کد خبر: ۲۱۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 17
در این حادثه که بین یک دستگاه سواری لندکروز با تانکر نفتکش رخ داد کارشناسان علت حادثه را سه عامل رعایت نکردن حق تقدم از سوی راننده سواری، توجه نداشتن کافی راننده تریلی به جلو و قصور مسئولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن اعلام کردند
شفاآنلاین>سلامت کارشناسان راه در تحقیقات اولیه علت تصادف مرگبار خودروی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با یک دستگاه تانکر سوخت در ورودی شهر گرگان را که منجر به فوت سید محمدتقی نوربخش‌ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ‌و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی این سازمان شد، اعلام کردند. در این حادثه که ساعت 16 روز پنجشنبه رخ داد مقام‌های ارشد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای افتتاح یک پروژه به استان گلستان سفر کرده بودند.

به گزارش شفاآنلاین، سرهنگ علی عبدی فرمانده پلیس راه استان گلستان در رابطه با علت این تصادف گفت: در این حادثه که بین یک دستگاه سواری لندکروز با تانکر نفتکش رخ داد کارشناسان علت حادثه را سه عامل رعایت نکردن حق تقدم از سوی راننده سواری، توجه نداشتن کافی راننده تریلی به جلو و قصور مسئولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن اعلام کردند.وی افزود: اولین علت، بی‌احتیاطی از جانب راننده سواری تویوتا لندکروز به علت رعایت نکردن حق تقدم عبور هنگام دور زدن، دومین علت، نبود توجه کافی به جلو از جانب راننده تریلی نفتکش و سومین علت مربوط به قصور مسئولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن یا تقاطع غیرهمسطح بوده است.

استاندار گلستان که یکی از شاهدان این تصادف بوده در تشریح ماجرا گفت:‌ بعد از مراسم کلنگ‎زنی مرکز درمانی در علی‌آباد کتول قصد داشتیم که به گرگان برگردیم که بنا به خواست دکتر نوربخش قرار شد در میانه راه بازدیدی از بیمارستان تأمین اجتماعی گرگان داشته باشیم. دکتر نوربخش، تاج الدین و خلیل حنیف در خودروی جلویی بودند و من به همراه وزیر کار در خودرویی دیگر پشت سر آنها حرکت می‌کردیم، که در ‌پشت یکی از تقاطع‌ها ‌در لحظه‌ای کوتاه، یک دستگاه تریلی با سرعت بسیار زیاد به خودروی لندکروز رئیس سازمان تأمین اجتماعی برخورد کرد. بعد از آن ما که شاهد این اتفاق بودیم به سبب آنکه تأخیری در روند درمانی رخ ندهد، منتظر حضور آمبولانس‌های امداد نشدیم، مصدومان را با یک خودروی ون که ما را همراهی می‌کرد ‌به بیمارستان حکیم جرجانی رساندیم.

این در حالی است که رئیس اورژانس(Emergency) گلستان عنوان می‌کند که 10 دقیقه پس از این سانحه آمبولانس‌های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند‌، با بررسی وضعیت مصدومان مشخص شد که نوربخش و تاج الدین علایم حیاتی ندارند و خلیل حنیف مدیرکل امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بشدت مصدوم شده است که بلافاصله به بیمارستان اعزام شدند. در ادامه روند درمانی خلیل حنیف بعد از 4 ساعت به سطح هوشیاری رسید و پزشکان وضعیت او را رضایت بخش عنوان کردند.

کولیوند سرپرست سازمان اورژانس هم اظهار داشت: با اینکه آمبولانس‌ها در عرض ١٠ دقیقه به محل حادثه رسیدند اما به علت وخامت حال ٢ نفر از مصدومان و نزدیکى بیمارستان تأمین اجتماعى دکتر نوربخش و معاون پارلمانى وى توسط همراهان به بیمارستان انتقال داده شدند.

در همین رابطه رئیس کل ‌دادگستری استان گلستان هم گفت: ‌راننده تانکر حمل سوخت در پی تصادف خودروی حامل مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بازداشت شد.پس از این حادثه تصادف، سردار مهری رئیس پلیس راه کشور نیز در بیمارستان حضور یافت تا پیگیر وضعیت مصدومان حادثه باشد.سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز بلافاصله تیمی از کارشناسان پلیس را مأمور بررسی علت تصادف خودروی حامل رئیس سازمان تأمین اجتماعی کرد.

سردار تقی مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا - نیز در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات حادثه رانندگی گلستان و فوت مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاون سازمان، گفت‌: در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود تا مشخص شدن علت حادثه و معرفی مقصر تصادف برابر قانون و دستور مقامات قضایی این کار انجام می‌شود. مرحوم نوربخش و تاج‌الدین از خدمتگزاران خوب کشور بودند و در راه خدمتگزاری به مردم نیز دچار سانحه شدند.

وی افزود: از نزدیک از صحنه تصادف بازدیدی داشتم، متأسفانه در استان گلستان تعدادی نقاط حادثه خیز وجود دارد. تقاطع‌هایی که در سطح جاده اصلی استان گلستان وجود دارد و دچار مشکلات هندسی هستند.

مهری ادامه‌ داد: با پیگیری‌هایی که در جلسات متعدد و به صورت مکاتبات گسترده انجام شده برخی از این نقاط مشکل‌شان مرتفع شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد، مشکلات(Difficulties) این نقاط حادثه خیز باقی‌ مانده نیز برطرف شود، بی‌تردید مردم گلستان نیازمند خدمت بیشتری هستند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در خصوص علت وقوع این حادثه، گفت‌: کارشناسان در حال‌ بررسی هستند، اما در حوادث معمولاً جاده، راننده و وسایط نقلیه مورد بررسی قرار می‌گیرند. به ‌این‌ ترتیب در این حادثه نیز کارشناسان هم از نظر فنی و هم از نظر راه موضوع را مورد بررسی قرار خواهند تا نتیجه‌ قطعی پس از مشخص شدن به اطلاع عموم برسد.وی در خصوص حضور تیم‌های پلیس راهور در هنگام تردد مسئولان در سطح جاده‌ها، گفت‌: معمولاً در سطح استان‌ها زمانی که برنامه‌ای تنظیم شده باشد و به پلیس اعلام شود، براساس یک برنامه مشخص کنترل ترافیک انجام می‌شود. هنوز این موضوع را مورد بررسی قرار نداده‌اند، اما بی‌تردید همه کسانی که در سطح جاده‌های کشور در حال‌ تردد هستند از خدمات پلیس بهره‌مند می‌شوند. در استان گلستان تعدادی نقاط حادثه خیز وجود دارد و مقدور نیست که برای همه این نقاط حضور پلیس امکان پذیر باشد.

تردد مسئولان اگر برنامه‌ریزی شده باشد و به پلیس نیز اعلام شود نسبت به کنترل ترافیک رفت و آمد آنها اقدام خواهد شد.مهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود نقاط حادثه خیز در سطح جاده‌های کشور، گفت‌: کشور ما دارای 5000 نقطه حادثه خیز در سطح جاده‌ها است که از این میزان حدود 2000 نقطه درون شهری و 3400 نقطه برون شهری هستند. این‌ در حالی است که در گذشته این رقم به حدود 8000 نقطه می‌رسید که در سال‌های گذشته کاهش یافته است. قطعاً برای اینکه این نقاط هم سطح را به غیر هم سطح تبدیل کنیم نیاز به برنامه‌ای مدون داریم.وی افزود: در سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که این نقاط حادثه خیز در سطح کشور کاهش پیدا کند و این اتفاق در حد مقدورات سازمان راهداری انجام شده است و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است، اما کافی نیست و باید اعتبار بیشتری برای رفع این نقاط پر خطر و حادثه خیز در دستور کار قرار بگیرد.

برش
تسلیت مسئولان  کشوری

همزمان با اعلام خبر فوت سیدتقی نوربخش - مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی- و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون پارلمانی این سازمان درحادثه تصادف روز پنجشنبه، حسن روحانی رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری، جمعی از وزیران و شماری از مسئولان کشور این ضایعه را تسلیت گفتند.

 تسلیت رئیس جمهوری
متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
وَ مَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى‌الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یدْرِکهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ
خبر تلخ سانحه تصادف رانندگی و درگذشت اندوهبار رئیس و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی موجب تأثر و تألم فراوان شد.مرحوم دکتر سید تقی نوربخش، همراه صدیق و کوشای دولت در ۵ سال گذشته؛ مدیری متعهد و دلسوز، پرکار، صادق و متواضع بود که لحظه‌ای از خدمت به خانواده تأمین اجتماعی بویژه کارگران زحمتکش و بازنشستگان شریف باز نایستاد.مرحوم عبدالرحمن تاج‌الدین معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی نیز سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف پارلمانی و اجرایی خدمات ارزنده‌ای داشتند، و تقدیر چنین بود که این دو چهره خدمتگزار، با هم و در مسیر خدمت به مردم به دیدار معبود بشتابند.

اینجانب این ضایعه را به خانواده‌های محترم نوربخش و تاج الدین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، خانواده بزرگ دولت و جامعه عزیز کارگری و بازنشستگان تسلیت می‌گویم.برای آن عزیزان فقید که در راه خدمت به مردم جان خود را تقدیم کردند، از درگاه خداوند متعال رحمت واسعه و علو درجات، برای خانواده‌های محترم ایشان و بازماندگان صبر و اجر و برای مصدوم این سانحه شفای عاجل و کامل مسألت دارم.
 در پیام جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آمده است: مرحوم دکتر نوربخش از پزشکان ارزشمند و مدیران با تجربه کشور بود و پدر بزرگوارش نیز عمر خود را در حوزه سلامت و درمان و ارائه خدمات فراوان به مردم بیرجند و قائن در استان خراسان جنوبی صرف کرد که خدمات این خاندان سادات خیرخواه، هرگز از یاد و خاطر مردم این منطقه فراموش نخواهد شد.مرحوم تاج‌الدین نیز که نماینده مردم اصفهان در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بود، خدماتی ارزنده و کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی، ضمن عرض تسلیت به مردم شریف ایران، مجموعه خدوم سازمان تأمین اجتماعی و خانواده درگذشتگان، برای این دو عزیز، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت کرد.

 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز با انتشار پیامی این ضایعه دردناک را به خانواده‌های محترم این عزیزان و همه همکاران مرتبط با خانواده بزرگ سازمان تأمین اجتماعی تسلیت گفت.

 محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید مناف هاشمی استاندار گلستان در پیامی مشترک نوشتند:

«این ضایعه آنچنان سخت و دردناک بود که هنوز باوری نسبت به درگذشت آنان در فکر و ذهنمان نمی‌گنجد. بی‌شک مردم قدرشناس جمهوری اسلامی ایران خدمات و زحمات بی‌دریغ این مدیران دلسوز و شیفته خدمت را از یاد نخواهند برد و براستی که مدیران خدوم در قلب پاک ملت جای دارند.»

 محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت خود نوشت: زنده یاد نوربخش از مدیران فعال و دلسوز کشور بود که همواره دغدغه همراهی با اصحاب رسانه و رفع مشکلات آنها را داشت و در سال های خدمت در سازمان تأمین اجتماعی خدمات ارزشمندی را برای اهالی رسانه به یادگار گذاشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: