کد خبر: ۲۱۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
ویتامین ای (E) یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و از بافت‌ های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب ‌های شیمیایی محافظت می ‌کند
شفا آنلاین>سلامت>ویتامین‌ها بر اساس حلالیت آن‌ها در آب و یا در چربی به دو گروه تقسیم می‌شوند، ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب. ویتامین E. یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین همچون ویتامین C. خاصیت آنتی اکسیدانی <Antioxidant properties>دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد.


به گزارش شفا آنلاین:ویتامین ای (E) یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و از بافت‌ های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب ‌های شیمیایی محافظت می ‌کند.


فواید ویتامین E

این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می‌کند. همچنین ویتامین ای دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند (بهبود عملکرد سیستم گردش خون). این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده با اکسید شدن کلسترول که ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن ضروری است مبارزه می‌کند. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می‌شوند، مقابله کند.

ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند.

از فواید ویتامین ای برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت ضد التهابی: ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم ها یا میانجی های مسوول التهاب از بروز التهاب پیشگیری می کند.

محافظت در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش استفاده از کرمی که حاوی ویتامین E است قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب می تواند احتمال ایجاد چروک و تومورهای سرطانی را کاهش دهد.

خاصیت مرطوب کنندگی: ویتامین E با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست را مقاوم کرده و رطوبت آن را حفظ می کند.

محرک حرکات زیرپوستی: ویتامین E با تحریک سلول های رگ های خونی سبب افزایش حرکت زیرپوستی می شود و به عبارتی خون را زیر پوست به جریان می اندازد.

عوارض کمبود ویتامین E

از جمله عوارض کمبود این ویتامین می توان گفت باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می‌شود. همچنین کمبود ویتامین E باعث ریزش مو می‎شود. یکی دیگر از عوارض دیگر کمبود ویتامین E خونریزی می‎باشد که ممکن است در مغز یا به وسیله لکه‎های وسیعی در زیر پوست و شکم پیدا گردد.


میزان مصرف ویتامین E

مقدار مصرف ویتامینE به تشخیص پزشک بستگی دارد، بنابراین سعی کنید نسبت به مصرف خودسرانه کنید، اما به طور معمول مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامینE برای بزرگسالان ۱۵ میلی گرم است و توصیه می‌شود سعی کنید بیشتر از منابع غذایی آن را دریافت کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. ویتامین‌های محلول در چربی که ویتامین E نیز شامل آن است، برای جذب به چربی نیاز دارند، بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین E که بیشتر به صورت قرص ویتامین ای ۴۰۰ تهیه می‌شود، همراه با وعده‌های غذایی است که حاوی چربی باشند، خصوصاً شام یا ناهار.

منابع ویتامین E

ویتامین E تنها در منابع گیاهی است و در منابع چربی حیوانی یافت نمی‌شود. روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ این ویتامین می‌باشد.

مواد غذایی مانند:

    روغن آفتاب و تخمه گردان
    بادام
    آجیل تازه اسفناج٬ کلم پیچ
    کلم بروکلی
    جوانه گندم
    گوجه فرنگی
    سویا و سیب زمینی

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: