کد خبر: ۲۱۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۷ - ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 07
چند ساعتی‌ست که سفارش عجیب مهناز افشار در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، در فضای مجازی منتشر شده است. او به معتادان توصیه کرده برای درمان سوء‌مصرف احتمالی مخدرها، داروی تزریقی "نالوکسان" با خود همراه داشته باشند

شفاآنلاین> اجتماعی> یادداشت> چند ساعتی‌ست که سفارش عجیب مهناز افشار در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، در فضای مجازی منتشر شده است. او به معتادان توصیه کرده برای درمان سوء‌مصرف احتمالی مخدرها، داروی تزریقی "نالوکسان" با خود همراه داشته باشند. و در ادامه توضیح داده که آمپول ارزانی‌ست و "بدون نسخه" قابل تهیه است!

توصیه‌ی بی‌ربط، شگفت‌آور، اشتباه و خطرناکی ست. اول این که نالوکسان، داروی بیمارستانی ست و اصلا به بیماران داده نمی‌شود. دوم این که فقط پزشک مجاز است پس از معاینه و بر اساس بالین و تاریخچه، دستور تزریق آن را بدهد، آن هم در جایی که وسایل احیاء در دسترس باشد.

دارویی ست که در صورت مصرف غیرمجاز می‌تواند باعث تشنج، نامنظمی ضربان قلب و ایست قلبی - تنفسی و مرگ شود. خود ما پزشکان و در بیمارستان، با احتیاط و در شرایط خاص و با کنترل علائم حیاتی، به سمت نالوکسان می‌رویم. مگر شدنی ست که کسی خودسرانه با خودش نالوکسان حمل کند و بر اساس تشخیص شخصی‌اش، آن را تزریق کند. مداخله غیرتخصصی و هیجانی در پزشکی، به مرزهای خطرناکی رسیده است. و بدتر این که پس از واکنش فعالان سلامت به این توصیه‌ی غیرعلمی و خطرناک، او به جای عذرخواهی و اصلاح خطایش، حالت طلبکارانه نیز به خودش گرفته است. و نوشته خودش مصرف کننده‌ و واردکننده  نیست و نمی‌دانسته و فقط به سفارش داریوش اقبالی عمل کرده است، و در ادامه از پزشکان و داروسازان خواسته آستانه‌ی تحمل خود را بالا ببرند!

 دکتر مصطفی جلالی فخر (متخصص داخلی و منتقد فیلم)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: