کد خبر: ۲۱۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 15
بالا نگاه کردن نوزاد و خیره شدن به سقف، تا سن چهار ماهگی بخشی از فرایند رشد بینایی اوست. اما پس از چهار ماهگی بایستی با دقت بیشتری رفتار نوزاد را تحت نظر داشت و در صورت ایجاد نگرانی به پزشک مراجعه کرد
 شفاآنلاین> سلامت> آیا تا به حال به نوزاد خود نگریسته‌اید و اندیشیده‌اید که به چه فکر می‌کند؟ نوزادان به اجسام ساده با نگاهی شگفت انگیز می‌نگرند، این نوع نگاه آن‌ها باعث می‌شود که در ذهن شما سوال ایجاد شود که چه فرآیند‌ها و ارتباطات نورونی در مغز در حال رشد آن‌ها در حال شکل‌گیری است.

به گزارش شفاآنلاین: گاهی اوقات نوزادان برای ساعت‌ها به اجسام خیره می‌شوند. ممکن است بالا نگاه کردن نوزاد و خیره شدن به سقف برای مدت طولانی، برای شما نگران کننده باشد. دلیل بالا نگاه کردن نوزاد و خیره شدن او به سقف چیست؟ چرا نوزاد این کار را می‌کند؟
 
در مغز در حال رشد نوزادان، اتفاقات بسیاری در حال وقوع است. مری بیکر، پزشک متخصص کودکان در مرکز پزشکی MemorialCard Saddleback در Laguna Hills، کالیفرنیا می‌گوید که دید بینایی نوزادان در حال تکامل است، به همین دلیل بیشتر آن‌ها به نور، حرکت و رنگ‌های متضاد جذب می‌شوند، از جمله سقف! او می‌گوید: رشد دستگاه بینایی نوزاد ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بتواند بر چهره پدر و مادر خود تمرکز کند و شروع به ترجیح دادن افراد به اشیای بی جان کند.

کاترین گریچن، پزشک تخصص کودکان از بیمارستان مادران و کودکان میلر در لانگ بیچ، کالیفرنیا می‌گوید: اگرچه نوزادان از بدو تولد می‌توانند ببینند، اما تمرکز آن‌ها بر روی اجسام و افراد دقیق نیست. او توضیح می‌دهد نوزادان بیشتر روی اجسامی تمرکز می‌کنند، که در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری مقابل چشمانشان قرار دارند. این فاصله چیزی در حدود فاصله دستان مادر تا صورت اوست، بدین ترتیب که وقتی نوزاد در دستان مادر قرار دارد، می‌تواند روی چهره او تمرکز کند.

اجسام دورتر یا نزدیکتر از این فاصله برای نوزاد قابل تشخیص نیستند. با وجود تمرکز ضعیف بینایی نوزادان، به دلیل وجود جنبش و کنتراست در بالای سرشان، آن‌ها تمایل دارند برای مدت طولانی به سقف به خیره شوند.



کاترین گریچن ادامه می‌دهد: چشم انداز کودک به آرامی در طول شش تا هشت ماه اول تولد رشد می‌کند، به همین دلیل اشیاء با کنتراست زیاد و اجسام متحرک توجه نوزاد را به خود جلب می‌کند.

او توضیح می‌دهد: "نوزادان به طور طبیعی به دنبال تجربیات حسی هستند تا به تحریک مغز‌ در حال رشد آن‌ها کمک کنند و یک شیء متحرک یا شیء دارای کنتراست بیشتر باعث تحریک شدید می‌شود. "مهم است که به یاد داشته باشید، اگر نوزاد شما بالا را نگاه می‌کند و یا به سقف خیره می‌شود، کاملا طبیعی است و به دلیل رشد بینایی نوزاد است. با این حال، بیکر پیشنهاد می‌کند که پدر و مادر در جریان باشند که این بالا نگاه کردن نوزاد تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.

او ادامه می‌دهد: "بنابراین، بالا نگاه کردن نوزاد و خیره شدن او به سقف نگران کننده نیست، اما اگر این رفتار تا سن ۳ و ۴ ماهگی نوزاد ادامه یابد، بایستی مساله را با پزشک متخصص کودکان در میان بگذارید. "

 بینایی نوزاد؛ سیر تکامل بینایی و عوامل هشدار دهنده

اگر در اینترنت کلید واژه "خیره شدن نوزاد به سقف یا بالا نگاه کردن نوزاد" را جستجو کنید، نتایج متعددی در مورد نشانه‌ های اوتیسم در نوزادان  به دست خواهید آورد. بسیاری از کارشناسان معتقدند هنگامی که کودکان تمایل به خیره شدن و تماشای سقف داشته باشند، می‌تواند نشانه‌ای از وجود آن‌ها در طیف اوتیسم باشد. با این حال، با توجه به مقاله منتشره در نشریه TIME، تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان زیر ۲ سال امکان پذیر نیست، زیرا آن‌ها هنوز در حال رشد مهارت‌های ذهنی و فیزیکی هستند. در این مقاله توضیح داده شده که پزشکان می‌توانند از سن ۱۸ ماهگی کودک، وجود نشانه‌های اوتیسم را بررسی کنند. اما از آنجایی که رشد هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است،  تشخیص اوتیسم در این سن بسیار دشوار خواهد بود.
 
در پژوهشی که در نشریه Wednesday منتشر شده، محققان با استفاده از تکنولوژی ردیابی چشم دریافتند که کودکان مبتلا به اوتیسم در سن ۳ سالگی کمتر از کودکان سالم به چهره افراد نگاه می‌کنند. اما بر خلاف انتظار محققان، این تفاوت در نوزادان از بدو تولد دیده نشده و از چند ماه بعد آشکار می‌شود.
 


پژوهشی دیگر که به صورت آنلاین در نشریه Nature منتشر شده است، بیان می‌کند که نوزادانی که بعد‌ها مبتلا به اوتیسم شده‌اند، در سن ۲ تا ۶ ماهگی کمتر به چشم افراد نگاه می‌کرده‌اند. در مقابل، نوزادانی که به اوتیسم مبتلا نشده‌اند، تا حدود ۹ ماهگی به طور فزاینده‌ای به چشم دیگران نگاه می‌کنند.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که کودکانی که با گذشت زمان، به چهره و چشمان افراد کمتر و کمتر توجه می‌کنند، دچار شدید‌ترین نوع اوتیسم می‌شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در امریکا، اعلام کرده است که تشخیص بیماری اوتیسم از میزان ۱ کودک در ۱۵۰ نفر در سال ۲۰۰۲ به ۱ در ۸۸ در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است. دلایل این امر مشخص نیست، اگرچه آگاهی بیشتر مردم و پزشکان از این اختلال و افزایش سن پدران در این امر دخیل هستند.

سخن آخر
اگر نوزاد شما کمتر ۴ ماه سن دارد و تمایل به خیره شدن به سقف دارد، نگران نباشید، این تنها مرحله‌ای از رشد دید بینایی اوست. اما اگر کودک شما بزرگتر است و نشانه‌هایی دارد که شما را نگران می‌کند، بهتر است با پزشک متخصص کودکان در میان بگذارید. ستاره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: