کد خبر: ۲۱۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 14
در این یک سال به ما کانکس نداده‌اند. همسر من راننده است و به ما فقط چادر داده‌اند و هفت میلیون پول بلاعوض هم دولت به ما داد. ما در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کردیم که تخریب شد

شفا آنلاین>اجتماعی>کرمانشاه لرزید، بیمارستان کرمانشاه تخریب شد، مردم زیر آوار جان دادند، 250 نفر زیر آورا خانه‌های مسکن مهر کشته شدند و نماینده کرمانشاه گفت تعداد کشته‌ها به هزار نفر رسیده است. 100 نفر هم قطع نخاع شدند و معلولانی که بعضی‌های‌شان هنوز ویلچر هم ندارند. ریس سازمان بهزیستی گفت: 118 نفر معلول شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:چادرهای مردم کرمانشاه پر از آب شد. کودکانی به علت سرما کشته شدند. نماینده کرمانشاه چند ماه بعد از زلزله <Earthquake>گفت: 20 نفر خودکشی کرده‌اند. چادرهای زلزله زده‌ها زیر بارش برف و باران از هم پاشید. عده‌ای چادرها را تحویل دادند و به جایش کانکس گرفتند تا خانه‌های‌شان را بسازند اما آن‌ها که مستاجر بودند  وامید به گرفتن کانکس هم نداشتند.

در تابستان گرما، مار و عقرب را از اعماق زمین بیرون کشید و روانه چادرها و کانکس‌ها کرد. حالا دوباره زمستان در راه است و هنوز عده‌ای از کرمانشاهی‌ها در سرپل‌ذهاب زیر چادرها می‌خوابند و از یادآوری سرمای استخوان‌سوز زمستان تمام جان و دل‌شان می‌لرزد. یکی از زنان کرمانشاهی می‌گوید:« در این یک سال به ما کانکس نداده‌اند. همسر من راننده است و به ما فقط چادر داده‌اند و هفت میلیون پول بلاعوض هم دولت به ما داد. ما در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کردیم که تخریب شد». زنی که شوهرش در زلزله کشته شده است نیز می‌گوید:« با پسران 12 ساله و هشت ساله‌ام در یک ساختمان نیمه کاره می‌خوابیم تا دزد مصالح ساختمانی خانه‌مان را ندزدد. خانه را نیمه‌کاره رها کردیم. حالا یک سال از زلزله گذشته نه خانه‌ای داریم و نه امنیتی که آرام بگیریم».

در کرمانشاه مردمی که اجاره نشین بودند و ملکی نداشتند نتوانستند کمک هزینه‌ای برای بازسازی خانه های‌شان بگیرند. آن‌ها هیچ وقت تصوری از بیرون کانکس برای زندگی کردن ندارند. چون قرار نیست کسی برای‌شان خانه بسازد و خودشان هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اما یکی دیگر از روستاییان می‌گوید که در بعضی از مناطق همچنان آواربرداری ادامه دارد. ساکنان منطقه ریجاب از توابع شهرستان دالاهو می‌گویند که تا به حال دولت یک واحد مسکونی برای این روستا نساخته است. قبل از زلزله پول پیش لازم برای اجاره کردن یک خانه معمولی در سرپل‌ذهاب نزدیک به پنج میلیون تومان بود و این مبلغ در حال حاضر حدود 30 میلیون تومان است. همین بالا رفتن اجاره‌ها یعنی اینکه باید تا همیشه در کانکس‌ها بمانند. یکی از کاربران توییتر که یک‌سال بعداز زلزله به آن مناطق سر زده است، می‌گوید:« یکی دیگر از ساکنان سرپل‌ذهاب می‌گوید:« هزینه ساخت یک خانه 90 متری نزدیک به 65 میلیون تومان است و این در حالی است که وامی که به ما داده‌اند 45 میلیون تومان است. باید غیر از این 15 میلیون، 20 میلیون دیگر هم داشته باشیم. این پول را باید از کجا بیاوریم و بدهیم. بعضی از پیمانکارها هم خانه‌ها را نیمه کاره رها کردند و رفتندو ما ماندیم و خانه‌هایی که بعضی‌های‌شان آشپزخانه ندارد بعضی‌های‌شان در و پنجره ندارد.همچنان بعد از گذشت یک سال بیشتر از پنج هزار خانواده در چادر و کانکس زندگی‌می‌کنند».


رویایی به نام روزهای قبل از زلزله
حالا که سالروز حادثه زلزله است مردم کرمانشاه آنهايي‌ که خانه‌ای دارند یا روی چادرها و کانکس‌های‌شان را با بنرهایی از تسلیت عزیران‌شان پوشانده‌اند. هنوز ترس زلزله از چشم‌های اهالی و به‌ویژه بچه‌ها نرفته است. شاید دیگر هیچ کدام به یاد نیاورند روزهای قبل از زلزله چگونه بود. شب‌هایی که در خانه‌های گرم‌شان کنار بخاری‌های گرم می‌خوابیدند و زندگی روزمره‌شان جور دیگری بود. شاید شب‌ها قبل از اینکه سرشان را روی بالش بگذارند آنقدر فشار شرایط آزارشان داده باشد که رویایی از زندگی قبل از زلزله را به یاد بیاورند. یکی از مهم ترین اقدامات بعد از زلزله، ارائه کمک‌های روانی به زلزله زدگان بود. آن‌ها که کمرشان زیر باز سنگین این حادثه هولناک چنان شکست که تا آخر عمر رهایی از آن امکان‌پذیر نخواهد بود. آنجا که خانه‌ای نداشته باشی و فشار نبودن‌ها و نداشته‌ها راهی برای خاتمه دادن به زندگی برایت نگذاشته باشد. هیچ وقت آمار درستی از خودکشی‌ها دربعد از زلزله داده نشد همان طور که هیچ وقت آمار مناسبی از وضعیت روحی و روانی مردم این منطقه ندادند. پدر و مادر سارینا دختر سه ساله‌ای که به علت سرماخوردگی فوت کرد آیا مورد حمایت روانی قرار گرفتند یا نه. چه کسی باید به فریاد آن‌ها که هیچ کسی صدای‌شان را نشنید، برسد؟


مراسم سالگرد کشته‌ها برگزار شد
به گزارش ایرنا، ريیس جمهور در جلسه هیات دولت گزارشی را از بازسازی و ساخت و ساز در کرمانشاه ارائه داد و گفت از 100 هزار خانه، 40 هزارخانه آماده شده است. آذرسال گذشته نیز رضا محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز از بودجه  هزار میلیارد ریالی دولت به قرارگاه خاتم الانبیا به تسنیم خبر داده بود و گفته بود تخمین می زنیم به بودجه یک هزار و چهارصد میلیاردی نیاز داشته باشیم.  البته در کرمانشاه سلبریتی‌هایی هم بودند که با فراخوان‌هایی در در اینستاگرام های‌شان کمک‌های مردمی را جمع کردند و در این رنج ملی سهیم شدند. علی دایی از کسانی بود که در این زلزله کمک‌های فراوانی را به مردم کرد. اما از سویی بعضی از سلبریتی‌ها هم از اعتماد مردم سوءاستفاده کردند. نرگس کلباسی زنی بود که فارغ از تمام حاشیه‌ها وام‌های مردم را گرفت و برای‌شان کانکس خریداری کرد و تا به حال برای اهالی چندین روستا خانه ساخته است. دیروز مراسم درگذشت کشته شدگان حادثه زلزله کرمانشاه نیز بود. در این مراسم که در روستای کوییک حسن از توابع سرپل‌ذهاب برگزار شد، مزار جانباختگان گلباران و از خانواده درگذشتگان دلجویی شد.

به گزارش ایسنا، مردم زلزله زده مجموعه روستاهای کوییک نیز با حضور بر مزار عزیزان خود، به عزاداری و مویه پرداختند. مدیرکل بازسازی وزارت مسکن با تاکید بر اینکه برنامه‌های بازسازی در دنیا نشان می‌دهد که دولت مسئول بازسازی مناطق آسیب دیده را بر عهده ندارد، گفت: در دنیا صنعت بیمه نسبت به جبران خسارت ناشی از بلایا اقدام می‌کند که این امر در کشور جایگاهی ندارد. همچنین مهندس جودی در نشست تخصصی اولین سالگرد زلزله کرمانشاه ایران را کشوری لرزه خیز دانست که هر ۱۲ تا ۱۵ سال یک حادثه بزرگ لرزه‌ای در آن به ثبت می‌رسد.وی با تاکید بر اینکه عمده خسارت شهری در زلزله کرمانشاه در شهر سرپل‌ذهاب بوده است، گفت: این شهر، شهری است که در بعد از جنگ تحمیلی مورد بازسازی کامل قرار گرفت ولی در آن مقررات ملی ساختمان رعایت نشده بود از این رو شاهد بودیم که ۱۱ هزار واحد تعمیری و ۶هزار واحد تخریب شده ناشی از زلزله در این شهر به وجود آمد.
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، براساس گزارش دستگاه‌های مسئول، به‌منظور اسکان موقت زلزله زدگان مجموعا ۱۸۸۰۰ کانکس توزیع شد که ۱۳۷۴۲ کانکس با استفاده از اعتبارات دولتی و ۵۰۵۸ کانکس از طریق کمک‌های مردمی تحویل مردم آسیب‌دیده شده است. در مجموع ۷۱۳۷۵ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بازسازی (احداث و تعمیر) شده که از این تعداد ۵۳۸۰۲ واحد تعمیری و ۱۷۵۷۳ واحد احداثی به بهره‌برداری رسیده است.
طبق برآورد صورت گرفته، در بخش کشاورزی و دامی تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۴۰ میلیارد تومان بلاعوض پرداخت و همچنین ۴ هزارتن علوفه بین دامداران و کشاورزان به‌صورت رایگان و چادر، کانکس، علوفه و اقلام مصرفی نیز بین عشایر توزیع شده است.همچنین تعداد ۸۷۵۰ واحد احداثی و تعمیری دامی و کشاورزی و ۱۵۷ مزرعه پرورش ماهی به‌طور کامل بازسازی و تحویل شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

اختصاص مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح‌های توجیهی جهت معرفی به بانک‌ها و بازسازی کامل و تحویل تعداد ۴۷۰۸ واحد صنفی و صنعتی بازسازی اتمام مابقی تا خرداد سال آینده، بازسازی فضاهای آموزشی و بهداشتی و درمانی و اماکن مذهبی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه، از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است.در مجموع در یک‌سال اخیر بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۶۹۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافته است.با تصویب دولت، به وزارت اقتصاد اجازه داده شد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت ایران و عراق به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه اقدام کند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: