کد خبر: ۲۱۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 16
صنعت داروسازی برای مردم ایران، یک صنعت غرور آفرین است و قطعا هرچه این صنعت تقویت شود و صادرات دارو توسعه پیدا کند، مردم احساس غرور ملی و امنیت ذهنی بیشتری داشته و به دولت و صنعت خود خواهند بالید
شفاآنلاین>سلامت>یک دست اندرکار صنعت داروسازی کشور، نسبت به مشکلات پیش روی صادرات داروهای تولید داخل، گلایه و انتقاد کرد.

به گزارش شفاآنلاین،پیمان ترحمی، با توجه به مشکلاتی که در زمینه صادرات دارو ایجاد شده است، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان دارو<medicine>در کشور، چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم، دائما گرفتار مشکلات و چالش های سردرگم و غیر معمولی بوده اند که اغلب از خارج از سازمان و مجموعه خودشان به آنها تحمیل شده و این مسائل و معضلات، توان مجموعه ها را آنچنان به خود مشغول داشته که نتوانسته اند شرایط لازم برای جهش و تمرکز بر صادرات را فراهم کنند.

این داروساز ادامه داد: این موضوع تا جایی پیش رفته که حتی بازارهای کشورهایی همچون عراق و افغانستان که زمانی در اختیار تولیدکنندگان داروی ایرانی بود، به شکل کاملا محسوس و جدی از دست داده ایم.

ترحمی تصریح کرد: فشار نقدینگی، رفتارهای چند گانه سازمان غذا و دارو و سایر سازمان های مرتبط با تجارت خارجی، تغییرات مدیریتی، بروکراسی مبهم و پر دست انداز، سبب شده که حمایت هایی هم که گاهی اوقات دولت از صنعت دارو داشته، بی اثر و ابتر شود، بطوریکه صادرکنندگان دارو را خسته و فرسوده ساخته است.

به گفته مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی، تصدی گری های دولت باید کاهش یابد و امور به تشکل ها واگذار شود و علاوه بر این، بسیار مهم است که دولت برای صادرات دارو، اهمیت و اولویت قائل شود.

این دست اندرکار صنعت داروسازی کشور، ادامه داد: یکی از بزرگ ترین گرفتاری های فعلی این است که مدیران دولتی محتاط شده و حوصله تصمیم های سخت، پر ریسک، بزرگ و تنش آفرین را ندارند. این درحالی است که به هرحال مدیریت، خصوصا در عرصه کالاهای استراتژیک، مجموعه ای از تصمیمات سرنوشت ساز و مسئولیت آور است.

ترحمی با اشاره به دستورالعمل های ارزی، اضافه کرد: صنایع داروسازی، بارها و بارها از گروه بندی های ارزی و جابه جا کردن سرفصل های ارزی، آسیب دیده اند و متاسفانه کسی نیست که در این روابط سرعت عمل به خرج دهد و مشکلات داروسازان<Pharmacists> را خصوصا آنهایی که برنامه صادراتی دارند یا اینکه در مناقصه های خارجی متعهد شده اند را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به مشکلات فعلی داروسازان، اظهار داشت: هزینه های بسته بندی دارو به شدت افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه خریدهای اعتباری حذف شده و بسیاری از هزینه ها باید به صورت نقدی انجام شود. این درحالی است که بخش بزرگی از نقدینگی شرکت های داروسازی نزد دولت و سازمان های بیمه گر بلوکه شده و بخش دیگری که در گردونه صادرات است نیز گرفتار باز و بسته بودن روزنه های نقل و انتقال پول و نوسانات نرخ ارز است.

ترحمی در پایان تصریح کرد: صنعت داروسازی برای مردم ایران، یک صنعت غرور آفرین است و قطعا هرچه این صنعت تقویت شود و صادرات دارو توسعه پیدا کند، مردم احساس غرور ملی و امنیت ذهنی بیشتری داشته و به دولت و صنعت خود خواهند بالید.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: