کد خبر: ۲۱۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
امروزه خیرین سلامت در کشور کارهای بزرگی را در زمینه ساخت بیمارستان‌ها شروع کرده‌اند به طوریکه در استان‌های مختلف و مناطق محروم، بیمارستان‌های بزرگی در زمینه سرطان، اطفال و عمومی در حال احداث هستند
شفا آنلاین> سلامت> شهریاری گفت: در دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه‌های بیمارستانی برنمی‌آیند و خیرین‌ سلامت باید همکاری بیشتری با ما داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین:  حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صبح امروز در مراسم دومین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع تجهیزات که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروزه خیرین سلامت در کشور کارهای بزرگی را در زمینه ساخت بیمارستان‌ها شروع کرده‌اند به طوریکه در استان‌های مختلف و مناطق محروم، بیمارستان‌های بزرگی در زمینه سرطان، اطفال و عمومی در حال احداث هستند.

وی ادامه داد: خیرین حوزه سلامت در شهر تبریز 2 بیمارستان 250 تخت خوابی مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال ساخت هستند که یکی از آنها بیمارستان ویژه بیماران سرطانی است.

شهریاری ادامه داد: تاب‌آوری بیمارستان‌ها در برابر بروز زلزله یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود زیرا 2 مرکز درمانی که به وسیله وزارت راه ساخته شده است با اولین زلزله تخریب شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: در استان فارس یک بیمارستان بزرگ در زمینه پیوند و سرطان به وسیله خیرین سلامت در حال ساخت است و خیرین سلامت، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشت و پایگاه‌های اورژانس و دیگر مراکز در حال ساخت هستند.

وی ادامه داد: با مشارکت وزارت بهداشت و استانداری‌ها بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به وسیله خیرین سلامت در حال ساخت است و خیرین سلامت در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها و خرید تجهیزات بیمارستانی مشارکت خوبی را داشته‌اند.

شهریاری اضافه کرد: منابع مالی دولت محدود است و کفاف بیمارستان‌ها و تجهیز این مراکز را نمی‌دهد به همین دلیل من از خیرین سلامت خواهش می‌کنم فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: رویکرد ما این است که باید به سمتی برویم تا از بیمار شدن مردم پیشگیری شود و ما تأکید زیادی به اینگونه موضوعات بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های مختلف در مجلس داریم.

تامین هزینه‌های درمان از عهده هیچ دولتی برنمی‌آید

وی ادامه داد: در تمام دنیا هزینه‌های درمان سرسام آور است و این هزینه‌ها از عهده هیچ دولتی به تنهایی بر نمی‌آید.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه‌های بیمارستانی برنمی‌آیند و خیرین‌ سلامت باید همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند؛ ما باید تلاش کنیم تا مردم کمتر بیمار شوند و مجلس در زمینه پیشگیری‌، بهداشت و رفع مشکلات مناطق محروم همچنین دسترسی‌ عادلانه به مراکز بهداشتی – درمانی مصوباتی دارد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته کارهای خوبی در زمینه پیشگیری انجام شده است، افزود: آماده شدن زیرساخت‌ها یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود و خوشبختانه بسیاری از مناطق کشور زیرساخت‌ها آماده شده است و در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است تا 30 درصد از ظرفیت گروه‌های مختلف رشته‌های پزشکی ویژه افراد ساکن در مناطق محروم اختصاص پیدا کند.

شهریاری ادامه داد: در رشته‌های تخصصی بین 500 تا 600 نفر از افراد جزو سهمیه مناطق محروم امسال فارغ‌ التحصیل می‌شوند و این کار با هدف رفع کمبود متخصص انجام شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور گفت: توزیع ناعادلانه تخت و تجهیزات پزشکی در کشور یکی از مشکلات جدی حوزه بهداشت و درمان کشور است و ایران طی چند سال گذشته در مناطق مختلف به ویژه محروم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خوبی را ساخته است اما مسئله مهم کمبود منابع است که باید خیرین‌ سلامت در این خصوص ورود پیدا کنند.

باید دسترسی‌ مردم به خدمات بهداشتی و درمانی آسان‌تر شود

وی ادامه داد: باید دسترسی‌ مردم به خدمات بهداشتی و درمانی آسان‌تر شود و در این راستا شرکت‌های دانش‌ بنیان در زمینه ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند که باید از آنها حمایت شود.

شهریاری ادامه داد: ما باید تولید داخل را تقویت کنیم و نگذاریم‌ دستگاه‌های مشابه تولید داخل از خارج از کشور وارد شود و خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان دستگاه‌هایی مانند رادیوتراپی‌، سی‌ تی اسکن، ماموگرافی، رادیولوژی‌ را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: با حمایت از شرکت دانش بنیان وابستگی کشور در زمینه تجهیزات پزشکی برطرف می‌شود و هر وقت که این حوزه به همراه دارو به وسیله دشمنان تحریم شد می‌توانیم بدون بروز هیچ مشکلی تجهیزات و داروی مورد نیاز داخل کشور را تأمین کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید همراهی بیشتری با تولیدکنندگان‌ داخلی داشته باشد و اولویت‌ اصلی خود را به خرید از شرکت‌های داخل دهد، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است دفترچه‌های کاغذی‌ بیمه حذف شوند و این کار در وزارت بهداشت شروع شده است و تعدادی از دفترچه‌های تأمین اجتماعی نیز حذف شده است.
بدون زیرساخت‌ها نمی‌توانیم دفترچه‌های کاغذی را حذف کنیم

شهریاری‌ اضافه کرد: مسئله مهم فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد خدمات الکترونیکی به وسیله دولت است و دولت باید اینگونه خدمات را گسترش دهد زیرا بدون آماده شدن زیرساخت‌های لازم ما نمی‌توانیم دفترچه‌های کاغذی بیمه را حذف کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر میزان کمبود متخصص در کشور گفت: در برخی از مناطق کشور ما نتوانسته‌‌ایم پزشکان متخصص  به اندازه کافی تأمین کنیم و ما پیشنهاد کردیم که در مراکز رادیولوژی‌ یک تکنسین‌ در آن محل حضور داشته باشد، متخصص این رشته به صورت آنلاین نظر خود را اعمال کند.

داروهای داخلی از وزارت بهداشت مجوز توزیع گرفته‌اند

وی مبنی بر میزان تجویز داروهای داخلی به وسیله پزشکان اظهار کرد: من از پزشکان درخواست دارم که بیماران را به سمت مصرف داروهای خارجی سوق ندهند زیرا در بسیاری از موارد داروهای داخلی با نوع خارجی آن از نظر کیفیت فرقی نمی‌کند و قطعاً داروهایی‌ که ساخت داخل است و به وسیله وزارت بهداشت مجوز توزیع گرفته است از نظر کیفی و کمی‌ مطابق استانداردهای‌ دنیا است.

شهریاری اضافه کرد: اگر دارویی اثربخشی‌ لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت مجوز واردات را می‌دهد، خوشبختانه کشور از نظر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل خاصی روبرو نیست. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: