کد خبر: ۲۱۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
زنجبیل از ساقه افقی گیاه زنجبیل آفشنال مشتق می شود، زنجبیل گیاهی است که معمولاً خام یا پخته خورده می شود

شفا آنلاین>سلامت>نام های دیگر: زنجبیل آفریقایی، زنجبیل کوچین، روغن زنجبیل، ریشه زنجبیل، زنجبیل هندی، زنجبیل جامائیکا

به گزارش شفا آنلاین:زنجبیل از ساقه افقی گیاه زنجبیل<Ginger plant> آفشنال مشتق می شود، زنجبیل گیاهی است که معمولاً خام یا پخته خورده می شود. به عنوان ادویه در طیف گسترده ای از فرهنگ های غذایی استفاده می شود. از جمله مورد علاقه غربی ها به عنوان نوعی نوشابه غیر الکلی گاز دار و کینگر استپ هست. شامل بیش از ۵۰ نوع آنتی اکسیدان می باشد.چندین هزار سال است زنجبیل در طب چینی استفاده می شود و در ورزشکاران به عنوان جایگزین طبیعی برای دارو های ضد التهابیغیر استروئیدی شناخته می شود. زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام جینجرول ها که مانند ضد التهاب های غیر استروئيدی، از عمل آنزیمی سیکلواکسیژناز 1و 2 جلوگیری می کند که این آنزیم ها مسئول تولید التهاب در اثر پروستاگلاندین ها می باشند. زنجبیل همچنین مواد شیمیایی پیش التهابی تولیدی بدن به نام سیتوکین ها را کاهش می دهد و یک نوع گیرنده درد که در اعصاب محیطی یافت می شود را بی حس می کند.

ورزشکاران ممکن است از کاهش سطح التهاب و درد عضلات پس از تمرین بهره مند شوند که در نتیجه سبب تسهیل سریع تر بازیافت از تمرین شدید می شود. گرفتن مکمل زنجبیل با دوز ۲۵۵ میلی گرم روزانه دو بار در طول ۶ هفته کاهش درد و التهاب را نشان داده است و همچنین بهبود تحرک در آن هایی که از آرتروز رنج می برندرا سبب شده است.

مطالعه ای با دارونما مشخص کرد که دوز ۲ گرم در روز از زنجبیل، تجویز شده به صورت خام یا به شکل گرما دیده، بیش از ۱۱ درد عضلانی ناشی از ورزش وزنه برداری را در مقایسه با دارو نما ۲۵ در صد کاهش می دهد. علاوه بر این مرور سیستماتیک از آزمایش های بالینی نشان داد که برای مزایای ضد التهاب زنجبیل و یا ترکیبات خاص موجود در آن شواهدی وجود دارد، در نتیجه برای درد مرتبط با آرتروز به ویژه آرتروز شایع در ورزشکاران ارائه می شود.

ریشه زنجبیل تازه و خشک شده و یا مکمل زنجبیل به عنوان عصاره، تنتور، کپسول و روغن در دسترس است. علاوه بر این زنجبیل می تواند به صورت خام مصرف شده یا به عنوان ادویه در پخت و پز اضافه شود. تحقیقات از دوز ۰/۵ تا ۲ گرم در روز ترجیحاً تقسیم به ۲ دوز برای درمان درد و التهاب عضلات حمایت می کند. اگر زنجبیل به شکل کپسول مصرف شده، عصاره استاندارد شده با محتوای ۵ درصد جینجرول توصیه می شود. دوز ۲ گرم از زنجبیل خام به صورت کپسول که تقریباً معادل یک قاشق چای خوری از پودر زنجبیل، نصف قاشق چای خوری از عصاره زنجبیل و یا یک قاشق غذا خوری زنجبیل تازه خرد شده است. ترکیبی از یک قاشق غذا خوری زنجبیل تازه رنده شده، دو قاشق چای خوری روغن زیتون، یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری خردل دیژون می تواند به عنوان چاشنی برای گوشت یا ماهی استفاده شود. در حالی که اثرات بیماری مرتبط با استفاده از مکمل زنجبیل بسیار نادر است، برخی موارد سوزش خفیف معده، ناراحتی معده و اسهال با دوز ههای بیشتر گزارش شده است

پزشک آنلاین
شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: