایی کشف شده که می‌تواند باعث تخریب روند ترمیم DNA در سلول ها شود که عامل شناخته شده برای ایجاد سرطان است. این نوع عفونت همچنین می‌تواند اثر برخی از داروهای ضد سرطان را تضعیف کند.

یک استاد پزشکی در این مورد اظهار کرد: به نظر می رسد در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سرطان ها به دلیل عفونت و بیشتر به دلیل ویروس‌ها ایجاد می‌شوند.

این تیم تخصصی ابتدا به بررسی عفونت‌های ناشی از یک خانواده باکتریایی کوچک موسوم به مایکوپلاسما پرداخت. به گفته محققان این باکتری ها با انواع سرطان<Cancer> به ویژه در افراد مبتلا به اچ آی وی در ارتباطند.

مایکوپلاسما یکی از کوچکترین میکروارگانیسم هایی هستند که زندگی آزادانه دارند. این میکروارگانیسم ها دیواره سلولی نداشته و تا مدت ها دانشمندان تصور می‌کردند که نوعی ویروس هستند.

این باکتری های کوچک حاوی پروتئینی به نام Dnak هستند که محققان به دلیل توانایی‌اش در ارتباط با دیگر پروتئین ها بر آن تمرکز کردند. Dnak یک "پروتئین نگهبان" است که از دیگر پروتئین ها در برابر آسیب محافظت کرده و از عملکرد مناسب آنها اطمینان حاصل می‌کند.

مطالعه اخیر از دو رابطه اصلی میان Dnak و سرطان پرده برداشت. طبق این مطالعه Dnak موجود در مایکوپلاسماها در فعالیت پروتئین های انسانی تداخل داشته و این فعالیت‌ها را که برای ترمیم DNA اهمیت بسیار دارند، کاهش می دهد. همچنین اثر داروهای خاصی را که هدف آنها افزایش فعالیت پروتئین طبیعی ضدسرطان P53 است، تضعیف می‌کند.

محققان همچنین شاهد این بودند که لنفوم ها در موشهایی با سیستم های ایمنی تضعیف شده، سریع تر رشد می کنند. آنها یک گروه از موش ها را با گونه مایکوپلاسما از یک فرد مبتلا به اچ آی وی آلوده کرده و دریافتند لنفوم ها در این موش‌های آلوده به نسبت موش های سالم سریع تر رشد می کنند.

به اعتقاد محققان عفونت ها لزوما باعث بروز سرطان‌ها نمی شوند اما به نظر می‌رسد که مایکوپلاسما Dnak را آزاد کرده و این پروتئین می تواند به سلول های غیرعفونی مجاور خود وارد شده و رویدادهایی را رقم بزند که منجر به بروز سرطان در این سلول‌ها شود.

در نهایت تجزیه و تحلیل ترکیبات آمینو اسیدها تفاوت بین پروتئین های Dnak از باکتری های مرتبط با سرطان و باکتری هایی که محققان ارتباطی با سرطان در آنها نیافتند را نشان داد و این به آن معنی است که ممکن است باکتری های دیگری نیز با توانایی مشابه برای ترویج سرطان وجود داشته باشند.

 محققان در این مطالعه اعلام کردند که تحقیقاتشان چگونگی طرز تفکر در مورد ارتباط عفونت ها و دست کم برخی سرطان‌ها را تغییر داده و نشان می‌دهد چگونه یک عفونت باکتریایی با یک سری از رویدادها می‌تواند منجر به سرطان شود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: