آدم ها باران را دوست دارند. تهران را هم دوست دارند. هر قدر هم که مصائب باران زیاد باشد باز هم بودن باران و روزهای بارانی را به نبودش ترجیح می دهند. اینکه آسمان صاف باشد و آدم ها زیر باران شاعر شوند را دوست دارند. اما همیشه بارش باران مصائب خودش را هم دارد. از گران شدن کرایه تاکسی و اسنپ گرفته تا آب گرفتگی معابر و خیابان ها.
شفا آنلاین>
اجتماعی>چند روز است که باران در تهران می بارد. در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی پر است از عکس هایی که آدم ها از پیاده روی در باران گرفتهاند و برایش شعر نوشتهاند. آدم ها باران را دوست دارند. تهران را هم دوست دارند. هر قدر هم که مصائب باران <
The dread of rain>زیاد باشد باز هم بودن باران و روزهای بارانی را به نبودش ترجیح می دهند. اینکه آسمان صاف باشد و آدم ها زیر باران شاعر شوند را دوست دارند. اما همیشه بارش باران مصائب خودش را هم دارد. از گران شدن کرایه تاکسی و اسنپ گرفته تا آب گرفتگی معابر و خیابان ها. وقتی که باید کرایه پنجهزارتومانی با 10 هزارتومان بدهی.
به گزارش شفا آنلاین:مسیرهایی که نیم ساعته میرفتی را باید یک ساعت و نیم یا دوساعت بروی و این مشکلی است که سالیان سال در تهران وجود داشته و هیچ کدام از مدیریتهای شهری تهران نتوانسته آن را حل کند. جویهای پر از آب و موزاییکهای لقوتق پیادهروها هم از سوی دیگر عابران پیاده را آزار میدهد. متروهای پر از مسافر و آبگرفتگی خیابانها که با عبور هر ماشینی گل و شن را به اطراف پرتاب میکند. مسئولان و پلیس مدام اعلام میکنند که مسیرها قفل شده و نباید از آن رفت و آمد کرد. مسیرهای تهران روی نقشه خیابانهای پر از ترافیک را نشان میدهد و اعصابهایی که پشت فرمان ماشینها داغان می شود. این مصیبتهای باران در شهری مانند تهران است. چندی پیش پلیس راهور تهران بزرگ گفته بود که در روزهای بارانی آمار تصادف در تهران 30درصد اضافه میشود. اما آنچه در این روزها اهمیت فراوان دارد این است که رانندگان هم باید کمک کنند تا ترافیکهای بارانی کم کم گرهاش باز شود. درست است که خیابانها و سیستم حمل و نقل دچار مشکل است اما شاید بتوان با درصدی از رعایت قوانین ترافیکی این مشکل را سبکتر کرد. در چنین روزهایی لزوم رعایت فاصله طولی و روشنی چراغ خودرو هنگام رانندگی در هوای بارانی بسیار مهم است. یکی دیگر از توصیه های مهم به رانندگان دراين روزها این است که در روزهای بارانی احتمال تصادف چند برابر میشود و از طرفی عابران نیز بهدلیل بارش باران برای عبور از معابر و خیابانها عجله دارند. اما معضل پیاده روهای تهران نیز سال هاست که عابران را رنج میدهد و درست نمی شود. وقتی آدمها به اتوبوسهای پر از مسافر پناه میبرند و واگنهای مترو پر از آدمهای کنسرو شده است، پیادهروی کردن در خیابان هم به راحتی اتفاق نمی افتد. بودجه ای که سالها در این شهر خرج شده حتی نمیتواند در چنین مواقعی هم اندکی از رنج شهروندانش در حمل و نقل بکاهد. آدمها تصمیم میگیرند خودروهای شخصی خود را بیرون بیاورند و مشکل ترافیک هم اضافه میشود. سال گذشته ريیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به موانع موجود در پیادهروها افزود: کندهکاری در پیاده روها، انجام کارهای عمرانی و ایجاد چاله و عبور موتورسواران در پیادهروها از جمله مشکلات پیادهروها در سطح شهر تهران است. علیخانی گفته بود: وقتی اصول شهرسازی رعایت نشود، این معضلات به وجود میآید. در تمام شهر یک پیاده رو پیدا نمیشود که استاندارد باشد. وی با بیان اینکه نباید هر کسی به سلیقه خود از یک نوع سنگ فرش یا موزاییک در پیادهروها استفاده کند، گفت: باید برنامه ای تنظیم شود که بر اساس آن از سنگ فرشهایی با کیفیت، منظم، یک دست و یک رنگ برای پیادهروها استفاده شود. علیخانی با اشاره به معضل ورود موتورسیکلتها به پیادهروها ادامه داد: باید با ایجاد موانعی در پیادهروها از ورود و مزاحمت موتورسیکلتها ممانعت به عمل آید، البته این کار در دستور کار شورا قرار دارد. ريیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر رفع موانع و چالههای موجود در بسیاری از پیادهروها افزود: علاوه بر مردم عادی و سالمندان، افراد روشن دل نیز از این چالهها و موانع در پیادهروها رنج میبرند که باید به این موضوع نیز توجه ویژه شود. نبود توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان در روزهای بارانی از جمله عواملی است که سبب میشود در این روزها ساعتها در خیابان بمانیم. چراکه بررسیها نشان میدهد مواردی همچون پارک دوبل ، توقف و پارک غیر مجاز ، دور زدنهای غیرمجاز و حرکت در مسیرهای ممنوع در این روزها افزایش مییابد که بر پیچیده شدن شرایط ترافیکی معابر می افزاید. وجود بیش از چهار ميليون خودرو در شهر تهران در کنار توجه به اینکه ظرفیت معابر تهران اشباع است و میزان پلاک شدن و ورود خودروها به شهر بدون محدودیت و نظارت انجام میشود به خودی خود نشان میدهد چرا ترافیک در تهران و به ویژه در روزهای بارندگی شدیدتر شده است.
تهران سالهاست كه جا ندارد
تبديل شدن معابر تهران به پاركينگي بزرگ به خصوص روزهاي باراني، اتفاق تلخي است كه امسال نيز خرد شدن اعصاب شهروندان رادر پی داشت. كه در اين ميان نقش خود شهروندان در استفاده بيرويه از خودرو آنهم به بيانظباطترين حالت ممكن، بسيار پررنگ است. زمين ماندن حمل و نقل عمومي و اتوبوسها و متروهايي كه از تعداد مسافران به مرز انفجار رسيده است. همه اينها سبب شده تا روزهاي اخير ، زندگي و تردد در پايتخت سختتر از هميشه شود. پايتختي كه سالهاست جاي تازه براي ورود و عبور و مرور خودرو ندارند اما همچنان خودرسازان به توليد و عرضه انبوه خودرو مشغولند و بار ترافيك شهر را پربارتر ميكنند.
نه خودروي فرسودهاي از شهر خارج شده و نه ذرهاي به فر هنگ ترافيك مردم افزوده ميشود. در چند روز گذشته، معابر فرعي و حتي كوچههاي بنبست تهران نيز از دردسرهاي ترافيك شهر در امان نبوده و هيچ راهكاري هم براي گذر از آن پيدا نميشود. موضوع بارش باران و رابطه مستقیم آن با ترافیک، مساله امروز و دیروز نیست و سالهای سال است کلانشهر تهران با این موضوع روبهروست اما هیچ داروی شفابخشی برای این چالش تجویز نمیشود.
چندی پیش محسن هاشمیريیس شورای اسلامیشهر تهران گفت: من آگاهی جدی از وضعیت ترافیکی تهران ندارم، اما آنچه که شنیدم، به دلیل آنکه برای ترافیک صبح مدیریت بهتری شده وضع بهتری دارد. ولی ترافیک پیک عصر ما همچنان پابرجاست.
علت هم در این است که شما در پیک عصر به غیر از مسائل مربوط به رفت و آمد پرسنل و اماکن اداری، ناگهان بخش تجاری شهر هم بهشدت فعال میشوند و از ساعت چهار و پنج که بخش تجاری فعال میشود، کسانی که میخواهند اقدامات گردشگری و خرید انجام دهند از این موقع بیرون میآیند و به حجم ترافیک هم اضافه می شود. من فکر میکنم هنوز راهحل جدی برای ترافیک عصر پیدا نکردهاند و باید روی آن کار کنیم. البته یک کارهایی قبلا انجام شده بوده که یک مقدار آن را حل کرده است. ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است.
میدانید که ترافیک تهران صبحها از بیرون تهران شروع میشود و از داخل تهران ترافیک کمتری داریم! دلیل هم این است که صبح زود حجم زیادی خودرو از شهرهای اقماری تهران به سمت مرکز استان تهران حرکت میکنند.
سردار محمدرضا مهماندار ريیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به بارندگی تهران و پایین آمدن سرعت تردد خودروها گفت: حجم ترافیک در سطح معابر چند برابر شده است.وی به شهروندان توصیه کرد: شهروندان عزیز تهرانی از رفت و آمدهای غیرضروری خوداری کنند و تا جای ممکن حمل و نقل عمومیرا برای انجام امور روزمره انتخاب کنند. در صورت استفاده از خوروی شخصی، زمانی دو تا سه برابر نسبت به روزهای معمول برای رسیدن به مقصد در انتظارشان خواهد بود.
باران مشکل بیآبی را کم نمی کند
اما آن قدر بیآبی و خشکسالی در انتظارمان است و آن قدر منابع آبی را هدر دادهایم که هر قدر باران ببارد مسئولان می گویند هنوز کمبود منابع آبی داریم. دیروز ريیس مرکز ملی خشکسالی با بیان اینکه سهم پاییز ۲۵ درصد از کل بارشهای سال است، گفت: از ابتدای پاییز تا آبان ماه میانگین بارش کل کشور ۳۵.۵ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلیمتر بیشتر است و پیشبینی میشود که تا پایان فصل پاییز بازندگیها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، با این وجود خشکسالیهای انباشته و افت شدید آبهای زیرزمینی جبران نمیشود. خوشبختانه پاییز امسال روی خوشی به ایران نشان داده و از ابتدای این فصل شاهد بارندگیهای نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال در غالب مناطق کشور هستیم. صادق ضیايیان گفته از اول مهر تا روز 22 آبان دو میانگین بارش بلندمدت کشور ۲۱.۶ میلیمتر و برای مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱.۲ میلیمتر ثبت شده است بنابراین در ایران نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلیمتر و نسبت به سال قبل حدود ۲۴ میلیمتر افزایش بارش وجود دارد. از اول مهر تا ۲۲ آبان، استان تهران ۴۴.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده این در حالیاست که در این بازه زمانی بارش سال قبل تهران ۹.۲ میلیمتر و بارش بلندمدت تهران ۲۹ میلیمتر بود بنابراین نسبت به درازمدت ۱۵.۷ میلیمتر افزایش بارش رخ داده است. ريیس مرکز ملی خشکسالی ضمن اشاره به اینکه در اغلب استانها از ابتدای مهر تاکنون نسبت به متوسط بلندمدت افزایش بارش ثبت شده است، استانهای پربارش و کمبارش را برشمرد و گفت: در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلندمدت این استانها افزایش بارش قابل توجه ثبت شده است. از سوی دیگر در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین نسبت به میانگین بلندمدت این استانها بارش کمتری دریافت شده است.
ضیايیان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر بارشهای اخیر در جبران کمبود منابع آبی تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال باید بدانیم پاییز به طور نرمال چه سهمی از بارشهای کل سال زراعی را دارد. بارشهای پاییز سهم ۲۵ درصدی از کل بارشهای یک سال آبی دارد، بدین ترتیب که سه درصد از کل بارشهای کشور در طول سال برای مهر، هشت درصد برای آبان و ۱۴ درصد برای آذرماه است. او با بیان اینکه مهر و آبان ۱۱ درصد از بارشهای کل کشور را شامل میشوند، گفت: بررسی آوردهای بارشی نشان میدهد که تاکنون این ۱۱ درصد سهم مهر و آبان تامین شده و حتی حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طی این دو ماه هستیم و پیشبینی میشود که تا پایان پاییز امسال در غالب مناطق کشور بارشها در حد نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوی، پاییز امسال ۲۵ درصد سهم بارشی خود را دریافت میکند. اما خشکسالی و کمبود شدید آب در ایران به این آسانی جبران نمیشود. با اینکه ۱۳ میلیمتر بارش بیشتر از ابتدای مهر تاکنون خوشحال کننده است اما برای جبران خشکسالیهای متمادی به هیچ وجه کافی نیست چون در ۱۱ سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و بارشها زیر نرمال یا نهایتا در حد نرمال بوده است، در نتیجه این شرایط هم منابع آبهای زیرزمینی و آبهای ذخیرهشده پشت سدها به شدت افت کرده است و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این وضعیت جبران شود.قانون