کد خبر: ۲۱۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 12
شرکت‌های دانش بنیان برای گسترش موفقیت خود و دستیابی به اقتصادی خوب به قاره آفریقا سفر کرده‌اند
شفاآنلاین> اجتماعی>  امروز بیش از سه هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و برخی از آن‌ها آنقدر رشد کرده‌اند که سالیانه میلیارد‌ها تومان درآمد دارند.

به گزارش شفاآنلاین: شاید تا قبل از سال ۹۲ که هنوز قانون دانش بنیان در کشور تصویب نشده بود یکی از مهم‌ترین اهدافمان تاسیس شرکت‌هایی بود که بتوانند بر مبنای دانش به تولید محصولات و خدمات پردازند؛ اما امروز تعداد این شرکت‌ها آنقدر  زیاد شده و تعداد محصولاتی که تولید شده‌اند به قدری بالا رفته که ایران بی نیاز از سایر کشورهای جهان برای برطرف سازی نیازهای خود شده است و دیگر تاسیس شرکتی جدید دغدغه اصلی ما نیست بلکه  آنچه امروز برای کشور اهمیت دارد درآمدزایی این شرکت‌ها و راه پیشرفتی است که در پیش دارند.

اکنون شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های بسیار خوبی وارد شده اند و دست به افتخار آفرینی‌هایی بزرگ زده‌اند؛ آن‌ها موفق به تولید محصولات هایتکی شده‌اند که تا قبل از این در کشور وجود نداشت و مجبور بودیم آنها را با قیمتی بسیار بالا از سایر کشور‌های خارجی وارد کنیم و اگر زمانی هم در داخل تولیدی انجام می‌گرفت اغلب به شکل مونتاژ بود، اما به کمک دانش و فناوری توانستیم شرکت‌هایی را  تاسیس کنیم که دانشمندان جوانش دست به افتخار آفرینی‌های بزرگی زده‌اند.

ریل گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان به اتمام رسیده است

اکنون تولید محصول برای ما دغدغه است و درآمدزایی شرکت‌ها و راه پیشرفت آنها تبدیل به موضوعی مهم شده است ؛ ریل گذاری ابتدایی شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی انجام گرفته و باید منتظر ماند تا لوکوموتیوران قطار دانش بنیان بتواند شرکت‌ها را به سر مقصد نهایی که رشد و پیشرفت و در رتبه اول ایستادن است، برساند زیرا  مهم‌ترین هدفی که  امروز کشور برای شرکت‌های دانش‌بنیان ترسیم کرده ایجاد درآمد زایی و ارتباط با شرکای خارجی است.

نفر اول در اکوسیستم نوآوری جنوب غرب آسیا هستیم

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هیچ چیز کمتر از دیگر شرکت‌های جهان ندارند و می‌توانند محصولات خود را به بازار‌های جهانی عرضه کنند؛ بازار‌هایی که بستری مناسب برای فعالیت شرکت‌ها و عرضه محصولات دانش‌بنیان است.



به تازگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فکر افتاده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان را در عرصه‌های بین‌المللی فعال کند و بستری مناسب برای تجاری سازی محصولات و ایجاد درآمد زایی برای آن‌ها فراهم سازد، بستری که اکنون از قاره آفریقا آغاز شده و به دنبال رسیدن به قاره اروپا و در نهایت گسترش در سراسر جهان است.

چند ماهی است که شرکت‌های دانش‌بنیان در راس یک هیات بلند پایه به قاره  آفریقا می‌روند تا در آنجا با شرکای خارجی خود آشنا شوند؛ به زعم مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازار قاره آفریقا برای محصولات دانش بنیان کشور ایران بسیار مناسب است و می‌توان در این بازار نقش آفرینی خوبی را داشت؛  بازاری که به طور قطع تا چند سال آینده مشتریان بسیاری خواهد داشت و اگر دیر بجنبیم آنرا از دست خواهیم داد.

بازارقاره  آفریقا محفلی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در قاره آفریقا اظهار کرد: بازار قاره آفریقا یکی از مهمترین بازار‌هایی است که در آن فعال شده‌ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه آفریقای بازار بسیار مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است گفت: قاره آفریقا محدودیت‌های اروپا و هزینه‌های زیاد آن را ندارد و به همین دلیل فعالیت در آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مفید و راحت است.

وی با اشاره به بِکر بودن بازار قاره آفریقا اظهار کرد:  گرفتن استاندارد از قاره آفریقا بسیار راحت است ضمن آنکه بازاری بسیار بکر برای شرکت‌های ایرانی به حساب می‌آید و همچنین به دلیل کم بودن میزان رقابت در این قاره شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در آن خود را به خوبی نشان دهند.

به طور قطع وجود بازار‌های بکر  می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند، اما یکی از موضوعات مهم برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار‌های جهانی گسترش آن‌ها است؛ البته شرکت‌های دانش بنیان بسیاری پتانسیل بزرگ شدن و حضور در بازار‌های اروپایی را دارند، اما  همانطور که همه ما می‌دانیم بزرگ شدن شرکت‌ها به راحتی امکان پذیر نیست و این حمایت‌ها و سیاست گذاری‌های مناسب است که سبب می‌شود شرکت‌ها  بزرگ شوند و به بازار‌های جهانی راه  پیدا کنند؛ در حال حاضر معاونت علمی و فناوری با ۴۶ شرکت دانش بنیان به آفریقای جنوبی سفر کرده است تا بستر تجاری را برای آن‌ها فراهم کند، اما ۴۶ شرکت در برابر ۳۷۰۰ شرکت تعداد بسیار کمی است و باید تعداد از شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

شرکت‌های بزرگ دانش بنیان شانس اول حضور در سفرهای تجاری

علی مرتضی بیرتگ رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به چگونگی حضور شرکت‌های دانش بنیان در سفرهای تجاری  اظهار: شرکت‌هایی که بزرگ باشند ،بتوانند فعالیت خود را در دیگر قاره‌ها ادامه دهند و همچنین امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند می‌توانند در سفرهای تجاری به دیگر کشورها حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند اثر گذاری بسیار خوبی در آفریقا داشته باشند گفت: در حال حاضر روی بازار آفریقا سرمایه گذاری کرده ایم و به دنبال رسیدن به دیگر کشور‌های جهان هستیم.

اکنون برنامه بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است؛ برنامه‌ای که می‌تواند درآمدزایی بسیار بالا داشته باشد و سبب  گسترش اشتغالزایی برای جوانان شود؛ اما موضوع مورد توجه آن است که نباید تنها به ۴۰ شرکت توجه کرد بلکه علاوه بر گسترش فعالیت‌ها در سایر قاره‌ها باید بستری را فراهم کرد تا ضمن آن شرکت‌ها بتوانند صادرات محصولات خود را به راحتی و در شرایط سخت موجود انجام دهند؛ بسترسازی برای گسترش فعالیت در سایر شرکت‌ها و همچنین ایجاد امکانات مناسب برای آن‌ها هم اهمیت دارد.


پیگیری فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در قاره های مختلف

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار‌های بین المللی گفت: حضور شرکت‌ها در بازارهای بین المللی سبب می‌شود تا برنامه خوبی برای تجاری سازی محصولات تدوین شود.



وی ادامه داد: علاوه بر آفریقا  بازار شرق آسیا و منطقه هم برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد ؛ اکنون دفاتر تجاری ما در ازبکستان و ترکیه فعال شده‌اند و به دنبال گسترش فعالیت‌ها و درآمدزایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

برنامه معاونت علمی چگونه می‌تواند چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد؟

در حال حاضر برنامه‌ای آغاز شده و دریچه ای باز شده است که به کمک آن می‌توان نسبت به آینده اقتصادی کشور بسیار امیدوار بود اما باید دید که این برنامه جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا چه اندازه موفق خواهد شد و چگونه می‌تواند چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد؛ از سویی دیگر مسئولان معاونت باید توجه داشته باشند که دلخوش به تعداد کم شرکت‌های دانش بنیان نباشند بلکه  بستری مناسب را فراهم کنند تا سایر شرکت‌ها هم بتوانند در این اتفاق خوب و برنامه معاونت شرکت داشته باشند؛  برنامه‌ای که اگر بستر مناسب آن فراهم شود ، بروکراسی‌های اداری و برخی اعمال سلیقه‌های شخصی در آن وجود نداشته باشد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و اقدامی روبه جلو در راستای  ایجاد زیست‌بوم فناوری و گذر از اقتصاد نفتی باشد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: