کد خبر: ۲۱۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 13
آنتروپیون جزو دسته‌اى از بیماری‌های چشمی است که معمولاً بر اثر برگشت پلک به سمت داخل ایجاد می‌شود
شفاآنلاین> سلامت>  زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی،‌ سرماخوردگی، دل درد، دندان درد  و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته‌ای دیگر هستند که بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند، بیماری‌هایی که شما حتی اسمی از آنها نمی‌دانید!

به گزارش شفاآنلاین: آنتروپیون (ENTROPION) جزو دسته‌اى از بيماری‌های چشمی است كه معمولاً بر اثر برگشت پلک به طرف داخل ایجاد می‌شود؛ در شرایط طبیعی ارتباطی پیچیده‌ میان قلاب لیگمان و شبکه عضلانی چشم وجود دارد که این ارتباط باعث باز و بسته شدن پلک  می‌شود؛ زمانی که لبه‌های پلک به صورت غیرطبیعی قرار می‌گیرند کره چشم ناهمجوار شده و وضعیتی غیرطبیعی به خود می‌گیرد؛ همجوار‌ی کره چشم با لبه‌های آن برای  حفظ سطح چشم و جلوگیری از خشکی آن امری حیاتی است.

 ساییدگی مژه های چشم را جدی بگیر

زمانی که این همجواری در چشم وجود داشته باشد خروج اشک از سیستم نازولاکریمال به واسطه پمپ اشکی که در یک پلک سالم وجود دارد، تسهیل می‌شود؛ درک صحیح آناتومی پلک تحتانی جهت تشخیص وضعیت غیرطبیعی و درمان مناسب با توجه به زمینه پاتولوژ‌ی اساسی است.

پلک از 2 لایه قدامی و خلفی تشکیل شده است؛ لایه قدامی از پوست نازک و عضله اوربیکولاریس تشکیل شده و لایه خلفی که کار حمایت ساختمانی اصلی پلک را بر عهده دارد، از صفحه تارس و ملتحمه پلکی شکل گرفته است؛ در این بین عضله اوربیکولاریس امتداد دهنده اصلی پلک فوقانی و تحتانی روی کره چشم است.
علائم بیماری آنتروپیون چیست؟

این بیماری علائمی بسیار دارد که چسبندگی پلک‌ها، تولید چرک، چسبندگی مژه‌ها، التهاب چشم ، تورم، قرمزی، درد و اشک‌ریزی از جمله آن‌هاست، این موارد اغلب در اثر ساییده شدن پلکِ به داخل چرخیده و مژه‌ها با قرنیه ایجاد می‌شود و اگر این بیماری در مراحل اولیه تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به زخم شدن قرنیه و کوری دایمی منجر شود.

آنتروپیون به چه علت رخ می‌دهد؟

 موارد زیادی باعث بروز این بیماری می‌شود که سست شدن بافت حمایت کننده از پلک اصلی‌ترین علت آن است، همچنین کشیده شدن عضلات پلک به سمت داخل، التهاب مزمن چشم هم باعث بروز این بیماری می‌شود که باعث ایجاد بافت جوشگاهی در پلک می‌شود.

بطور کلی در جهان میزان آنتروپیون پلک تحتانی بیشتر است، اما در ایران به علت وجود بیماری تراخم آنتروپیون پلک فوقانی از شیوعی بیشتر برخوردار است .

آنتروپیون به سه دسته تقسیم می‌شود آنتروپیون مادرزادی، آنتروپیون عودکننده یا آنتروپیون اسپاستیک و آنتروپیون سیکاتریکال که بیشترین درصد آنتروپیون در رده سنی (۴۷-۶۹ سال) و از نوع سیکاتریکال است.

 درمان آنتروپیون

همیشه درمان‌های حفاظتی و حمایتی شامل نرم‌کننده‌ها جز اولین اقدامات درمانی است؛ درمان‌هایی مختلف برای آنتروپیون وجود دارد که در بعضی از موارد بدون درمان و فقط با استفاده از اشک مصنوعی و قطره آنتی بیوتیک بهبود می‌یابند اما در برخی موارد نیاز به عمل جراحی است؛ جراحی آنتروپیون عوارضی بالا دارد که از شایع‌ترین آن می‌توان به عدم ترمیم پلک، عفونت پلک و خونریزی و کراتیت قرنیه اشاره کرد.

دلایل قرمزی و خارش پلک چیست؟

 یکی از عوارض این جراحی شل شدگی عرضی و سفت کردن پلک تحتانی است، میزان کشیدگی به سمت خارج و بالا در معاینه نشان دهنده تاثیر روش‌های سفت و محکم کردن پلک است؛ یکی از درمان‌های اصلی و اساسی اکتروپيون انجام روش Tarsal Strip است که در ابتدا آندرسون آن را معرفی کرد که در آن جهت اصلاح شلی تاندون کانتال خارجی پلک، تارسال استريپ هم انجام می‌شود.

آکتروپیون فلجی نوعی از این بیماری است که در آن فلج عصب هفتم منجر به از بین رفتن عضله اوربیکولاریس و شلی پلک می‌شود؛ اختلال سطح چشم در این بیماری در اثر بسته نشدن پلک‌ها رخ می‌دهد، در صورتی که این بیماری یک رفلکس شدید باشد بیماران از ریزش اشک ثانویه به عملکرد ضعیف پمپ خروج اشک در اثر عدم انقباض عضله اوربیکولاریس شاکی هستند.

علامت اصلی بیماری چیست؟

درمان بر اساس علایم بیمار صورت می‌گیرد، اگر اشک ریزش Medial علامت اصلی باشد، محکم کردن پلک تحتانی و روش و لوله گذاری سیلیکون سیستم اشکی انجام می‌شود؛ Spindle کراتوپاتی به علت تاخیر در بسته شدن چشم ناشی از فلجی لگوفتالموس رخ می‌دهد که در آن با گذاشتن وزنه در پلک فوقانی و یا رسس رترکتور درمان می‌شود، باید به بیمار توضیح داده شود که درمان‌های جراحی دایمی نبوده و ممکن است عود داشته باشند که ثانویه به نقص  عضله اوربیکولاریس است. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: